Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trump som president, følger for elbilismen?

Startet av Aass_Bayer, tirsdag 24. januar 2017, klokken 00:21

« forrige - neste »

jarand

Har akuratt samme problem ! har kjøpt den brukt Nissan leaf fra 2012 ;svart) og prøver å gjøre alt for at den kan kjøre litt lengere... trur du at fremtidens batteripakker kanskje kan passe inn i de gamle leafene ?

Carl Anton Stenling

Oppgradering av batteripakke vil neppe være lønnsomt. Da er det nok like smart å selge gammel bil og kjøpe en annen brukt Leaf med lengre rekkevidde.

For Leaf uten varmepumpe er det som kjent viktig med forvarming for å unngå unødvendig strømtrekk til oppvarming. Lufttrykk og type dekk kan også virke en god del inn. I forhold til kjørestil så er det greit å vite at 10 km/t høyere hastighet øker forbruket per kilometer ca. 10 %.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Burger

Jeg håper at oppgradering av batteripakker blir lønnsomt i framtiden fordi jeg vil ha bila i minst 15 år. Regner med det blir naturlig med batteribytte når den er 7-9 år. Enten sende batteri til gjennbruk hos Nissan eller bruke det i eget hus. Elon hevdet at Tesla skulle kunne gjenbruke over 99% av komponentene i Gigafactory.

Men det virker som staten setter begrensning på bytte av type batteri, så man er kanskje avhengige av Nissan. Dersom Nissan ikke er lysten så burde det være stort nok antall Leafer solgt at en tredjepart kunne lagd batteripakke.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

sylwester

#33
Jeg tenker en Leaf med kansje 5 mil på sommer og 2 på vinteren kan holde til noens bruk og da vil det å selge denne bilen relativt rimelig til de og selv kjøpe en ny bil, hvor mellomlegget muligens er mindre enn nytt batteri+installasjon, er det mest samfunnsnyttige.

At de bør tilby batteribytte er en selvfølge, men prisene må ned for at det skal lonne seg å beholde bilen og bytte batteri idag. Batteriene blir stadig billigere og muligens i fremtiden kan det lønne seg så lenge det ikke er for mye rust. Staten krever kun at samme batterikjemi brukes og å bytte dette vil joe kreve å bytte andre komponenter muligens så det er ikke så stort hinder.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Burger

Jeg tenker dersom pris går ned og energitetthet går oppover fremover slik det gjør i dag, så hadde jeg glatt betalt 70k for en 50kw/h batteripakke om 7-9 år i stedet for å selge og kjøpe ny bil. Er ikke flink nok selger, dvs jeg har empati for kjøper, til at noe som helst salg lønner seg for meg :-)
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

TorC

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 26. november 2016, klokken 17:05
Oppgradering av batteripakke vil neppe være lønnsomt. Da er det nok like smart å selge gammel bil og kjøpe en annen brukt Leaf med lengre rekkevidde.

Tja, det kommer helt an på hvordan du ser det. Hvis man etter hvert fikk en oppgraderingspakke til LEAF så ville bruktbilprisene stige, muligens mer enn kostnaden ved pakken. Men, en bil med en ny pakke vil aldri koste mer enn en bil med gammel pakke + kostnaden av en ny.

Bare muligenheten for oppgradering gjør at bruktbilprisene ville steget.

Og jeg tror du overvurderer folks vilje til å bytte bil. Det koster penger å bytte bil, selgeren skal jo ha sin lønn han også.  Kjøper/selger du bruktbil må du fort regne med 20 000,-. Kjøp/salg privat er selvsagt billigere, men er ikke gratis det heller, og betydelig økt risiko for reklamasjoner. Så hvis du bytter bil fordi rekkevidden er for dårlig har du allerede der 20 000,- du kan bruke på en oppgraderingspakke, så kommer verdistigningen ved en oppgradert pakke.

Har du f.eks en 2012 LEAF med et batteri som begynner å bli litt slitent, og du kan f.eks oppgradere en 30 kwt pakke for la oss si 50 000,- så vil jeg tro at det vil være vel verdt det for mange istedenfor å bytte til en bil som koster 200 000,- ... Men det er neppe noen vits i å holde pusten. Nissan kommer neppe med noe slikt. Man får håpe at noen kloke hoder klarer å mekke sammen en 3.partsløsning...



2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rio

1) Nissans 30 kWh-pakke kan settes inn i en 24 kWh-bil (etter det jeg husker), men det er en godkjenningsprosedyre som bilen må gjennom hos myndigheten, som koster en god del.

2) Batteripakken er ikke så dyr. Tror 24 kWh-pakken koster rundt 40000 kr i USA, og sikkert det samme her dersom den nå er tilgjengelig uten MVA.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kaiat

Problemet med å bruke 50.000 kr på å bytte batteri i en 5-6 år gammel (eller enda eldre) bil, er jo at resten av bilen er fremdeles like gammel. Plutselig ryker det noen tusenlapper på slitte deler i understellet, så er det noen tusenlapper på nye bremser, dekk, osv... Ymse elektroniske feil bruker gjerne også å oppstå etter noen år når fukt og irr har kommet på steder der det ikke burde være. Det kan kreves mye feilsøking og mange verkstedtimer på slike feil.

Folk skrur jo ikke på bilene sine selv lenger heller, dermed blir det verksted og det koster penger også. Jeg tror rett og slett at "folk flest" ikke legger flere titalls tusen i en eldre bil sånn uten videre, da tenker nok langt de fleste at det er på tide å finne seg noe nyere og bedre.

Verden går dessuten framover på det sikkerhetsmessige også, det har gjerne en verdi - ikke bare i kroner og øre...

Rio

kaiat: Helt enig. Jeg forfekter ikke at det er verd å bytte batterier; jeg bare beskriver prosessen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA