Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Ikke bare bare" å kjøpe brukt PSA elbil

Startet av PerBear, lørdag 27. november 2010, klokken 06:12

« forrige - neste »

Baltor

I min Partner har jeg original lader og mulighet til å ta med en ekstra lader satt sammen av 4stk 48v strømforsyninger, samme prinsipp som Elmo har beskrevet. Ekstraladeren trenger 2 stk 13A.
Dette gir ekstremt stor fleksibilitet:
Lade fra 1stk 16A (med 14A)
Lade fra 2 stk 16A (med 2x13A)
Lade fra 3 stk 16A (med tot 40A)
Lade fra 16A 230V 3fas med overgang/padde
Lade fra 16A 400V 3fas med overgang/padde (her er det vel 2 typer stikk i bruk i Norge)
Lade fra 32A 400V 3fas, 32A 230V 3fas, 63A 400V 3fas, 63A 230V 3 fas (rundt eller rektangulært stikk) via medbrakte tavler.

Selv uten de nye hurtigladekontaktene er det ganske mange ulike strømuttak i bruk i Norge, det er bra at Partneren har stort bagasjerom og bra lasteevne, en trenger ganske mange kilo med kabler, tavler og overganger.  ;D
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Partneren er fin slik, men ulempen er at den trenger en del strøm/km.

Kan en klare seg med en luiten bil som Think, blir hurtiglading enda mer effektivt, da en her kan lade opp til 30km/t/fase, eller 9 mil/t fra en 3*16A uttak. En Partner klarer maks 5 mil/t fra samme stikk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PerBear

Sitat fra: elektrolux på torsdag 18. november 2010, klokken 07:16
Partneren er fin slik, men ulempen er at den trenger en del strøm/km.

Kan en klare seg med en luiten bil som Think, blir hurtiglading enda mer effektivt, da en her kan lade opp til 30km/t/fase, eller 9 mil/t fra en 3*16A uttak. En Partner klarer maks 5 mil/t fra samme stikk.

Det er viktig å få ned energiforbruket for at hurtiglading skal leve opp til navnet. Min trøbil kan teoretisk lade 600 km/t ved 1 fase 16A, dvs 1800 km/t ved 16A trefase  ;D
Foreløpig har jeg ikke funnet LiPo celler som takler mer enn 5C lading. Så det går minimum 12 minutt til en "full" lading uansett hvor mye effekt jeg har tilgjengelig. Dessuten er 5C lading veldig tøff for cellene og jeg er usikker på om de tåler det over lengre tid. Det er også krevende for sikkerheten: Både BMS og celler må være designet for slik hurtiglading og ha temperatursensor på hver celle for å kunne redusere ladestrøm øyeblikkelig hvis temperaturen i en celle stiger mer enn den skal.

Dersom en skal hurtiglade raskere enn 2C anbefaler jeg A123 celler. De tåler 4C og etter hva jeg har hørt fungerer det uten problemer.




Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA