Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva syns dere en fair pris på ny Leaf hadde vært nå at Ioniq etc. er her ?

Startet av moby666, mandag 06. februar 2017, klokken 09:49

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 09. desember 2016, klokken 20:22
Sitat fra: Leif Erik Gullanger på onsdag 07. desember 2016, klokken 02:07
Håpløs test sett fra norske øyne. I alle fall for de fleste av oss. Snitthastigheten for i3 var over 81 km/t. 77 km/t for Ioniq. Lykke til med å holde det på den dagligdagse kjøringen her i Norge!

For å sitte det i perspektiv. Snitthastigheten for i3 er høyere i denne testen enn høyste tillatte hastighet i hele fylket jeg bor i.

"Triangelet" som utgjøres av E6 fra Svinesund-Hamar-E18 Tønsberg har svært mye 110 og 100 sone.
Her bor nesten halve Norges befolkning. Hvis man kjører på tider av døgnet med lite trafikk, og ikke er så prektig at man holder fartgrensen slavisk, blir snittfarten lett over 100km/t på mange av disse veiene. Så fra mitt ståsted skulle jeg gjerne sett en mer realistisk test med høyere snittfart.

Det høres mye ut. Som regel er skal man kjøre noen mindre veier ved start og slutt, destinasjonen ligger sjelden på motorveien ;)
Når jeg kjører Fredrikstad-Oslo S grytidlig på morgenen (null trafikk) ender snitthastigheten normalt på ca. 80km/t. Fra Fiskvollbukta og inn er det jo i hovedsak 50km/t...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 09. desember 2016, klokken 20:22

"Triangelet" som utgjøres av E6 fra Svinesund-Hamar-E18 Tønsberg har svært mye 110 og 100 sone.
Faktisk helt ned til Larvik, og mye av veien til Porsgrunn og.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

AppleKnocker

Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. desember 2016, klokken 20:52
Det høres mye ut. Som regel er skal man kjøre noen mindre veier ved start og slutt, destinasjonen ligger sjelden på motorveien ;)
Når jeg kjører Fredrikstad-Oslo S grytidlig på morgenen (null trafikk) ender snitthastigheten normalt på ca. 80km/t. Fra Fiskvollbukta og inn er det jo i hovedsak 50km/t...
Forstår at det høres mye ut hvis du kjører i 80  ;D

Konkret eksempel på en tur jeg kjører ofte:
Start ligger ca 3 km fra motorveien.
Første 15 meter - snittfart 5 km/t (gårdsplass)
Neste 500 meter - snittfart 30 km/t (30 sone)
Neste 2.5 km -snittfart 50 km/t (blanding av 50 og 80 sone)
Neste 48 km . snittfart 125 (110 sone)
Neste 800 meter - snittfart 30 km/t (50 sone og parkeringsplass)

Dette gir en snittfart på rett under 108 km og turen tar 29 minutter.
Jeg skiller meg ikke spesielt ut på motorveien med denne farten, men er det mye trailere eller streikende lokførere som surrer rundt i 80, går snittfarten selvsagt ned :-X
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

1000kwh

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 09. desember 2016, klokken 21:32
Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. desember 2016, klokken 20:52
Det høres mye ut. Som regel er skal man kjøre noen mindre veier ved start og slutt, destinasjonen ligger sjelden på motorveien ;)
Når jeg kjører Fredrikstad-Oslo S grytidlig på morgenen (null trafikk) ender snitthastigheten normalt på ca. 80km/t. Fra Fiskvollbukta og inn er det jo i hovedsak 50km/t...
Forstår at det høres mye ut hvis du kjører i 80  ;D

Konkret eksempel på en tur jeg kjører ofte:
Start ligger ca 3 km fra motorveien.
Første 15 meter - snittfart 5 km/t (gårdsplass)
Neste 500 meter - snittfart 30 km/t (30 sone)
Neste 2.5 km -snittfart 50 km/t (blanding av 50 og 80 sone)
Neste 48 km . snittfart 125 (110 sone)
Neste 800 meter - snittfart 30 km/t (50 sone og parkeringsplass)

Dette gir en snittfart på rett under 108 km og turen tar 29 minutter.
Jeg skiller meg ikke spesielt ut på motorveien med denne farten, men er det mye trailere eller streikende lokførere som surrer rundt i 80, går snittfarten selvsagt ned :-X
125 km/t er ikke normal fart på motorveien. Spesielt ikke hvis du tar høyde for feilvisning på speedometer (gjerne 5km/t mindre).

Må anta at du snakker om motorvei i Norge. Hvorfor holder du deg ikke til fartsgrensen som er maks 110 km/t i Norge?

Øyvind.h

#19
Jeg kjører normalt i godt driv på motorvei. Forrige tur hjem fra Sandefjord til Oslo endte med snittforbruk 259Wh/km.
132,4km på 1t24m.

Snitthastighet ca 94km/t.

Hjem fra Ringebu klarte jeg 86km/t snitt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

AppleKnocker

Sitat fra: 1000kwh på fredag 09. desember 2016, klokken 22:09
125 km/t er ikke normal fart på motorveien. Spesielt ikke hvis du tar høyde for feilvisning på speedometer (gjerne 5km/t mindre).

Må anta at du snakker om motorvei i Norge. Hvorfor holder du deg ikke til fartsgrensen som er maks 110 km/t i Norge?
125 km/t er helt normalt på motorveien. Jeg blir alltid forbikjørt når jeg ligger i den hastigheten. Enkelte ligger mye nærmere grensen for førerkortbeslag som er 151 km/t. 110 er uansett for sakte når det er gode forhold og lite trafikk.

Sier du at du aldri bryter fartsgrensene? Eller er du kanskje en av de som kjører i 70 km/t uavhengig av om det er 50 eller 80 sone?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

02jan

#21
Klarte ikke høyere snitthastighet en 85kmt med i3, men inkluderer noe saktekjøring til og fra ladestasjon.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

moby666

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

elektrolux

#23
Sitat fra: KapteinLefso på onsdag 07. desember 2016, klokken 08:10
Her er en:
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/hyundai-ioniq-volkswagen-e-golf-bmw-i3-vs-nissan-leaf-electric-vehicle-group-test

Herlig å endelig se en journalist som forstår autoseiling og fordelene med det:

The most consistent, pleasant and intuitive controls belong to the e-Golf, the least so to the Ioniq, whose brake pedal tuning is as unflattering as its steering.

But where the controllability of these cars really matters is when it makes them better-functioning EVs. Both the Ioniq and e-Golf are commendable for having switchable battery regeneration settings; you can allow them to coast when the road opens up in order to save power (and, having so little rolling resistance, EVs really do coast) and then blend the regen back in to slow the car without needing to go near the brake pedal. Neither the Leaf nor the i3 really allows you to do that as effectively.

Kanskje BMW også tilslutt forstår det, og gir brukeren en ekstra kjøremodus. MC avdelingen hos BMW har jo skjønt dette, og de må vel snakke sammen på et Julebord eller lignende ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

moby666

Hvis BMW kommer med en elbil som er beregnet for langkjøring så vil de garantert komme med seiling funksjon. I3 er en bybil og da er ikke seiling like aktuelt.

Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. januar 2017, klokken 07:06
Sitat fra: KapteinLefso på onsdag 07. desember 2016, klokken 08:10
Her er en:
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/hyundai-ioniq-volkswagen-e-golf-bmw-i3-vs-nissan-leaf-electric-vehicle-group-test

Herlig å endelig se en journalist som forstår autoseiling og fordelene med det:

The most consistent, pleasant and intuitive controls belong to the e-Golf, the least so to the Ioniq, whose brake pedal tuning is as unflattering as its steering.

But where the controllability of these cars really matters is when it makes them better-functioning EVs. Both the Ioniq and e-Golf are commendable for having switchable battery regeneration settings; you can allow them to coast when the road opens up in order to save power (and, having so little rolling resistance, EVs really do coast) and then blend the regen back in to slow the car without needing to go near the brake pedal. Neither the Leaf nor the i3 really allows you to do that as effectively.

Kanskje BMW også tilslutt forstår det, og gir brukeren en ekstra kjøremodus. MC avdelingen hos BMW har jo skjønt dette, og de må vel snakke sammen på et Julebord eller lignende ::)

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: moby666 på torsdag 19. januar 2017, klokken 11:00
Hvis BMW kommer med en elbil som er beregnet for langkjøring så vil de garantert komme med seiling funksjon. I3 er en bybil og da er ikke seiling like aktuelt.

Hvorfor skulle de "garantert komme" med dette, Tesla har det jo ikke og den er mer beregnet på langkjøring enn bykjøring.

Ikke at jeg har savnet det på noen som helst måte, fremtiden for langkjøring ligger ikke i manuell kjøring med seiling men i autonom kjøring der bilen ordner alt selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA