Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Strømrekord

Startet av trondhla, mandag 06. februar 2017, klokken 17:34

« forrige - neste »

trondhla

Dette er en liten gjenganger på forum som dette; Store nyheter på batterifronten!!!
Man leser om nyheter flere gang i måneden og denne gang heter batteriet kondensator eller superkondensator. Bloomberg kjører saken her:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-12-06/contact-lens-technology-could-revolutionize-electric-vehicles

De nevner distansen London Edinburgh (uttales Edinbrugh) på en ladning som er tilsvarende distansen Oslo Bergen+/-, men ladningen skal skje på sekunder!! Energitettet kan 1000-dobles, billig å produsere, kan tilpasses bilens karosseri og bruker ikke sjeldent jordmetall. Elon Musk liker også denne saken.
Dagens batteri revolusjon...

Amoss

Kan vi slå denne tråden sammen med den forrige tråden som ble opprettet tidligere i dag som omhandler den samme saken?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

vangli

Gleder meg til å se kablene som skal levere strøm til et 100 kWh superkapasitetsbatteri på 30 sekunder. Lade 90 Kwh på 30 sekunder, med la oss si 450V og helt uten tap, blir vel noe sånt som 24.000A. Altså tjuefiretusen ampere. Vi må vel drasse med oss 30 tonn med kobberkabler da   ;)

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

TB

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Rio

Sitat fra: TB på onsdag 07. desember 2016, klokken 09:35
Blir noko slikt som dette: http://www.tu.no/artikler/langt-skritt-for-landstrom/244358

Ikke engang i nærheten. :)

I øyeblikket snakker vi om to ledere med ca 125 A.

Med 24000 A må man altså ha ca 200 (!) av dagens hurtigladekabler parallelt!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Trekkoppbil

Sitat fra: vangli på onsdag 07. desember 2016, klokken 09:29
Altså tjuefiretusen ampere. Vi må vel drasse med oss 30 tonn med kobberkabler da   ;)
Nei, antakelig vil du ikke bruke kobber i det hele tatt ved en sånn operasjon.  Da må man se på løsninger som batteriswapp, eller noen må finne på noe helt nytt, som veskebaserte batterier, hvor du bytter veske.

Trekkoppbil

Sitat fra: vangli på onsdag 07. desember 2016, klokken 09:29
Vi må vel drasse med oss 30 tonn med kobberkabler da   ;)
Nei, antakelig vil du ikke bruke kobber i det hele tatt ved en sånn operasjon.  Da må man se på løsninger som batteriswapp, eller noen må finne på noe helt nytt, som veskebaserte batterier, hvor du bytter veske.

Rio

Derfor lader man ikke 90 kWh på 30 sekunder, fordi det er ingen som har reelt behov for det (kostnaden tatt i betraktning).



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

i05L0

Sitat fra: Rio på fredag 09. desember 2016, klokken 23:07
Derfor lader man ikke 90 kWh på 30 sekunder, fordi det er ingen som har reelt behov for det (kostnaden tatt i betraktning).

"There is no reason anyone would want a computer in their home." - Ken Olsen, founder of Digital Equipment Corporation, 1977

"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, president of IBM, 1943
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah, Capparisweiss

Rio

Sitat fra: i05L0 på fredag 09. desember 2016, klokken 23:15
Sitat fra: Rio på fredag 09. desember 2016, klokken 23:07
Derfor lader man ikke 90 kWh på 30 sekunder, fordi det er ingen som har reelt behov for det (kostnaden tatt i betraktning).

"There is no reason anyone would want a computer in their home." - Ken Olsen, founder of Digital Equipment Corporation, 1977

"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, president of IBM, 1943

...eh... ja?

Det er titusenvis flere tilfeller av ting som folk trodde andre folk trengte, men som det ikke var noe marked for.

Og det "argumentet" ditt kan man selvsagt bruke for at man trenger 900 kWh på 3 millisekunder! Eller 3 nanosekunder....
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Robert Sund

Hva med å løse problemet på en helt annen måte. Som løser problemet for alle elbiler, gamle som nye, og som gjenbruker infrastruktur.

Ett slags tog for elbiler parallelt med vei (eller i alle fall stasjoner ved vei), der man enkelt kan kjøre ombord og bilen blir låst fast, og man kan få ladestrøm mens man blir transportert, og man kan sove/lese/jobbe/sløve (selv med en gammel elbil), og man slipper å bruke rekkevidde mens man blir forflyttet.

Toget har jo kjøreledning allerede uansett!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA