Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppgradering til Litium

Startet av Alpinist, fredag 17. desember 2010, klokken 12:13

« forrige - neste »

Alpinist

Tilfeldigvis kjørte jeg med en madrass inn i bagasjerommet her en dag.
Det ble svært behagelig og det var ingen problemer å bruke handsfree løsningen selv i 80km/h uten å måtte konsentrere seg om å høre.
Det var like stille som i min fossile Volvo som knapt har vært brukt siden Think'n kom til gards.

Er det noen som har erfaringer med å støyisolere Think'en?
Tenker at det kan hjelpe å ta av deksler og legge støyisolerende matter,
eller fungerer det store bagasjerommet og glassdøren som resonanskasse for veistøyen?
Dette har jeg ikke greie på.
Håper noen har noen erfaringer eller tanker å dele før jeg setter igang :-)


Think Mountain 2010 modell

cra

Det høres plausibelt ut det du sier - hjulhusene til bakhjula er jo inne i kabinen, mens framhjulene er utenfor. Å lydisilere er vel ikke ukjent fra andre biler eller hus heller.

Angående resonans så vil jeg tro at hvis du limer isolasjonsmatter på innerskallet så vil dette dempe eventuelle vibrasjoner i innerveggen, samtidig som det vil hindre lydbølger utenfra i å trenge gjennom mellomrommet mellom ytter- og innerskall.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Der er sikkert mye å hente der.

Ser for meg tunge asfaltmatter på de bakre sidedekslenes innside, og resten av hulromet mellom dette og bilens hjulbue med lydisolerende Glavamatter.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Alpinist

Så dere er enig vurderingen om at hvis vi tar av de hvite dekslene og fyller tomrommet mellom hvite deksel og hjulbue med dempe materialer så burde vi få et godt resultat.

Er det noen som har andre forslag eller erfaringer?

Noen som har erfaringer med å ta av deksler etc. på Think'n?

Har litt lyst til å gjøre turen til og fra jobb til en enda større opplevelse!
Think Mountain 2010 modell

cra

Det første jeg tenkte på av materialer var disse selvklebende filtmattene (10-12mm tykke, ca?) med folie på ene siden. Trur biltema har dem.
Men asfaltmatter for å hindre vibrasjoner samt glava-matter for å fylle tomrommet høres ut som en god ide.

Min gamle-think har desverre ikke noe innerskall, så jeg kan ikke uttale meg angående fjerning av disse for å komme til hulrommet.  :-\

Husk å ta bilder av prosessen underveis - vi er alltid mange som er interesserte i å se hvordan det foregår, pluss at det gjør det enklere for andre å følge etter. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Glavamatter tror jeg ikke er noen god løsning, da det kan samle kondens.
vanlige porolonmatter med klebestoff er nok den enkleste tingen til å begynne med, evt. biter av asfaltmatter på hjulbuene.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

2000-modellen jeg nettopp kjøpte har ihvertfall støyisolasjon på hjulbuene; under gulvteppet. Synes det er merkelig hvis de har droppet dette på den nye. Sidebekledning fra bakre sideruter og ned til gulvet (ekstrautstyr med høyttalere baki) demper også veistøy.

Ethvert rom virker som en resonanskasse, kunsten er å få til resonansfrekvenser som ikke er plagsomme.

Du kan vel forsøke med f.eks. puter forskjellige steder baki bilen og høre hvilke steder som bør dempes mer.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Alpinist

Det skal være matter mellom indre og ytre body i hjulbuene på nye Think.
Hadde det ikke vært det hadde det nok vært svært mye mer støy enn hva som oppleves idag.
Spørsmålet er om man kan ytterligere isolere for å få et enda bedre førermiljø.

Tror nok at det som jeg vil fokusere på er å sette inn et bedre anlegg.
Jeg vet ikke om dere opplever det samme, men mitt radiomottak er svært dårlig (jeg kjører på vestlandet og ikke Oslo) og krever iallefall en antenneforsterker.
Siden jeg har hørt mye negativt om Blaupunkt spillerene vurderer jeg å sette inn en god Alpine spiller med nye komponenthøytalere.
Tenker da at det bør holde med 13cm i dører og diskanter oppe på dashbordet for å løfte lydbildet opp.
Når lydbildet er løftet - samt bedre kvalitet tror jeg også at vei og vind støy vil virke mindre sjenerende.
... så folkens - snart kommer det en Blaupunkt med Handsfree billig til salgs på Finn :-)

Think Mountain 2010 modell

cra

Sitat fra: Alpinist på mandag 29. november 2010, klokken 08:15
Tror nok at det som jeg vil fokusere på er å sette inn et bedre anlegg.
Jeg vet ikke om dere opplever det samme, men mitt radiomottak er svært dårlig (jeg kjører på vestlandet og ikke Oslo) og krever iallefall en antenneforsterker.

Jeg kjører (som du vet) i samme område, og min erfaring er at en gammel radio gir bedre mottak. Har prøvd litt ulike radioer i bilene, og jo nyere or mer fancy elektronikk, jo dårligere har mottaket vært. RDS kobler inn og leter etter alternativ sender i tide og utide (tilsynelatende oftest når mottaket synes best, og bilen står stille - typisk på fergekaia) Ut over det så burde det prinsippet du er i ferd med å bruke (det samme som jeg bruker for å "dempe" støyen fra XBoxen min) antakelig fungere bra.  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA