Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sweetspot for brukt Leaf?

Startet av Svenn78, torsdag 23. februar 2017, klokken 07:32

« forrige - neste »

Svenn78

Hei!

Jeg har fått installert ladeboks til elbil.  Jeg har betalt moms både for boks og autorisert installasjon. Kan man med de nuværende regler (2016) kreve momsen tilbakebetalt for dette?

Bare lurer. Fint å trekke av på skatten
Svenn

--
VW eGolf (juli 2016 ->)
Ford Focus Electric (april 2014 - juli 2016)

dolsen

Tidligere så fikk man momsfritak på ladeboks og installasjon fordi det var ansett som tilleggsutstyr på bilen. Man måtte med andre ord "få det med på kjøpet". Jeg løste dette ved å be elektriker sende forhandler regning på jobben. Forhandler la så til installasjon av ny el-kurs til som ekstrautstyr i kjøpskontrakten.

zyp

Referer til http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31294.0.html

Det har altså i utgangspunktet aldri eksistert noe momsfritak på ladeboks, selv om mange har fått det via forhandler. Hva eventuell konsekvens for disse blir er en diskusjon for den andre tråden.

Svaret på spørsmålet ditt er altså nei.

Sele

I den grad myndighetene ønsker at kommende elbileiere skal oppgradere til hjemmeladestasjon bør veggladere defineres som nødvendig ekstrautstyr ved kjøp av elbil og dermed være momsfritt, sier generalsekretær i Elbilforening, Christina Bu.

Vi håper Skattedirektoratet nå kommer på banen og gjør det klart at selve ladeboksen fortsatt skal være momsfri. Vi har sendt et brev til dem der vi ber dem uttale seg, sier Bu.

Dette viser at myndighetene ikke anser lading via schuko som så farlig siden ladestasjoner ikke fortjener momsfritak.

Øyvind.h

Heldigvis har de fagfolk (DSB, NEK osv) som vurderer slikt og som man kan velge å lytte til :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elektrolux

Vil nok føre til mer schuko lading, men også reduserte priser for forbrukeren.

Blir omtrent som å kjøpe en rødvin på taxfree. Du kjøper rimeligere vin på polet, men kjøper taxfree forde du tror du får en dyrere og bedre vin.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

larsk

Sitat fra: Sele på onsdag 21. desember 2016, klokken 22:07
I den grad myndighetene ønsker at kommende elbileiere skal oppgradere til hjemmeladestasjon bør veggladere defineres som nødvendig ekstrautstyr ved kjøp av elbil og dermed være momsfritt, sier generalsekretær i Elbilforening, Christina Bu.

Vi håper Skattedirektoratet nå kommer på banen og gjør det klart at selve ladeboksen fortsatt skal være momsfri. Vi har sendt et brev til dem der vi ber dem uttale seg, sier Bu.

Dette viser at myndighetene ikke anser lading via schuko som så farlig siden ladestasjoner ikke fortjener momsfritak.

Nei, det viser bare, som vanlig, at myndighetene er aller mest opptatt av kroner inn.
Miljø er ikke myndighetene opptatt av i det hele tatt.
Det er kun når det kan brukes som et alternativt argument for å innføre avgifter... "miljøavgift"...  at det begynner å bli interessant. Og som valgflesk; da har miljø stor verdi

2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

elektrolux

#7
Ikke enig. Til nå har det hersket monopol lignende tilstander på leveranse av ladeutstyr sammen med nybilkjøp. I kjøperusen og med tilbud om å slippe moms er det lett å glemme å regne på totalkosten.

Nå vil markedet åpne seg opp for alle installatører, ikke bare noen få som har melket markedet. Er sikker på at det vil bety reduserte priser for forbrukeren.

Dette er da også Nelfo sitt syn:

Vi ser positivt på denne avklaringen. Den vil skape like konkurransevilkår, sier Jon-Steinar S. Hanstad, fagsjef elektroteknikk i Nelfo.

Vi har hatt en del salg gjennom forhandlere, men også opplevt å bli avvist til tross for at kunden ønsker vårt utstyr etter å ha regnet på totalkosten. Nå vil kunden slippe presset om å velge ladeutstyr samtidig med bilkjøpet, og kan i ro og mak handle der han får det beste tilbudet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bjorngb

Jeg er som vanlig enig med elektrolux. BMW ville kun levere egne ladere (med dårlig informasjon om hva en fikk) med nybil. Det er lett å gå på en smell i "tilbudsrusen". Vi har fått pris som utenfor BMW som er like godt, selv om det er med mva, pluss jeg kan velge lader selv.
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA