Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Drive train hot.Power reduced" Noen som har kjennskap til denne feilmeldinga?

Startet av chaglen, søndag 31. oktober 2010, klokken 20:38

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Helge på mandag 11. oktober 2010, klokken 23:12
Ser han også skriver at sist ankommet last (elbiler) må regnes å gå på kullkraft.

Dette argumentet møter jeg av og til fra enkelte som har "lest seg frampå". Derfor passer jeg alltid på å reise litt tidlig på jobben så jeg kan reise litt tidlig hjem. Da får jeg satt bilen på lading før kverulantene kommer hjem og lager seg middag, før de setter seg i sofaen og skrur på 50-tommerne sine. Dermed er det de som bruker kullkraft, ikke jeg.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Baltor

#16
Sitat fra: Helge på tirsdag 12. oktober 2010, klokken 14:10
Så til strømmen: Norge er i dag i følge NVE et land med overskudd på elektrisk kraft. Med unntak av i tørr-år produserer vi altså mer elektrisitet enn vi bruker så vi netto eksporterer. Dersom man da ikke skal kunne si at elbilen går på ren elektrisitet vil det være det samme som å si at de elektriske ovnene på veggen hjemme hos deg er sterkt forurensende. Du burde fyre med ved i stedet for vi burde sende den elektrisiteten til Europa så de kan redusere kullkraftproduksjonen. [/i]
Selvfølgelig kan vi si at elbiler går på ren elektrisitet, men dette skyldes opprinnelsessertifikatene kjøpt av Norstart, ikke det at vi har netto eksport.
Vi har overskudd og netto eksport, ja, men vi har også en stadig økende kraftutveksling.
Dette har sammenheng med nye kabler, døgnpriser og ustadig vindkraft i Danmark.
Eksportert norsk strøm selges ofte med opprinnelsesgaranti i utlandet, dermed blir en stor andel av vårt hjemlige forbruk i panelovnene dessverre kullkraft, eller en uspesifisert miks.

Vil du unngå dette må du skifte til en leverandør som gir opprinnelsesgaranti, garantert fornybar energi. Hos noen koster dette ekstra, (de som har stor utveksling med utlandet)men  LOS f.eks. gir denne garantien på all strøm de selger til private kunder.

Mer fokus på opprinnelsessertifikater vil få denne håpløse debatten inn på et bedre spor.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

#17
Sitat fra: Baltor på onsdag 13. oktober 2010, klokken 23:51
Eksportert norsk strøm selges ofte med opprinnelsesgaranti i utlandet, dermed blir en stor andel av vårt hjemlige forbruk i panelovnene dessverre kullkraft, eller en uspesifisert miks.
Norsk forbruksmiks var i 2009 ca 50% fornybar, dette er miksen som kjøpes av kunder som ikke ber om opprinnelsesgarantert strøm.  :( Andelen fornybar har sunket kraftig de siste årene. (altså ikke andelen produsert, men andelen i vanlig strøm solgt til norske forbrukere)
http://www.nve.no/no/Kraftmarked/Sluttbrukermarkedet/Varedeklarasjon1/
I og med at garantert fornybar strøm betales bedre må vi anta at den store andelen som kalles ukjent er ikkefornybar, fra atom, gass, kull osv
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Helge

Sitat fra: Baltor på onsdag 13. oktober 2010, klokken 23:51Eksportert norsk strøm selges ofte med opprinnelsesgaranti i utlandet, dermed blir en stor andel av vårt hjemlige forbruk i panelovnene dessverre kullkraft, eller en uspesifisert miks.

Jeg for min del har kraftleverandør med opprinnelsesgaranti på ren fornybar kraft.

Selv i perioder der vi importerer kullkraft vil ikke kullkraften utgjøre mer enn en beskjeden prosentandel av øyeblikksforbruket i Norge, men så kommer jo disse "hersens sertifikatene" inn og ødelegger den ellers oversiktlige situasjonen ja ;D
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Baltor

#19
Sitat fra: Helge på torsdag 14. oktober 2010, klokken 21:41
Selv i perioder der vi importerer kullkraft vil ikke kullkraften utgjøre mer enn en beskjeden prosentandel av øyeblikksforbruket i Norge, men så kommer jo disse "hersens sertifikatene" inn og ødelegger den ellers oversiktlige situasjonen ja ;D
For et par år siden var det en her på forumet som sammenlignet strøm i nettet med penger i en bank. Vi vet godt hvor de kommer fra og hvem som eier dem, selv om pengene blir blandet inne i hvelvet. Sedlene eller elektronene er bare en måleenhet.
Opprinnelsesgarantier er bra, dermed kan de som leverer fornybar få bedre betalt, eller vi kan snu det, de som leverer kullkraft vil etterhvert tjene mindre og mindre på dette ;D

Bytt strømavtale, skift til opprinnelsesgarantert strøm!
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Helge

Sitat fra: Baltor på fredag 15. oktober 2010, klokken 08:07
For et par år siden var det en her på forumet som sammenlignet strøm i nettet med penger i en bank. Vi vet godt hvor de kommer fra og hvem som eier dem, selv om pengene blir blandet inne i hvelvet. Sedlene eller elektronene er bare en måleenhet.
Opprinnelsesgarantier er bra, dermed kan de som leverer fornybar få bedre betalt, eller vi kan snu det, de som leverer kullkraft vil etterhvert tjene mindre og mindre på dette ;D

Bytt strømavtale, skift til opprinnelsesgarantert strøm!

Først gjentar jeg det jeg nettopp skrev: Jeg for min del har kraftleverandør med opprinnelsesgaranti på ren fornybar kraft.

Deretter vil jeg presisere at jeg skrev med en viss ironi mht sertifikatene og derfor hadde "glisefjes" bak. Når det er sagt er det vel litt moro å tenke på at om strømmen fysisk virkelig skulle fulgt sertifikatene ville vi hatt unødvendig store tap i elektrisitetsnettet ;D
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Baltor

Bra Helge, tenkte ikke spesielt på deg da jeg skrev Bytt avtale ;)
Ja, dette fører til pussige ting, hvis mange nok kjøper opprinnelsesgarantert strøm vil etternølerne ende med 100% atom/gass/kullkraft i panelovnene.
En anne side: Hvis vi er skikkelig ivrige på opprinnelsesgarantert strøm (stor etterspørsel) blir kanskje prisforskjellen større, kullstrømmen blir billigere for de som gir blaffen.. :(
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

eledille

#22
Baltor: Det er akkurat det vi prøver å oppnå. Den andre siden av samme sak er at man får elendig betalt for kullkraft. Men jeg tipper det er mange nok som gir blaffen til at forskjellen ikke blir avskrekkende.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

chaglen

2017: Tesla Model S 75D 2017
2016: Tesla Model S 2013 Signature 85 kWh (solgt)
2014: BMW i3 2014 (solgt)
2010-2013: Buddy Pluss BAES 2010 (solgt)

AntiRegreim

#24
Sitat fra: Helge på mandag 11. oktober 2010, klokken 23:12
Men Bjart Holstmark tar feil mht ren elektrisitet eller kullfyrt mht elbil. Selv om man vil være "råtten" mot elbilen kan man ikke påstå annet enn at den det meste av tiden lades på ren elektrisitet - vannkraft produert i Norge. Norge er i dag beregnet av NVE til å ha et lite overskudd av elektrisitet og de to siste månedene har vi også netto eksportert elektrisitet til tross for lav vannstand i magasinene.
Du går med denne argumentasjonen (som du har helt rett i) ut fra at BH skriver om elbilen i Norge.
Det gjør han ikke. (Men blander kortene når han skriver at norske elbil-subsidier gir en omvendt Robin Hood bivirkning)

Han skriver (stort sett) om elbilen som globalt kjøretøy og om miljøet som et verdensproblem.
Og i og med verdensproduksjonen av el er helt  annerledes sammensatt enn elproduksjonen i Norge,
er  nok svaret ditt et god-dag-mann-økseskaft svar.

Om elbil som går på kullkraft er (betydelig) mindre miljøskadelig enn bensin/dieselfyrt bil regnet som drivstoffforurensing fra
well-to-gas-station og tilsvarende fra anlegg-til-stikkontakt
er ikke helt enkelt å fastslå.

Verken kull, petroleumsprodukter, elbilen eller forbrenningsmotoren er statiske størrelser.
Tvertom er de alle gjenstand for en rivende (teknisk) utvikling.
Derfor har du allerede i utgagspunktet spørsmålet om hva du putter inn i sammenligningen, eksempelvis:

- Petroleumsprodukter fra nåværende oljebrønner hvor du i beste fall (Midtøsten og Russland) får ut 15 ganger
  så mye energi som du putter inn i hardware og software og i verste fall Nordsjøen med 8 ganger input'en
- ELLER fra dyphavsbrønner  og brønner under ekstreme forhold som i polstrøkene hvor du neppe får ut
  mer enn 5 ganger input'en.
- ELLER fra tjæresand hvor netto output sannsynligvis vil ligge mellom 1 og 2 ganger input'en.

- El produsert i dagens urensende kullkraftverk
- ELLER i morgensdagens fullrensede

- Dagens eller morgendagens elbiler
- Dagens eller morgendagens biler med forbrenningsmotor

Med dagens globale sammensetning av el-produksjonen og av bensin/diesel utgjør sannsynligvis en elbil mindre økologisk skade
enn en fossilbil av tilsvarende størrelse.


Og alt tyder på at denne fordelen for ebilen vil øke i år(ti)ene som kommer.




BTW
Biodrivstoff regnet fra såfrø til pumpe (inklusive nødvendig hardware slik som raffinerier) gir antakelig stort sett negativ netto output av energi. Og input'en er stort sett petroleumsbasert!










chaglen

"Elbiler er god samfunnsøkonomi" av Ole Henrik Hannisdahl: http://e24.no/kommentar/article3865552.ece
2017: Tesla Model S 75D 2017
2016: Tesla Model S 2013 Signature 85 kWh (solgt)
2014: BMW i3 2014 (solgt)
2010-2013: Buddy Pluss BAES 2010 (solgt)

Baltor

Sitat fra: eledille på fredag 15. oktober 2010, klokken 18:24
Baltor: Det er akkurat det vi prøver å oppnå. Den andre siden av samme sak er at man får elendig betalt for kullkraft. Men jeg tipper det er mange nok som gir blaffen til at forskjellen ikke blir avskrekkende.

Takk for denne gode presiseringen Elledille, den gir mening i livet :D
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA