Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Din første ripe

Startet av Beamer Screamer, torsdag 02. mars 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

Beamer Screamer

Da jeg prøvekjørte Tesla for en tid tilbake fikk jeg inntrykk av at dette med batteritemperatur var et stort tema. Batteriet i Model X ville verken lade eller yte optimalt hvis ikke det var varmet opp, samt at bilen ville bruke noen % av batteriet hvert døgn for å opprettholde en viss temperatur.

I Trillingen har jeg aldri hørt snakk om dette med batteritemperatur i det hele tatt. Jeg har fått med meg at AC kjøler batteriet ved hurtiglading, men ellers har jeg aldri merket forskjell i ytelse eller ladehastighet uansett om bilen har stått lenge stille eller nettopp er kjørt/ladet. Jeg har heller ikke lagt merke til at bilen tapper batteriet selv (pleier å la den stå med ca 50% batteri ved langtidsparkering).

Finnes det en form for aktiv temperturkontroll på batteriet i Trillingene bortsett fra kjøling ved hurtiglading?
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

elekTrond

Eneste jeg har sett andre melde, er den der anti-dypfryser funksjonen som slår inn først ved -20 eller -25°C. Kanskje det var å heve batt.temp. fra -25 til -20°C som var greia? Husker ikke. Innbiller meg at Leaf har en lignende nødfunksjon også.

Jeg vet ikke om det har noe for seg i praksis, men jeg har fablet om ta kontroll over den klaffen som omdirigerer ventilasjonen fra føttene og ned i batterikassa. Gjerne med en GSM reléstyring med to utganger, slik at jeg etter ønske kan velge å forvarme batteriet i stedet for kupéen med fossilvarmeren.

Et neste steg kan være å omdirigere utluft fra batterikassa inn i kupéen igjen, i stedet for å slippe varmen rett ut i friluft slik det er orginalt. Da kan det jo hende kupéen får bittelitt gulvvarme alikevel. Batterivifta har utkastet forover, mot veggen under baksetet.

Om det er fornuftig å bruke masse energi på å varme 200 kg bunnfrossen batterikjemi ved å blåse en lunk over toppen av cellene er en annen sak. Leaf, eGolf eller hvilken bil det er som har fått sånn elektrisk varmeteppe under batteriene høres mye mer fornuftig ut. I hvert fall litt mindre komplisert enn den vannbårne varmevekslingen i en Tesla.
'13 Mjau

TB

Leaf har varmeteppe som gir varme ved sterk kulde. Trilling har ikkje noko slikt. Her er det berre luftbasert ved bruk.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elekTrond

TB: Takker for bekreftelse. :D

Forsøkte å spore opp en artikkel som tok for seg raskere hurtiglading av dagens batterikjemi, nettopp ved bruk av aktiv kjøling/varming. Mener de fant at å holde kjemien konstant rundt ~30°C et sted ga best resultat. Høres veldig ut som nettopp det Tesla Model S gjør. :)

Mens jeg lette etter overnevnte sak, fant jeg dette blogginnlegget i stedet:
http://elbilmannen.blogg.no/1457266135_ekstrem_kulde_og_elbi.html
'13 Mjau

asbkar

Temperatur påvirker helt klart ladefart på hurtigladere, akkurat som tesla, tråd om det her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6664.0.html

|<
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA