Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dollaren faller - når kommer prisreduksjonen? Og når skal du kjøpe neste Model S

Startet av stefse, tirsdag 19. april 2016, klokken 19:17

« forrige - neste »

stefse

Ser stadig reklame for Transporter og Caddy (diesel) til håndtverkere. Denne gruppen som har et kjøremønster som virkelig kunne dra nytte av elbiler og sporadisk lading rundt om kring på byggesentraler.
Et håndtverkerfirma jeg kjenner ha gått over til elbiler på 75% av bilparken og satt opp ladere på jobben. Sjefen sier at allerede etter 1/2 år har utgiftene til bilhold har gått merkbart ned. Dessuten gir det firmaet en miljøprofil, som man forventer vil være gunstig i deres segment.
Her har Volkswagen ikke kjent sin besøkelsestid...
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

model3citizen

Klarer ikke å hisse meg opp over dette. Når du ser hvordan håndtverkere kjører i morrarushet, så skjønner du hvorfor.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

kaiat

En god del håndtverkere trenger hengerfeste og det er nok der det største hinderet ligger. De fleste håndtverkere jeg kjenner, bruker å trekke på en boggihenger eller lift nå og da. Hver gang de bytter firmabil, er bestandig hengervekt et tema. Firehjulstrekk er også populært, i hvert fall i grisgrendte strøk.

Til nå er det bare Renault som har el-varebiler som er godkjent for å trekke tilhenger, men 374 kg monner jo ikke så mye da...




stefse

Teknisk sett er ikke tilhenger egentlig et problem. Man må bare ha noe bedre kjøling av drive og motor, samt eventuell effektbegrensning. Den største ulempen er nok lavere nyttelast, samt at batteriet tømmes raskere under kjøring. Men disse bilene står ofte parkert på byggeplasser rundt om kring og der bruker det å være grei tilgang på strøm. Få av disse bilene kjører lange strekk i høy hastighet med tilhenger på slep. Dessuten kan man ha et par dieselbiler i flåten som kan gjør de tyngre jobbene.
De fleste frakter bare seg selv, matpakken og verktøyet.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

stefse

Tesla Model3
VW eGolf - solgt

bno

For liten batt. Kap. Kommer biler med større kap. De må bare få lurtnoen her opp på berget til å overta alle de man ikke har fått solgt nede på kontinentet først.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA