Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BMW i3 94Ah - Praktisk rekkevidde?

Startet av kasara, tirsdag 18. april 2017, klokken 20:16

« forrige - neste »

kasara

Hei!

Jeg har hatt min ion siden 2012, den ble kjøpt ny og omfattes fortsatt av garanti. Jeg er nøye med å lade den ut til minimum (når det blinker to streker), for så å lade den nesten fullt igjen. Da har jeg en range på 112 km. I januar, har den begynt å "bruke" mer batteri - uten at jeg setter på varme, og når jeg fullader, går den opp til 98 km maks. I praksis, mister jeg ca 20 km. Dette har ikke noe med vinteren å gjøre, da det hittil har vært tørt og plussgrader. Har noen opplevd noe lignende? Hva kan være feil? Kommer til å levere den til BOS uansett, men vil gjerne høre andres mening.

TB

Årsaken er nok pga. det er kaldt ute  ;D

Om du heldt til i Oslo / Akershus kan eg måle med EvBatMon app - der viser det kapasitet på batteri, og forskjell mellom beste og svakeste celle. Er samme data som verkstad henter ut.

Kan lese meir her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27612.0.html
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

pwb

Her ser man ett godt eksempel på hvorfor man ikke skal bekymre seg over hvordan man lader og at man bør lade fult hver gang. For det første, det er ikke mulig på disse bilene å lade fult som på en Tesla, det er mye å gå på. Hvis man har gjort alt man tror er riktig og så blir bekymret for at kanskje batteriet har blitt dårlig etter snart 5 år, hadde det ikke da vært bedre å heller bare ladet fult hver gang og ikke tenkt på minimum eller noen ting? Hvis det er slik at batteriet svekkes raskere av "full" ladning og kladdeladning så er det jo stor sjangs for at dette batteriet ville mistet mye mer mye fortere og dermed lettere å få byttet på garanti. Min står i stikkontakten hele tiden, lader selv om det bare er brukt 1 strek. Det er jo ingen fare å la den stå i hele tiden heller, for når den er ladet opp så stopper jo ladingen. Er nok ikke nede i blinkene streker mer enn 4-6 ganger i året. Har nå kjørt over 75.000, snart 3 år gammel og hurtiglader aldri. Tenker ikke over hvordan jeg lader i det hele tatt og håper heller på at hvis batteriet tar skade av det så skjer det heller da før garantien går ut enn rett etterpå.

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA