Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 2002 modell Citroen Saxo selges.

Startet av GRS, mandag 30. januar 2017, klokken 21:20

« forrige - neste »

GRS

https://www.nrk.no/ostfold/gamle-ladekabler-ma-byttes-1.13248810

Vi vurderer kjøpe av elbil, og Zoe i Bose-versjon til 275 virker fristende mtp utstyr og rekkevidde. Har ikke helt skjønt disse ladeproblemene....Er de løst (for alle elbiler?) med den nye standarden, eller tenker jeg altfor enkelt her? :-\
TM3P sort/sort

bjaolsen

Zoes ladeproblemer blir dessverre ikke løst med denne endringen, faktisk blir det om mulig verre.
En Type2-Mode3  kontakt med 1-fase kan like godt være koblet til IT-nett (den nett-typen som ikke virker med Zoe) som TN-nett.

De løsningene som er laget (til nå) med skilletrafo (gul-,sort bøtte eller Zaptec) ikke er laget for å benytte Type2 kontakt inn/ut.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

zbk

I Bergen funker for eksempel hverken Dreggsalmenningen eller Bygarasjen med Zoe.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

morten69

Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

GRS

#4
Det står det er rask lading på Horsisont i Åsane for eksempel. Treg på IKEA. (Ifølge dekningskart på Renault sine sider)

Risikerer man da at disse punktene ikke kan brukes lenger av Zoe etter denne oppgraderingen av ladepunktene? Skjønner ikke helt greia med disse ulike standardene/løsningene..... :-\

Det som er viktig for oss er å kunne hurtiglade når man drar på en lengre tur. Skjønner at det er endel ting å ta hensyn til ved kjøp som vi ikke helt hadde tenkt på. :)
TM3P sort/sort

zbk

Sitat fra: morten69 på onsdag 30. november 2016, klokken 09:27
Det er jo bare å kjøpe denne så fungerer det med zaptec

http://www.nofuel.no/Produkt/overgang-type-2-til-schuko#product

Du skal lade mye på 22kW-betalpunkter før den er tjent inn... Dersom den ikke trengs stadig vekk er det neppe verdt pengene. Nok en desperasjonsløsning på noe som Renault burde ha ordnet for lenge siden.

Når det er sagt, så skal jeg bygge meg en slik overgang til nødbruk selv fordi det er kult.  8)). Jeg har selv heldigvis bare hatt bruk for en slik overgang en gang på to år.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

morten69

Sitat fra: zbk på onsdag 30. november 2016, klokken 10:29
Sitat fra: morten69 på onsdag 30. november 2016, klokken 09:27
Det er jo bare å kjøpe denne så fungerer det med zaptec

http://www.nofuel.no/Produkt/overgang-type-2-til-schuko#product

Du skal lade mye på 22kW-betalpunkter før den er tjent inn... Dersom den ikke trengs stadig vekk er det neppe verdt pengene. Nok en desperasjonsløsning på noe som Renault burde ha ordnet for lenge siden.

Når det er sagt, så skal jeg bygge meg en slik overgang til nødbruk selv fordi det er kult.  8)). Jeg har selv heldigvis bare hatt bruk for en slik overgang en gang på to år.

Du trenger den ikke på 22 kW punkter. Den trengs der hvor det settes opp 3,6 og 7,4 kW punkter som er på IT nett. 11 kW og 22 kW er 400v og da er det på TN nett.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

zbk

Sitat fra: morten69 på onsdag 30. november 2016, klokken 10:55
Du trenger den ikke på 22 kW punkter. Den trengs der hvor det settes opp 3,6 og 7,4 kW punkter som er på IT nett. 11 kW og 22 kW er 400v og da er det på TN nett.

Er fullt klar over det. Det var jo presenterert som et alternativ til å kjøpe overgangen...  ::)

For å presisere hva jeg mente: Alternativet til overgangen og saktelading (typisk over natta) med bøtta/Zaptech eller lignende på IT-nett er en stopp på en betallader i stedet, der man slipper overgangen og kan bruke Type2-kabelen uten noe mer om og men.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bjaolsen

Sitat fra: morten69 på onsdag 30. november 2016, klokken 09:27
Det er jo bare å kjøpe denne så fungerer det med zaptec

http://www.nofuel.no/Produkt/overgang-type-2-til-schuko#product

....med en slik overgang lader en jo ikke lenger med Mode3 så da er jo "vitsen" borte.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

zbk

Sitat fra: bjaolsen på onsdag 30. november 2016, klokken 13:46
Sitat fra: morten69 på onsdag 30. november 2016, klokken 09:27
Det er jo bare å kjøpe denne så fungerer det med zaptec

http://www.nofuel.no/Produkt/overgang-type-2-til-schuko#product

....med en slik overgang lader en jo ikke lenger med Mode3 så da er jo "vitsen" borte.

Det er i alle fall en vits at man ikke kan bruke ladestolpen uten overganger til tusener på tusener av kroner  ::)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Øyvind.h

Det er lenge siden europeisk standard ble vedtatt. På tide at den brer om seg og praktiseres over alt. Det vil gi raskere, sikrere og mer stabil lading. Risiko reduseres for bruker ettersom kabelen låses fast i begge ender og er MYE rimeligere enn kladdkabel.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

bjaolsen

Som Øyvind.h skriver, type2 mode3 er billigere og bedre. Det burde vært standard for lengst, er ikke lenge før elbillading i Norge er like akterutseilt som vårt "kjære" IT-nett...

zbk : Den store "vitsemakeren" her er Renault som lager "Europas beste elbil for familier", før de på fransk vis går hen og lager en lader som ikke håndterer strømnettet i et av europas mest modne markeder for samme bil.

Vits, ja - synd at ingen ler ( utenom konkurrentene da)

bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA