Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: pussere e-up

Startet av HenrikRH, tirsdag 21. mars 2017, klokken 13:33

« forrige - neste »

HenrikRH

Hei alle!

I midten av februar flytter jeg fra Sandefjord til Trondheim.
Jeg planlegger da å kjøre Leafen selv til Trondheim, istedenfor å bruke 4500,- på transport på henger.

Første etappe som planlegges er Sandefjord - Oslo, oftest uten problemer eller behov for lading.
Dagen etter er planen å kjøre til Trondheim i ett bankende kjør, gjennomsnittsfart 90 km/t på CC og varme i bilen. Følger https://www.ladestasjoner.no/ når det kommer til behov for hurtiglader hele veien.

Tenker å kjøre E6 til Hamar, for å kjøre opp til Elverum og følge FV 3 opp til Beråk for så å kjøre E6 til Trondheim.


Er det noen som synes dette er helt hull i hodet? Noen som har kjørt strekningen i elbil av typen Leaf/Golf som har bedre ideer?
Nissan Leaf Nordic 2015
Hvit perlemor, Bose Sound system
Levert av Vestfold Auto

Påkjørt bakfra og kondemnert juni 2017.
-


Citroen Z-Cero 2012 med Webasto

leafnor

Har kjørt samme strekning motsatt vei sommers tid. Og da før Rv 3 var mulig, så via Gudbrandsdalen
Men kjørt E6 tur/retur Oslo på vinter, i -8 grader, og gikk fint. Tok bare lengre tid å hurtiglade.

Du må regne lengre ladetid enn sommer, men hurtigladere står så tett i Østerdalen at du får opp temp tenker jeg. Lad på hver eneste en. Alvdal bør du lade maks, for det er 70 km til neste lader på Kvikne,

Og så håpe på at det ikke er under -20 slik det var forrige torsdag da jeg kjørte opp min "nye" PHEV.
God tur.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

magnemann

Ingen erfaring med langtur selv.
Men pass på batteri-temp.
Ta en sakte-lading i Oslo på natta.
Og kjør så sakte du har tolmodighet til! Gud Løkk!
--==> EU Leaf Acenta 2015 <=--

Jejl

#3
Hør med Bjørn Nyland om hva han skal ha for å kjøre Leafen på henger til superladeren i Nebbenes.(Eller et annet strekk på rundt 18-20 mil) Det er vel et typisk oppdrag som han ville like å lage Youtubefilm om, så det er ikke sikkert han skal ha så mye. Så kan du starte kjøringen 185km lengre nord med fullt batteri. Da klarer du enkelt hele kjøreturen på en dag.

nr1rayner

Vet ikke om QC på Støren har kommet opp i kartet enda, men den skal være oppe og gå.  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Lader på Støren står i ladekart.

Jeg brukte under 12 timer på turen til Sandefjord, og E6 er vell halv time lengre enn Rv3.
Brukte to timer på lading. Regn det doble, tre-fire timer i kald vær, da det går tregere og du skal lade mere i og med mer forbruk.
Men min erfaring fra vintertur var at batteri hold omlag 30 grader etter hvert, og lading gikk fort.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

HenrikRH

Sitat fra: leafnor på onsdag 11. januar 2017, klokken 23:24
Lader på Støren står i ladekart.

Jeg brukte under 12 timer på turen til Sandefjord, og E6 er vell halv time lengre enn Rv3.
Brukte to timer på lading. Regn det doble, tre-fire timer i kald vær, da det går tregere og du skal lade mere i og med mer forbruk.
Men min erfaring fra vintertur var at batteri hold omlag 30 grader etter hvert, og lading gikk fort.


Så, du anbefaler meg å holde meg på E6 hele veien?  :)
Takk for gode innspill!
Nissan Leaf Nordic 2015
Hvit perlemor, Bose Sound system
Levert av Vestfold Auto

Påkjørt bakfra og kondemnert juni 2017.
-


Citroen Z-Cero 2012 med Webasto

leafnor

Nei. Kjør Rv3. Jeg hadde ikke valg da det kun var E6 som hadde ladere.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Trekkoppbil

Det kan bli en fin tur, hvis man har god tid og man beregner gode planer.

Pass på å planlegge overnattingene, så du ikke blir stående med et kaldt og tomt batteri som det tar flere timer å lade opp.

Husk at forbruket i en innlandsvinter kan være høyt og vanskelig å forutse. Rullemotstanden kan variere med føre, lufttrykket kan falle med temperaturen, luftmotstand varier med temp og vind, og det er ulike effekter av høy indre mostand i kaldt batteri, osv som forklart i en annen fersk tråd, og man må lese topologien framover.

Einar_S

Sitat fra: leafnor på onsdag 11. januar 2017, klokken 23:24
Men min erfaring fra vintertur var at batteri hold omlag 30 grader etter hvert, og lading gikk fort.
Helt enig.
Hold siget! Kjøring og lading holder batteriet varmt. Piss og spis mens bilen lader så det ikke blir mer tid for nedkjøling av kupe og batteri enn nødvendig. Lad ikke lenger opp enn 80% om det ikke er nødvendig for å nå neste lader. Det går sakte å toppe opp.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

CocaBianco

#10
Jeg kjørte Oslo - Trondheim med en 24 kw/t leaf 26 desember i fjor. Ute temp var mellom null og minus 4, føret var bart men saltet/fuktig veibane. Første lading gjorde jeg på Espa, da hadde jeg 20% igjen. Ladet til 70% og kjørte til Rena, der ladet jeg til 60%, kjørte til Koppang, der tok jeg en spisepause ved Tiur'n Kro mens jeg ladet opp til 80%, kjørte til Alvdal og tanket på til 70% og kjørte til Kvikne. Der tanket jeg opp til 70% igjen og kjørte til Støren, tanket på til 70% igjen og kjørte til Trondheim. Jeg hadde CC på 95 km/t på motorveien frem til Kolomoen, resten av veien hold jeg fartsgrensen  :)

Woho da fikk jeg endelig skrevet mitt første innlegg her på forumet også...velkommen til meg  :laugh:

Panduck

En venn av meg kjørte LEAF (min forrige LEAF) fra Drammen til Trondheim. Det gikk bra, men det tok tid med mange ladestopp. Rv3 er fullpakket med ladestopp, så det er overhode ingen problem. Har du 30kWh LEAF eller 24kWh? Med 30kWh bør det gå langt raskere.

E6 er lengre og med færre ladestasjoner, og for mange hull, du må ta rv3.

Det er en enkel tur, men har du 24kW LEAF, må du beregne god tid.

Panduck

ladestasjoner.no er ikke noe poeng for planlegging av denne ruta, litt oversiktlig... Kartene til fortum er langt mer oversikltlige, og om du i tillegg kjenner til Grønn Kontakt sin lader på Tynset, har du det du trenger. Rundt her trenger man ikke forholde seg til noe annet enn grønn kontakt og fortum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA