Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Råd/tips til kjøp av første elbil.

Startet av Trekkoppbil, onsdag 08. mars 2017, klokken 09:16

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Når jeg sjekker forskriften på lovdata i dag, er det fortsatt avgiftsfri kommunal parkering:

"§ 8a.Avgiftsfri parkering for elektrisk og hydrogendrevet motorvogn

Elektrisk og hydrogendrevet motorvogn kan, på plass der det er innført avgiftsparkering etter § 2, parkeres uten at det betales avgift.

På plasser med tidsbegrensning, må urskive brukes for å dokumentere at parkering skjer i henhold til tidsbegrensningen."

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1993-10-01-921
Sist endret   FOR-2016-03-18-261 fra 01.01.2017

Oppdatering:
Som det er kommentert lenger nede i tråden, er forskriften avløst av ny forskrift 01.01.2017, så det ser ikke ut som den gjelder nå.
Beklager at jeg starta tråden.

elektrolux

Interresant.

Snakket nettop med en Stavanger politiker og han bekrefter i grunnen dette; nemlig at det er diskutert, og det avventes med et aktivt vedtak om å ilegge avgift også på elbiler.

Men, det er altså fremdeles fri parkering i Stavanger inntil at aktivt vedtak om avgift eventuelt innføres.

Likevel blir det underlig all den tid vi har hørt at det må et aktivt vedtak til for at avgiftsfritaket skal bestå, mens lovdata oppdatert 1.1.17 tilsier at det fremdeles skal være avgiftsfritt???????????
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele


Trekkoppbil

Hva mer enn §8a må vi lese?

Regjerninga har tidligere uttallt at den vil frede elbilfordelene til 2018. Så spørs det hvor lang tid det tar å vedta forskriftsendring med høringsrunder etc, og gjøre den gjeldene. Det er kommet stortingsmelding om at man vil åpne for at kommunene kan ta noe betalt," men det etableres en bindende nasjonal regel om at utslippsfrie biler skal ha halvparten av takstene til biler som ikke er nullutslippsbiler. "

Sele

#4
§8a henviser til andre paragrafer. Tror man virkelig staten er så dum når de gir ansvaret for fritak for elbiler over til kommunene at de unnlater og omtale det i lovverket?

http://www.side3.no/motor/har-du-elbil-fra-nyttar-mister-du-retten-til-gratis-parkering/3423255193.html

Parkeringsforskriften:

§ 34.Betalingsfritak for elektrisk og hydrogendrevne motorvogner
Kommuner kan innføre betalingsfritak for elektrisk og hydrogendrevet motorvogn på avgiftsbelagte kommunale parkeringsplasser.

Electrix

Denne er jo også interessant:
§ 35.Lademulighet
På parkeringsområdet skal det tilbys lademulighet for ladbar motorvogn på et tilstrekkelig antall parkeringsplasser, det vil si at det i alminnelighet til enhver tid er en ledig plass med lademulighet. Virksomheten har likevel ikke plikt til å tilby lademulighet på mer enn seks prosent av det totale antallet plasser.

Men det står jo fremdeles i 8a at det er gratis for elbiler. Vil tro det er godt nok til at eventuelle gebyr som er utstedt må ettergis inntil videre.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand


Electrix

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Sele

Sitat fra: Electrix på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:09
Denne er jo også interessant:
§ 35.Lademulighet
På parkeringsområdet skal det tilbys lademulighet for ladbar motorvogn på et tilstrekkelig antall parkeringsplasser, det vil si at det i alminnelighet til enhver tid er en ledig plass med lademulighet. Virksomheten har likevel ikke plikt til å tilby lademulighet på mer enn seks prosent av det totale antallet plasser.

Men det står jo fremdeles i 8a at det er gratis for elbiler. Vil tro det er godt nok til at eventuelle gebyr som er utstedt må ettergis inntil videre.

Det er viktig og lese alt:Statens vegvesen kan gjøre unntak fra kravet i første ledd dersom investerings- eller driftskostnadene blir urimelig høye

Electrix

Sitat fra: Sele på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:21
Sitat fra: Electrix på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:09
Denne er jo også interessant:
§ 35.Lademulighet
På parkeringsområdet skal det tilbys lademulighet for ladbar motorvogn på et tilstrekkelig antall parkeringsplasser, det vil si at det i alminnelighet til enhver tid er en ledig plass med lademulighet. Virksomheten har likevel ikke plikt til å tilby lademulighet på mer enn seks prosent av det totale antallet plasser.

Men det står jo fremdeles i 8a at det er gratis for elbiler. Vil tro det er godt nok til at eventuelle gebyr som er utstedt må ettergis inntil videre.

Det er viktig og lese alt:Statens vegvesen kan gjøre unntak fra kravet i første ledd dersom investerings- eller driftskostnadene blir urimelig høye
Unntak finner man alltid, og det er åpenbart at det kan bli urimelig dyrt å tilby lading på enkelte parkeringsplasser langt unna strøm, eller på en del gateparkering, men på de fleste større parkeringsplasser og parkeringshus vil det være rimelig og enkelt å sette opp. Interessant at det også er et krav nå, og at det "i alminnelighet til enhver tid skal være en ledig ladeplass".
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

gigafactory

Det at det alltid skal være en ledig plass er minstekravet, altså at det likevel kan holde med én prosent ladedekning så lenge omtrent ingen bruker dem i praksis. Seks prosent er uansett taket og i praksis det som blir gjeldende i byene.

Sele

Sitat fra: Electrix på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:19
Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:13
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 03. januar 2017, klokken 08:51
Hva mer enn §8a må vi lese?

Skilta på parkeringsplassen.
Men er de gyldige?

Det må gjennomføres et gyldig vedtak i hvert enkelt kommunestyre, og at unntaket skal skiltes ved alle plassene.

Gjøres ikke dette innen nyttår, forsvinner automatisk betalingsfritaket for elbiler.

Electrix

Sitat fra: Sele på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:50
Sitat fra: Electrix på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:19
Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:13
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 03. januar 2017, klokken 08:51
Hva mer enn §8a må vi lese?

Skilta på parkeringsplassen.
Men er de gyldige?

Det må gjennomføres et gyldig vedtak i hvert enkelt kommunestyre, og at unntaket skal skiltes ved alle plassene.

Gjøres ikke dette innen nyttår, forsvinner automatisk betalingsfritaket for elbiler.
Jeg skjønner intensjonen, og har ikke tenkt å parkere i byer med betaling. Men tenker på disse som har misforstått og er ilagt gebyr. Så lenge loven er slik den er der 8a sier at det er fritak for elbiler og hydrogenbiler så lurer jeg på om disse byene egentlig har lov til å ilegge gebyr? Tenker da på at domstolene lar både voldektsforbrytere og drapsmenn gå fri pga små tekniske feil i etterforskning eller lovtolkning selv om man vet at de er skyldige og de skyldige har innrømt lovbruddet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

gigafactory

#13
Hvis du leser der det står "sist endret" på lovdata og trykker på den linken, så kommer den gjeldende forskriften opp.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-03-18-261

Står i denne:

"§ 11.Ikrafttredelse og overgangsbestemmelser
Denne forskriften gjelder fra 1. januar 2017. Samtidig oppheves forskrift 1. oktober 1993 nr. 921 om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr."

https://lovdata.no/forskrift/2016-03-18-261/§11



Hænningsen

Det står også i denne forskriften at den er opphevet av den nye forskriften av 18.3.16


Sent from my iPhone using Tapatalk
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA