Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf

Startet av Louise, fredag 10. mars 2017, klokken 23:20

« forrige - neste »

Louise

Jeg har i det siste opplevd at bilen ikke begynner å lade ved bruk av mode 2 kabelen. Det varierer fra gang til gang. Noen ganger lader bilen, noen ganger ikke fra samme stikkontakt.Stikkontaktene som benyttes varierer. Bilen lader helt greit ved bruk av mode 3 ladekabel, så jeg antar det er mode 2 kabelen det er noe galt med. Var bortom Møller, og kladden ble restartet og virket i en kort periode greit igjen. Hvor lang garanti er det på ladekablene ? Noen andre som opplever det samme ? Kabelen er ca 2,5 år gammel.

aageaasved

har fått gratis kabel 2 ganger siste året.fikk ny type kabel siste gangen,tok da av gummibeskyttelsen av den gamle,ikke god passform men nykabeln er det hardplast på boksen,tar ikke sjangsen på at den kan komme til å srekke vis man mister den

Louise

Bil og kabel skal inn til Møller i morgen for undersøkelse.

Louise

Viste seg å være laderen i bilen som trengte en programvareoppdatering og restart.

nortrahof

Hvorfor programvareoppdatering og reset???

Min E-UP har ikke vært hos forhandleren på ca. 2,5 år nå. Jeg regner med at de kaller inn bilen for oppdatering av ny programvare når og om det er aktuelt - som tidligere ved fabrikkfeil/innkalling!?

Jeg skulle likt å ha visst hva denne programvareoppdateringen for laderen går ut på? Det kan umulig være noe viktig og som forhindrer lading?
Hvorfor skulle de resette lader når ikke feilen er kontinuerlig? - Da har jeg problemer med å forstå at reset løser opp i denne feilen.
Virker bilen OK ved enkelte tilfeller, så er det uforståelig at "en restart" kan løse opp i noe som helst? "Restarte" laderen gjør man hver gang man lader - eller??
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Louise

Jeg har flere ganger vært inne med bilen på grunn av diverse "svikt", f eks elektrostyringsfeil, og nå dette. Hver gang er det en programvareoppdatering som oppgis som løsningen. Har ikke mye peiling på biler, og så lenge tingene fungerer bedre i etterkant og det går på garantien, så tenker jeg at biler er så tekniske at det blir vel det samme med biler som med andre tekniske enheter som mobil, pc osv - det kreves oppdateringer med jevne mellomrom.
I forhold til laderen, så var problemet kontinuerlig, men kontinuerlig på den måten at problemet kom og gikk, en dag ladet bilen, neste dag ikke. Noen ganger lyste det grønt og ladelys blinket, men når jeg kom tilbake til bilen hadde den ikke ladet. Så det var kontinuerlig ustabilt.Jeg forsto det slik at ved å restarte laderen i selve bilen, så ville ladekabel og billader kommunisere bedre, og det var det som var feil forut.Nå får jeg se om dette er bedre i de neste ukene.
Om det er mer med min bil enn med gjennomsnittet vet jeg ikke. Føler kanskje det..... Har kun hatt Toyota tidligere, og var aldri innom utover de normalene servicene.

Elmo

Sitat fra: nortrahof på lørdag 07. januar 2017, klokken 11:09
Jeg regner med at de kaller inn bilen for oppdatering av ny programvare når og om det er aktuelt - som tidligere ved fabrikkfeil/innkalling!?
Tror ikke du skal regne med noen innkalling med mindre det dukker opp veldig alvorlige generelle feil. De tar stort sett sånne ting når du har bilen inne på periodisk service.
Da min var inne på 30000km service byttet de hele ladeporten uten at jeg har klagd på den.


Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: nortrahof på lørdag 07. januar 2017, klokken 11:09
Jeg skulle likt å ha visst hva denne programvareoppdateringen for laderen går ut på?

@Louise. Hvis du fikk noe papir med da du hentet bilen så står det ofte noen koder der for hvilken oppdatering de gjorde ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Louise

Det ble kun lest opp for meg. Men ser at utført vedlikehold etterhvert dukker opp i appen "MittBilhold", så da dukker det vel opp hva som ble gjort etterhvert som appen oppdaterer seg (alle disse oppdateringene... :) ) Som sagt har jeg ikke fått testet effekten av siste besøk hos Møller, men vet bare at jeg føler meg ganske godt kjent igjen når jeg vandrer inn der med jevne mellomrom....

nortrahof

SW-endringer/justeringer for konkrete feil som har virket OK tidligere er ikke løsningen.

Det er greit at man retter opp konkrete feil i programmeringen som kun opptrer når "en viss kombinasjon av omstendigheter" inntreffer.
"Justerer man i SW" for marginaliteter/grenseverdier som ellers tidligere har virket OK, så skal man vite hva man gjør! Det er det jeg frykter at skjer nå i utstrakt grad i bilindustrien?

Fra flyindustrien var det tidligere mange eksempel på dette. Rapporten fra en nødlanding i fjæresteinene på Jæren "prydet mitt kontor" i årevis. Der hadde man fått et tett oljefilter - og justerte alarmen vekk for ikke å få alarm - i flere runder - før filteret ble så tett at det eksploderte. Det var ikke feil på alamgiveren som man trodde men i det bakenforliggende filteret. - Nå har slike handlinger ikke samme konsekvens på en bil - men man skal vite hva man gjør! Årsak og symptomer krever kompetanse.

Første gang jeg var innom VW for oppgradert SW, forlangte jeg å vite hvilke endringer som var gjort i den nye SW. Dette kunne verkstedet ikke svare på, så jeg utsatte oppgraderingen til at verkstedet kunne svare i detalj hva den nye oppgraderingen medførte av endringer. - Jeg er sikkert "et mareritt for verksmestere" - men jeg forlanger et skikkelig svar - og et logisk svar.

Har heller ingen planer om å besøke et VAG-verksted i de nærmeste årene så lenge bilen er helt problemfri! - Selvfølgelig får den godt stell ellers!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA