Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?

Startet av Fanafjord, torsdag 16. februar 2017, klokken 19:09

« forrige - neste »

Fanafjord

Jeg bygger ny garasje og har fått elektrikeren til å legge ut 3 fase kabel med 10 kvadrat i ledningene. Jeg har IT nett. Slik får jeg 2 x 32 A i garasjen som blir da 2 x 7 kw i effekt. Jeg regner med at vi på sikt vil ha en elbil og en ladbar hybrid.

Finnes det noe ladestasjon eller ladestasjoner som er egnet? Kunne helst tenkt meg en løsning som er helt balansert slik at jeg kan kjøre all tilgjengelig effekt på ca 14 kw inn i en bil eller fordele det automatisk på to biler. Det burde også være mulighet for tidstyring/fjernkontroll. Jeg har så langt ikke sett noe som tilfredstiller alle disse behov. Finnes dette?

jkirkebo

Sitat fra: Fanafjord på fredag 16. desember 2016, klokken 18:34
Jeg bygger ny garasje og har fått elektrikeren til å legge ut 3 fase kabel med 10 kvadrat i ledningene. Jeg har IT nett. Slik får jeg 2 x 32 A i garasjen som blir da 2 x 7 kw i effekt. Jeg regner med at vi på sikt vil ha en elbil og en ladbar hybrid.

Finnes det noe ladestasjon eller ladestasjoner som er egnet? Kunne helst tenkt meg en løsning som er helt balansert slik at jeg kan kjøre all tilgjengelig effekt på ca 14 kw inn i en bil eller fordele det automatisk på to biler. Det burde også være mulighet for tidstyring/fjernkontroll. Jeg har så langt ikke sett noe som tilfredstiller alle disse behov. Finnes dette?

Du har ikke 14kW tilgjengelig, men 12,7kW (230V*32A*1,73). Og det er bare når du trekker helt balansert fra alle 3 fasene. Om du trekker 32A fra én fase har du nøyaktig 0A tilgjengelig på de to andre.

Det beste du kan få med 1-fase lading av elbilene og dynamisk lastdeling er 32A lading når én bil lader og 18A når begge to lader, forutsatt at de er koblet på forskjellige faser. Alternativt kan man justere til 20A+16A når begge elbiler lader, noe som kan være greit siden ladbare hybrider stort sett er begrenset til 16A uansett.

Mine ladestasjoner kan settes opp på denne måten, koster bare 900,- ekstra for lastdeling. Dessverre er leveringstiden rundt 6 uker pr. nå.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Under visse forutsetninger kan du lade en enslig Tesla med 8,4 kW i 3-fase "V-kobling".

Dersom du legger ut to én-fasekurser på 32A, så kan du lade to biler, hver ca 7,4 kW. Dette under forutsetning om at hovedsikring etc tar unna.

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på fredag 16. desember 2016, klokken 20:48
Under visse forutsetninger kan du lade en enslig Tesla med 8,4 kW i 3-fase "V-kobling".

Dersom du legger ut to én-fasekurser på 32A, så kan du lade to biler, hver ca 7,4 kW. Dette under forutsetning om at hovedsikring etc tar unna.

Og det vil man ofte slite med da felles faseleder vil bli belastet med over 55A. Mao. krever det 3x63A hovedsikring samt at det er veldig lite annen last på samme fase. Har man en 3-fase varmepumpe eller induksjonstopp er det håpløst.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

#4
Zapchargeren fikser alt dette, inkludert automatisk fasefordeling .

Er lagervare. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

KjellG

At to 32A enfasekurser krever store hovedsikringer er rett. Fordeling på to kurser vil også gjelde for litt mer skapelige effekter. To 16A kurser kan være mer tjenelig enn én 16A trefasekurs. Det er hele er avhengig av hva behovet er.

fredag

Sitat fra: Fanafjord på fredag 16. desember 2016, klokken 18:34
Jeg bygger ny garasje og har fått elektrikeren til å legge ut 3 fase kabel med 10 kvadrat i ledningene. Jeg har IT nett. Slik får jeg 2 x 32 A i garasjen som blir da 2 x 7 kw i effekt. Jeg regner med at vi på sikt vil ha en elbil og en ladbar hybrid.

Finnes det noe ladestasjon eller ladestasjoner som er egnet? Kunne helst tenkt meg en løsning som er helt balansert slik at jeg kan kjøre all tilgjengelig effekt på ca 14 kw inn i en bil eller fordele det automatisk på to biler. Det burde også være mulighet for tidstyring/fjernkontroll. Jeg har så langt ikke sett noe som tilfredstiller alle disse behov. Finnes dette?

Du skriver ikke hva slags biler du har, men hvis du har biler med type2-kontakt på bilsiden kan du kjøpe to stk Tesla Wall Charger (5404kr/stk), og sette de opp med lastbalansering slik at de deler en 32A enfase kurs.

Lastdeling fungerer slik at når begge bilene lader får hver bil 16A, men når en av bilene ikke lengre lader, så får den andre 32A.

Tidsstyring/fjernkontroll kan du kanskje gjøre med appen til bilen.

Ladbar hybrid har lite batteri og lader derfor ikke så lenge, så det bør gå helt fint for en elbil og en ladbar hybrid å dele en 32A kurs. Min erfaring er at det bør gi god nok ladehastighet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

geear

En liten innskytelse fra siden her, fra en som kun har noen uker med en liten e-Golf på erfaringslista. Før jeg i det hele tatt hadde tenkt å handle elbil begynte jeg å tenke hvisomatte i fremtiden så hva skulle jeg gjøre med elopplegg. Så langt har tiden vist at hjemme holder det lenge å lade med 2,3kW (på 16A schuko, brannfare er en annen diskusjon), og lavest mulig ladestrøm anbefales av produsentene. Sikkert forskjell med 2-3 ganger større batteripakke, men samtidig skal en kjøre mye for å ikke klare å lade opp alle de timene en bil vanligvis står parkert.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Ingeniøren

Sitat fra: gr på mandag 19. desember 2016, klokken 22:46
En liten innskytelse fra siden her, fra en som kun har noen uker med en liten e-Golf på erfaringslista. Før jeg i det hele tatt hadde tenkt å handle elbil begynte jeg å tenke hvisomatte i fremtiden så hva skulle jeg gjøre med elopplegg. Så langt har tiden vist at hjemme holder det lenge å lade med 2,3kW (på 16A schuko, brannfare er en annen diskusjon), og lavest mulig ladestrøm anbefales av produsentene. Sikkert forskjell med 2-3 ganger større batteripakke, men samtidig skal en kjøre mye for å ikke klare å lade opp alle de timene en bil vanligvis står parkert.

Nettopp, det er det mange erfarer. Samtidig er det noen som kommer hjem nesten tom for strøm og har forsatt en del kjøring å gjøre. Da er det greit med litt å fylle på med.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Gliderman

Hei
Har bestilt både Ioniq og Ampera-e og er også ute etter dobbel eller 2 ladestasjoner med lastdeling.
Har 32A kurs ut til garasjen (4x10 PFXP) og har tittet på bl.a. EcoLite til halve prisen av Zaptec.
Hvilke funksjoner har Zaptech som ikke EcoLite har?
Et raskt regnestykke viser at 2 stk EcoLite med B-vern og lastdeling kommer på kr. 12.400,- pluss installsjonsmateriell.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

elektrolux

Vet ikke om Ecolite er en såkalt Smart ladestasjon.

Med Smart løsning følger en rekke software baserte muligheter med. Bl.a full ladehistorikk, Mulighet til å samkjøre lading med husets øvrige forbruk, lading kun på lav tariff. Salg av lading, etc.

Om merprisen rettferdiggjør dette er en annen sak
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Fanafjord

Takker for mange gode innspill. Ser nå at med IT nett så er det bare 2x16 A eller 1x32 A som er realistisk for meg. Lastfordeling er det mange ladestasjoner som kan og antagelig er et kurs på 1x32 mer enn godt nok for to ladestasjoner med lastfordeling.

Er fortsatt ute etter en ladessatasjon som er skikkelig smart der jeg kan styre fra app, med timer og som helst er så pass sikker at ikke min ladehistorikk lastes opp til et ellera annet firma. Noen ideer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA