Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Må jeg bruke SAFT batterier?

Startet av Tomtomtromme, tirsdag 02. februar 2010, klokken 21:19

« forrige - neste »

Tomtomtromme

Det har vært kaldt i Oslo den siste tiden - men dette har likevel ikke hindret meg i å kjøre Buddyen hver dag. For noen dager siden opplevde jeg imidlertid å gå tom for strøm - selv om laderen viste at det var 45% batteri kapasitet igjen.
Det var -20 grader og jeg hadde kjørt rundt 22 km - da bilen plutselig mistet kraft. En telefon til service på Buddyfabrikken konstaterte at det var full utladning - og et kjent fenomen. Heldigvis hadde jeg en App på iPhonen som heter "Lade nå!" og fant fram til et ladepunkt i nærheten som jeg kunne dytte bilen til. (Det er likevel tungt å dytte Buddyen 300 meter i -20 grader).  Etter 45 minutter lading og kaffe på Kaffebrenneriet, kom jeg meg videre til jobben og fikk ladet helt opp der.
Pussig nok gikk denne gang laderen ned fra 100% til 85% etter bare noen 100 meter med fulladet batteri. Kan jeg nå ha fått en permanenet feilvisning? Hva skjer med batteriet ved full utladning i sprengkulde? Kan det bli skader - og hva er beste prosedyre for å rette dette opp igjen?
Buddy

bosonic

Dette høres alvorlig ut. Har du mulighet å koble en laptop til bilen og ta ut en serviceraport?

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Dette behøver ikke være unormalt, ved stor utlading og kalde batterier vil ikke batteriet levere nok strøm over tid, og batteriovervåkningen registrerer et unormalt spenningsfall.
Hvis temperaturen i batteriet er lav, og batteriet har lav ladetilstand kan det være at batteriet er i ferd med å fryse. Da stiger motspenningen, og laderen tror at batteriet er fullt.

Hvis mulig, sett bilen i en varm garasje, og lad opp batteriet en gang til når batteriet er varmere.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

mohpet

Det samme skjedde meg i den verste kulden, i Asker. Jeg hadde parkert den over natten på IKEA, måleren viste da 80% etter å ha kjørt litt. Da jeg kom tilbake dagen etter var det fremdeles 80% (det hadde da vært ca 25 minusgrader på natten), jeg kjørte opp til det viste ca 20 km og rundt 50% batterikapasitet, da begynte jeg å føle at futten gikk ut av bilen. Kun få km merket jeg stor forskjell, og plutselig stoppet den helt opp, dvs jeg kunne kjøre i 10 km/t i noen hundre meter til en Shell stasjon der jeg kunne lade  :o

Dagen etter ringte jeg serviceavd på ElbilNorge og han sa dette var helt normalt. Måleren går ikke bare fortere ned, men carcontrolleren tar også høyde for restkapasitet annerledes slik at i disse ekstreme kuldeperiodene vil man kunne oppleve å ikke kunne stole på måleren, dette for å skåne batteriene.

Jeg traff også en på jobben her på Fornebu som hadde opplevd nøyaktig det samme dagen før  ;D

ElbilNorge sa at dette ikke nødvendigvis hadde skadet batteripakken min, som var ny for en mnd siden. Men, jeg burde bruke bilen bare hvis jeg virkelig måtte under disse lave temperaturene.

Jeg opplever nå (når temperaturen har steget til varme ca omkring -5) at batteriene fungerer som de bør, jeg kan ikke merke at de har tatt skade av "sjokket" de fikk  :)

Peter
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Laban

Det skjedde meg også. Etter å ha vært på 14 dagers juleferie kjørte jeg som vanlig på jobb. Den var 100% da jeg startet og 60% da jeg kom frem - mot "normalen" 80% - så jeg var egentlig fornøyd. På hjemtur forsvant all kraft selv om energimeteret viste 45%. Måtte sette den igjen og tauet den hjem om kvelden (fant ingen kontakt i nærheten og hadde det travelt).

Var forberedt på at dette ble siste vinter med batteriene som er 3,5 år gamle, men hadde håpet at de varte til våren ;).

Etter at det ble mildere har jeg nå en rekkevidde på ca. 14 km, så nye batterier er bestilt. For å greie min vanlige runde er jeg blitt avhengig av en lading i løpet av dagen, og med få ladepunkter i sentrum av Trondheim (hvor blir det av alle de nye som skulle vært på plass i 2009 ???) og et økende antall elbiler blir det et stressmoment i hverdagen.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

mohpet

Minus ti idag, kjørte bilen ca 25 km og status viste 40%, plutselig falt ytelsen betraktelig og jeg måtte dytte bilen til ladehjelp bare etter få minutter. Fikk ladet opp til over 40% igjen og kjørte så et par km ok. Så ved ca 30% falt ytelsen igjen, og siste bakke opp til huset klarte jeg ikke måtte få hjelp med tauing. Idet jeg får bilen i garasjen og setter i ledningen kommer det alarm fra laderen og blinkende rød lampe på laderen. Dette betyr at batterier ikke er koplet til eller at nominell volt spenning er for lav. Går ut fra at det er det siste. Har satt på varmevifte samt Webasto i kupeen samt en ekstra vifteovn foran for å prøve å varme batteriene. Display viste 12H så batteriene er over 20% om displayet viser riktig.

Hva gjør jeg hvis ikke litt varme på batteriene er nok for å få startet laderen? Finnes det et lurt tricks? Batteriene er gått max 10000 km og er ett år gamle.

Peter
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

mohpet

Fikk startet laderen nå etter endel varme på. Kan batteriene ha tatt skade?
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Go-carter

Et "tjuvtriks" jeg pleier å gjøre nå om dagen(er -10 her, pluss en GOD del vind), er å 10-20 minutter før jeg drar "starte" bilen, da tappes batteriene for litt strøm, laderen starter for å kompensere for dette og temperaturen i batteriene stiger iallefall -litt- før jeg skal ut og kjøre :)

Om dette er mulig/egnet/smart å gjøre på en nyere buddy får de mer lerde her skrive om, men det fungerer iallefall bra for meg.
Er jo selvfølgelig ikke alle steder dette er mulig heller.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mohpet

Vind ja, det er sikkert grunnen. Bilen sto over natten på elbil parkeringen i Frognerparken, det var minus ti men en enorm vind så hvis vinden har f eks kommet til batteriene foran har jo disse hatt det langt kaldere.

Trickset med litt lading rett før man kjører er et bra tips, jeg gjorde det litt med forrige batterisett da de begynte å ha kort rekkevidde.

P
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Rav4_EV

SitatFikk startet laderen nå etter endel varme på. Kan batteriene ha tatt skade?

Batterier som tømmes til bilen stopper, tar skade.

Feilen er at carcontroller kalkulerer større feilavvik ettersom det blir kaldere.
Den er rett og slett mer optimistisk til kapasiteten i batteriene enn det batteriene er.
Når bilen stopper på f.eks 40% i kulde må man ikke kjøre lavere enn 50%.

Et par sånne turer i kulda der du kjører til bilen stopper, tar effektivt levetiden ut av batteriene.

AM   
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Carl Anton Stenling

#10
Min erfaring med Kewet 5 tilsier at det ikke er normalt med denne type feil. Bilen skal fungere greit om vinteren, selv om kjørelengden reduseres noe.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rav4_EV

Noe mer enn to mil med temperaturer under -10 C fordrer at man kan kjøre sakte. Bor man slik til at det går i 70-80 km/t til jobb er det ikke mer å hente fra blybatterier.

Blybatterier har normalt et tap på en prosent per grad fra 20 C.  Det vil si at ved - 10C har du kun 70% av kapasiteten tilgengelig. MEN dette gjelder kun for lave strømmer.  Høyere belastning = tap^2

Arne M.   
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Høres oppløftende ut for SAM'en min som (fremdeles) går på bly. Har i følge Robometeret en rekkevidde på ca. 30 km i disse kalde tidene.

Med slike tall, kan jeg kanskje håpe på 50 km til sommeren?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

RoadRunner

Sitat fra: Sundis på torsdag 30. desember 2010, klokken 01:04
Jeg kjører en 2010 modell med blybatterier, som knapt har gått 100 mil. Den ruller daglig en strekning av 2 mil hver vei ut/ n av Oslo i rushtid, med lading i "begge ender".

Dersom det viser seg at jeg kun kan bruke bilen 6 av tolv måneder i året, kunne jeg like godt ha kjøpt meg en motorsykkel (med to hjul)... Da hadde jeg i det minste vært sikker på å komme frem (i tide!) >:(

Jeg har en Buddy fra Desember 2008. Jeg bruker den hele året, og kjører i temperaturer ned til -20C. Min kjørelengde til jobb er vel 18km, og på vei tilbake er det 5km motbakke på slutten. Mitt første sett batterier varte nesten 20.000 km = forventet levetid. Da greide jeg ikke lenger å nå hjem når temp var rundt 0C. (Og ja, de siste 2-3000 km gikk gikk i seeent tempo !)

Jeg har opplevd en gang at den stoppet selv om display viste 30% igjen. Da var det rundt -10C til -15C og jeg målte på noen av blokkene under 10V. Laderen startet imidlertid greit.


Som nevnt andre innlegg er kapasiteten redusert når man snakker om temperaturer ned mot -10 og kaldere.
I praksis betyr det at jeg kjører bare med "grønt lys" (dvs. mindre enn 70A) og hastighet er gjerne mellom 20 - 40 km/h i motbakke, på flata "oppe i" 45 km/h under gunstige forhold.

Med disse hastighetene velger jeg å kjøre der det er lite trafikk/lav hastighet slik at jeg er minst mulig til bry for andre. Og passer på å slippe forbi køa når det går an.

Du kan se noen opplevde forskjeller sommer - vinter på
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1619.0.


Gled deg til sommeren - da blir buddy'en din en kvikkas i varmen  8)! Dog ikke sammenlignbart med mc.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA