Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har du reservert i-Pace?

Startet av magnemann, mandag 27. februar 2017, klokken 20:09

« forrige - neste »

magnemann

Her er loggen min for siste døgn. Synes dere batterikapasiteten høres normal ut?

I går kjørte jeg 96,1km, batteriet gikk fra 100 til 5%. +1C, ikke snø, ca 1 mil grusveg, litt tørt, litt vått, piggfrie vinterdekk. Endel start/stopp. varmeapparat på auto 22c.  gj.sn.hastighet 33,8 km/t, forbruk: 18,3kwt/100km.

Ladet i natt til 100% igjen, og energimeteret i veggen viste 21,09kwt.

Jeg skjønner at batterikapasiteten ikke er lett å måle nøyaktig, og jeg skal prøve å ikke bruke for mye tid på det. :)

For øvrig var det nyttig å se hvor langt bilen gikk på de siste prosenta, ble litt tryggere på at den ikke bare kutter strømmen på 20% :)

--==> EU Leaf Acenta 2015 <=--

leafnor

Virker helt normalt det der.
Den dagen du har LeafSPy opp å gå så ser du litt mer.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

magnemann

En liten oppdatering.
Jeg var litt bekymret for om batteriet mitt var ok etter at jeg kjøpte en brukt 2015 Leaf.
Nå har jeg fått Leaf Spy Pro så jeg legger ved noen screenshots.
Etter mitt nybegynner-skjønn ser alt ok ut, kommentere gjerne.
Bildene er fra en 10A opplading over natta, bilen stod ute i 2C.

Her er også et bilde fra en test-tur som er lagt inn på www.leaflogger.com.
--==> EU Leaf Acenta 2015 <=--

stradivaria

Call to Elbilmek AS we can diagnose and repair Nissan Leaf battery packs, fix capacity lost.

Jobber som elbilspesialist hos www.elbilmek.no

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Einar_S

Sitat fra: stradivaria på lørdag 07. januar 2017, klokken 23:16
Call to Elbilmek AS we can diagnose and repair Nissan Leaf battery packs, fix capacity lost.

Why?
There are no indication of anything in need to be fixed!
A couple of QC's and it may be back to 100%.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Rio

Sitat fra: stradivaria på lørdag 07. januar 2017, klokken 23:16
Call to Elbilmek AS we can diagnose and repair Nissan Leaf battery packs, fix capacity lost.



Good to know you exist! :)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sylwester

Hvis du ser på LeafSpy står det at din fulladede bil har 97,2% SOC som er bra og muligens så er det hvor mye du kan forvente å ha hver gang du lader fullt. Det står at det tilsvarer 21,3kWh. 5% vil da tilsvare 1,10kWh så hvis du leser at du har brukt 21,1kWh brutto for å lade bilen opp 20,2kWh netto betyr det at du har en virkningsgrad på selve ladingen på 96%.

LeafSpy-dataene ser helt greie ut.
Forbruket blir gjerne litt høyere hvis man parkere bilen og lar den kjøle seg ned midtveis og selv om man blir forespeilet at NEDC-rekkeviddene er ganske uoppnåelig så kan man lett bli litt overraska over kort rekkevidde man har på vinteren, spesielt de få virkelige kalde dagene.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

elektrolux

Sitat fra: Rio på onsdag 28. desember 2016, klokken 23:09
Sitat fra: elektrolux på onsdag 28. desember 2016, klokken 04:44
Shuntmotstandene ser samme ca. 4V / celle enten det DC hurtiglades, eller det AC saktelades.  Dermed ingen økt belastning på disse.

Derimot vil shuntspenning nås raskere ved hurtig lading, og dermed må ladingen begrenses raskere mot slutten.

Med alt det sagt kjørte jeg en celleutlading på et Leaf batteri, og et Berlingo batteri, og der er ingen ubalanse i disse cellene. De er perfekte.

Det er da ikke så enkelt.

Dersom man sender f. eks. 1 A (for å ta et tall) gjennom batteripakken, så vil en motstand over et batteri ta en del av den strømmen, og utvikle varme deretter. Det vil selvsagt slå inn ved en bestemt spenning.

Sender man 100 A (for å ta et annet tall) gjennom samme motstand vil spenningen åpenbart være langt høyere, og effekten også. Ergo må man kutte effekten på hurtigladingen, for å beskytte batteriet, ned til "normallading".

Jeg ser poenget ditt med ca 4 V, men shuntet må jo fremdeles være dimensjonert for å ta nok strøm til å holde spenningen over batteriet nede på 4 V.

Shuntmotstandene er dimensjonerte for å shunte med en bestemt last. Om du sender 1A eller 1000A gjennom cellene vil shuntstrømmen være lik. Lader du med 50A går gjerne 1A gjennom shunten på de cellene med høyest spenning slik at disse kun får 49A lading. Det går ikke mer strøm gjennom shunten uansett hvor mye strøm du sender gjennom batteriet. En battericelle vil i det lengste hindre spenningsstigning og oppta energien som lading. Klarer den ikke det vil spenningen stige og BMS gi beskjed til laderen enten det er den interne eller den eksterne hurtigladeren om å regulere ned strømmen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

Joda, men kjører man 50 A (eller 49 A) gjennom cellene, så vil ikke en shunt på 1A hjelpe stort. Da har man ingen (effektiv) balansering, og må raskt stoppe.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

nr1rayner

Tallene du får opp i Leafspy ser helt nydelige ut  ;)
275 gids, max på ny er vel 281..
Min -13 har 253 gids.
63Ah er kjempebra og 96 SOH likeså.
Tut og kjør  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA