Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bilen lader ikke

Startet av ironduke, tirsdag 24. januar 2017, klokken 20:56

« forrige - neste »

ironduke

På en lengre tur (selvsagt) i går fikk jeg problemer med hurtiglading. Prøvde tre forskjellige hurtigladere, men fikk opp feil på alle om at den ikke kunne kommunisere med bilen. Andre Leafer var innom og fikk til å lade. Ringte Grønn Kontakt og alt var i orden med laderne, så det er vel ganske nærliggende at det er min bil som har problemet. På det vanlige ladeinntaket for saktelading kan jeg for øvrig lade helt fint. Noen tanker om hva dette kan være? Bilen ble levert inn på det lokale Nissan-verkstedet som skal se på den i dag. Fikk leiebil i mellomtiden.
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

kavorland

Var i samme situasjon, og opplevde det samme på to hurtigladarar.
Tredje hurtigladar fekk til kommunikasjon med bilen.
Ein av Fortums hurtigladara som eg nytta tidlegare hadde samme problem. Var ein gong bortimot tom på batteriet, og måtte ha lading. Prøvde då å starte lading, samtidig som eg pressa kontakten inn og opp. Det hjalp og eg fekk lada.
Trur problemet ligg i slitt ladekontakt på laderen framfor i bilen.
Aldri hatt problemet seinare ved bruk av nyare hurtigladarar.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

ironduke

#2
Fikk oppdatering fra verkstedet nå som ikke finner noen feil på bilen og de har fått til å hurtiglade... så da får vi se.

Da jeg snakka med Grønn kontakt i går, så sa de jeg måtte sjekke pinnene i ladekontakten. En av dem var ganske langt inntrykt, og dette kunne være grunnen. Han mente jeg kunne prøve å trekke den ut med en tang, men Leathermanen lå dessverre igjen hjemme :-/

Syns likevel det var veldig rart på to ulike ladere at det ikke funka, mens det på begge laderne funka for andre Leafer.
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

Øyvind.h

#3
Sitat fra: ironduke på fredag 25. november 2016, klokken 10:48

Da jeg snakka med Grønn kontakt i går, så sa de jeg måtte sjekke pinnene i ladekontakten. En av dem var ganske langt inntrykt, og dette kunne være grunnen. Han mente jeg kunne prøve å trekke den ut med en tang, men Leathermanen lå dessverre igjen hjemme :-/

Før du begynner å dra i ladekontakten din vil jeg tipse om at pilotsignalet går via pinne som er kortere enn de andre. Dette for at lading skal bryte FØR de strømførende pinnene mister kontakten. (Dette gjelder i hvert fall type 2 standarden. Ikke helt stødig ift CHAdeMO).

Dvs. når du lader og drar ut pistolen så brytes pilotsignalet først. Da rekker laderen å kutte ladingen før de strømførende pinnene mister kontakt. I motsatt fall ville man fått lysbue om pistolen trekkes ut før lading er avbrutt.

Så avvent leatherman. Den kan bli dyr.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Burger

Dumt spørsmål, prøvde du flere ganger? Virker som Leafen min er litt allergisk mot at jeg er for kjapp når jeg ankommer ladestasjon. Første forsøk på hurtiglading går i dass 50% av gangene, andre virker 90% av gangene.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

ironduke

Sitat fra: Burger på lørdag 26. november 2016, klokken 17:41
Dumt spørsmål, prøvde du flere ganger? Virker som Leafen min er litt allergisk mot at jeg er for kjapp når jeg ankommer ladestasjon. Første forsøk på hurtiglading går i dass 50% av gangene, andre virker 90% av gangene.

Ikke dumt spørsmål :-) Ja, prøvde flere ganger. Med Grønn Kontakt på tråden. Skal forsøke på nytt i dag...
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

ironduke

Fungerte knirkefritt å hurtiglade i går. På akkurat samme lader som jeg prøvde torsdag... merkelig...
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

Powerflux

Har skjedd meg 2 ganger og begge ganger har LesfSpy
Spyttet ut feilkoder på ladesystemet.
Slettet feilkodene med LesfSpy og begge gangene fungerte lading knirkefritt
etter sletting av koder og ingen nye koder generert.
Samme laderen som konket ut bilen begge gangene men med flere måneder i mellom hendelsene!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Trekkoppbil

Det er sånn som skjer en sjelden gang i blandt.

En kveld i høst det 4-5 hurtigladere jeg ikke fikk til å fungere, med ulike symptomer, og den siste jeg prøvde hadde trøbbel med kommunikasjonen med bilen. Jeg restarat bilen, ved å kople ut 12V, og jeg fikk operatøren til å restarte hurtigladeren, uten at noe hjalp. Jeg prøvde igjen et annet sted noen dager seinere, og da fungerte hurtiglading.
Jeg hadde også en 3 år gammel 2011. Ved første hurtiglading var det ikke kommunikasjon mellom lader og bil. Vi hadde bilen over ett år, og vi hurtiglada mange ganger uten at jeg fikk se feilen igjen.

joa

Sitat fra: ironduke på fredag 25. november 2016, klokken 09:15
På en lengre tur (selvsagt) i går fikk jeg problemer med hurtiglading. Prøvde tre forskjellige hurtigladere, men fikk opp feil på alle om at den ikke kunne kommunisere med bilen. Andre Leafer var innom og fikk til å lade. Ringte Grønn Kontakt og alt var i orden med laderne, så det er vel ganske nærliggende at det er min bil som har problemet. På det vanlige ladeinntaket for saktelading kan jeg for øvrig lade helt fint. Noen tanker om hva dette kan være? Bilen ble levert inn på det lokale Nissan-verkstedet som skal se på den i dag. Fikk leiebil i mellomtiden.

Akkurat samme skjedde meg sist sommer, prøvde 2 ladere på stedet + type 2 lader.  Nissan fant ingen feil, og kunne ikke gi noe forklaring. Har skjedd et par ganger etter det, men ved flere forsøk at det gått tilslutt. Kjedelig når en ikke vet om det oppstår igjen.
2019 Leaf

Olee

Får titt og ofte "kommunikasjonsfeil" på noen ladere, og da hjelper det som regel å ta ut OBD-dongelen. Noen ganger må jeg prøve tre ganger før den vil lade.. Mulig jeg skulle tatt meg en tur innom Nissan for litt "hjelp" jeg også?  :)

AtellusCalidus

Har sett detta ett par gånger på bilen (gult varsellys?) men det har fungerat att ladda så fort man kopplar in på nytt. Låter som att systemet ibland blir överlastat? Ingen aning, men det har ej skett igen

Sent from my XT1092 using Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA