Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leaf 2013 tekna

Startet av ReneM, søndag 05. februar 2017, klokken 19:34

« forrige - neste »

ReneM

Hei. I dag tenkte jeg å hurtiglade for første gang. Hadde laget en konto på charge and drive og skulle teste lader på møller bil Åsane.

Da jeg kom fram og åpnet appen viste den ikke i drift. Jeg hadde nok til å komme meg hjem men tenkte bare å sette inn pluggen en gang og ser hvordan det ser ut.

Maskinen låste ladekontakten med det samme og sjekket "kommunikasjon" med bilen. Deretter begynte den å lade. Er det slik at ladere i utstand er gratis? Jeg fikk hvertfall fulladet :-) eneste jeg håper på at det er ikke en annen som må betale for det (glemt å avslutte)?



Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

zyp

Man får ikke koblet fra kabelen uten å avslutte, så det er ikke noe å bekymre seg for.

Det er en del ladere som vil gi gratis lading om de ikke får kontakt med serveren som styrer tilgang, fordi det er mer kundevennlig å gi gratis lading enn at kunden skal bli stående der uten å få ladet, men hittil virker det som at det er unntaket snarere enn regelen.

Trekkoppbil

Når man skal lade, så gjelder det å ha flere måter å gjøre det på.
Pass på å ha flere betalingsløsninger tilgjengelig:
-Ha med ladebrikker fra 2 eller flere operatører.
-Installer apper, og test dem ut.
-Sms er en løsning.
-Ring gjerne operatøren om du er i beit, og sjekk om stolpen gir gratis strøm, om allt annet feiler.
Pass på at tlf virker, og ha ladekabel til den i bilen, og ha gjerne backup-løsning som nettbrett med ip-telefoni og apper.
orienter deg stadig om alternative ladeløsninger, der du reiser.
Ha gjerne med kabler til ulike nødløsninger på AC: Skjøteldedninger, type2-kabel, gjerne en EVSE på 6-32A med overganger til enkelte industrikontakter og schuko.

Rio

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 06. desember 2016, klokken 01:26
Når man skal lade, så gjelder det å ha flere måter å gjøre det på.
Pass på å ha flere betalingsløsninger tilgjengelig:
-Ha med ladebrikker fra 2 eller flere operatører.
-Installer apper, og test dem ut.
-Sms er en løsning.
-Ring gjerne operatøren om du er i beit, og sjekk om stolpen gir gratis strøm, om allt annet feiler.
Pass på at tlf virker, og ha ladekabel til den i bilen, og ha gjerne backup-løsning som nettbrett med ip-telefoni og apper.
orienter deg stadig om alternative ladeløsninger, der du reiser.
Ha gjerne med kabler til ulike nødløsninger på AC: Skjøteldedninger, type2-kabel, gjerne en EVSE på 6-32A med overganger til enkelte industrikontakter og schuko.

Det holder med 1 stk RFID-brikke fra Elbilforeningen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA