Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mitsubishi I-miev XL??

Startet av landsem, tirsdag 14. februar 2017, klokken 14:13

« forrige - neste »

landsem

Hei!

Får min nye elbil i morgen, og skal i julen reise et godt stykke, og skal reise med Hurtigruten.
På retur så er det et stykke å kjøre fra ankomst og hjem, og det er også et stykke til nærmeste hurtigladestasjon. Jeg tenkte derfor at det kunne vært greit å komme frem med i alle fall nesten fulladet bil, så jeg sendte en epost til Hurtigruten for å undersøke om det var mulig å få ladet bilen om bord.

SitatHei igjen – vi har dessverre ikke mulighet til å lade el-bil om bord i båten.

Fikk kjapt svar med beskjed om at dette ikke var mulig.

Det jeg nå lurer på er om dette faktisk er en policy de har, at de ikke lader elbiler om bord, eller at de kanskje tror det ikke er teknisk mulig? (Burde jo være mulig, all den tid de har vanlige stikkontakter om bord?)

Noen som har vært borti dette, som har noe peiling?

zyp

Sannsynligvis policy, rederier er jo gjerne livredde for elbiler.

Det er jo forøvrig ikke gitt at det er stikkontakter lett tilgjengelig der bilene står, og de har neppe lyst på noen skjøteledninger som ligger rundt omkring.

rolandvg99

#2
All den tid forsiktingsselskapene rasler med avkortningssabelen og at en evt lithiumstartet brann i en slik båt neppe er lett å kontrollere, da så og si alle bildekk/lasterom er strømførende, skjønner jeg selskapet godt. På sjøen gjelder prinsipielt bedre føre var enn etter snar, fordi adjektivet snar fort konverteres til så altfor sent.
"I like soul with a capital S"

jkirkebo

Sitat fra: zyp på onsdag 14. desember 2016, klokken 18:24
Sannsynligvis policy, rederier er jo gjerne livredde for elbiler.

Det er jo forøvrig ikke gitt at det er stikkontakter lett tilgjengelig der bilene står, og de har neppe lyst på noen skjøteledninger som ligger rundt omkring.

Dessuten driver de og flytter rundt på bilene innimellom og vil neppe kunne garantere at den havner inntil en stikkontakt noe sted eller ha jobben med å plugge inn og ut.

Vi dro med Hurtigruten fra Trondheim til Kirkenes i sommer og løste det greit ved å lade opp før vi kjørte ombord.  Bodde på hotell 9km unna og de fikset ladeplass for oss rett utenfor hovedinngangen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Robert Sund

Dessuten vil man ved å lade før man kjører ombord slippe å lade med diesel.

GOLF-raider

#5
Rederiet «Hurtigruten ASA» må nok desverre svare slik som de gjør _ _ _ _ _ _ _
Det er individuelle forskjeller mellom skipene;  Bl.a. to av båtene deres tar
ikke med biler ombord:  MS Lofoten  &  MS Spitsbergen. 
Jeg har fraktet eGolfen min ombord i Vesterålen, Richard With, Nord-Norge og Finmarken. Jeg bruker da gjerne å spørre om å få lade bilen ombord men svaret
er alltid nei pga skjerpet brannsikkerhet. Noen av mannskapet måtte da drive
med innpluging og utplugging alt etter hvordan de stuver om på bilkøen og
da skjærer det seg lett fordi noen ikke skjønner at de drar ut en lysbue som
innitierer brann i nærmeste bensinbil som kanskje har en liten drivstofflekasje.
Ombord i Vesterålen svarte de at strømforskyninga var ustabil på det viset
at det tidvis var variasjoner i spenning og frekvens i nettet og at de derfor
ikke ville være ansvarlig for eventuell skade på bilens elsystem.
Så derfor må vi konkludere med at rederiet tenker «Safety First»
med tanke på skip, last og mennesker ombord.
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

stefse

hehe, når jeg hadde med bilen koblet jeg bare til, men ladingen startet aldri selv om det var strøm i uttaket. Lyste rødt i kladden. Disse skipene har 50 og 60 Hz, aner ikke hvem som har hva. Uansett hadde jeg 95% så jeg skulle egentlig bare teste det.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA