Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slik blir nye mobil-Tesla-app'en

Startet av knutset, onsdag 08. mars 2017, klokken 07:49

« forrige - neste »

knutset

Vi alle med EL-bil vet at det går en del rekkevidde pga varme. Er det noe andre har tenkt på at hvis vi kunne fått oppvarmingen via noen få liter med diesel/parafin i vinterhalvåret. Dette ville økt rekkevidden betraktelig.
Normalt trenger en ikke særlig rekkevidde da en ikke kjøper el. bil for å kjøre flere 10 talls mil, men så har en gjerne mnd. behov for det da. Irriterende da at på sommerstid så er det 0 problem, vinter så må en lade underveis med stopp osv.
Mitt spørsmål blir da, er det noen som har fått montert basto varmer. Optimalt ville denne varmet opp batteripakken samt kupeen slik at en det ville blitt minimalt redusert rekkevidde vinterstid.   

rsomby

Sitat fra: knutset på tirsdag 03. januar 2017, klokken 04:40
Vi alle med EL-bil vet at det går en del rekkevidde pga varme. Er det noe andre har tenkt på at hvis vi kunne fått oppvarmingen via noen få liter med diesel/parafin i vinterhalvåret. Dette ville økt rekkevidden betraktelig.
Normalt trenger en ikke særlig rekkevidde da en ikke kjøper el. bil for å kjøre flere 10 talls mil, men så har en gjerne mnd. behov for det da. Irriterende da at på sommerstid så er det 0 problem, vinter så må en lade underveis med stopp osv.
Mitt spørsmål blir da, er det noen som har fått montert basto varmer. Optimalt ville denne varmet opp batteripakken samt kupeen slik at en det ville blitt minimalt redusert rekkevidde vinterstid.

Jeg kan ikke tenke meg at noen ville gå for en slik løsning, av flere grunner.
1. Du klarer ikke varme batteriet, dette ligger godt gjemt og praktisk talt umulig å få til. Batterivarmingen slik den funker i dag ligger på innsiden av batteriet.
2. Betale mange tusenvis av kroner for en løsning som er utrolig mye dårligere enn å bruke den integrerte opppvarmingen som koster noen usle kr i bruk? Så lenge en står med kabel koblet til er det bare å varme i vei.
Og en webasto som attpåtil bruker fossilt drivstoff som må etterfylles med tilhørende knot og søl. Har nok med å toppe opp med spylervæske.

Galskap slik jeg ser det... 
Skaff en bil med lenger rekkevidde om det kniper, nå er vel straks opel ute med en "rekkeviddeangst-killer"

NielsChr

jeg syntes det lyder som en god ide. du vil opnå både længere rækkevide og højre komfort. jeg har tidligere undersøgt det
her kom jeg frem til at den simpleste løsning ville være webasto air 2000, da den ikke kræver man blander varmen med bilens hvac. den kan i princippet placeres et passende sted i ude foran i motorrummet med en lille beholder (1-2 liter)
herfra skal man blot have et luftrør ind i bilen (eller blæse den varme luft ind ad bilens normale luftindtag...)
skulle være relativt simpelt at lave

bemærk dog at ved uheld/sammenstød, kan det være uheldigt at have diesel...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA