Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Montere ladestasjon til ny i3 - eksisterende løsning med motorvarmer på p-plass

Startet av pendleren88, torsdag 10. november 2016, klokken 14:21

« forrige - neste »

dolsen

Sitat fra: pendleren88 på lørdag 12. november 2016, klokken 21:21
Jeg har hørt så utrolig mye angående sikkerhet ved Schuko. Derfor jeg ser for meg en løsning ved å legge til et CEE stikk og skifte til en 16A ladekabel slik at man også oppnår raskere lading av bilen. Noen som har erfaring med hva en slik løsning med å legge til en CEE burde koste?

Jeg betalte ca 8 000 eks moms for ny 16A kurs for elbil. Dette var med ca. 45m kabel. Prisen varierte fra 8000 til 15000, la jobben ut på mittanbud.no

bjorngb

Sitat fra: pendleren88 på lørdag 12. november 2016, klokken 21:21
Jeg har hørt så utrolig mye angående sikkerhet ved Schuko. Derfor jeg ser for meg en løsning ved å legge til et CEE stikk og skifte til en 16A ladekabel slik at man også oppnår raskere lading av bilen. Noen som har erfaring med hva en slik løsning med å legge til en CEE burde koste?
Jeg regner med jeg kan sitere eletrolux her og:"Behovet for lading er ofte størst før en får elbil". Jeg kjenner ikke ditt spesifikke behov for 16A lading, men det skal være OK å lade med 10A på schuko. Kanskje 10A dekker ditt behov? Vi prøver med det, og etter 1 måned har bilen 1 gang ikke vært ladet til 100% på morgenen. Da var det 97% - etter jeg kom hjem ca 02:00 og fruen skulle avgårde i 08 tiden. Vi prøver litt til før vi ser om vi går for ladestasjon...
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

jkirkebo

Sitat fra: bjorngb på lørdag 19. november 2016, klokken 23:45
Sitat fra: pendleren88 på lørdag 12. november 2016, klokken 21:21
Jeg har hørt så utrolig mye angående sikkerhet ved Schuko. Derfor jeg ser for meg en løsning ved å legge til et CEE stikk og skifte til en 16A ladekabel slik at man også oppnår raskere lading av bilen. Noen som har erfaring med hva en slik løsning med å legge til en CEE burde koste?
Jeg regner med jeg kan sitere eletrolux her og:"Behovet for lading er ofte størst før en får elbil". Jeg kjenner ikke ditt spesifikke behov for 16A lading, men det skal være OK å lade med 10A på schuko. Kanskje 10A dekker ditt behov? Vi prøver med det, og etter 1 måned har bilen 1 gang ikke vært ladet til 100% på morgenen. Da var det 97% - etter jeg kom hjem ca 02:00 og fruen skulle avgårde i 08 tiden. Vi prøver litt til før vi ser om vi går for ladestasjon...

Man bør sjekke kontakten i så fall. DBS anbefaler maks 8A kontinuerlig for shuko. Jeg har selv opplevd grisevarm schuko-plugg etter 3 døgns lading på bare 5A, så varmgang kan skje nesten uavhengig av strømstyrke.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Rio

Sitat fra: bjorngb på lørdag 19. november 2016, klokken 23:45
Sitat fra: pendleren88 på lørdag 12. november 2016, klokken 21:21
Jeg har hørt så utrolig mye angående sikkerhet ved Schuko. Derfor jeg ser for meg en løsning ved å legge til et CEE stikk og skifte til en 16A ladekabel slik at man også oppnår raskere lading av bilen. Noen som har erfaring med hva en slik løsning med å legge til en CEE burde koste?
Jeg regner med jeg kan sitere eletrolux her og:"Behovet for lading er ofte størst før en får elbil". Jeg kjenner ikke ditt spesifikke behov for 16A lading, men det skal være OK å lade med 10A på schuko. Kanskje 10A dekker ditt behov? Vi prøver med det, og etter 1 måned har bilen 1 gang ikke vært ladet til 100% på morgenen. Da var det 97% - etter jeg kom hjem ca 02:00 og fruen skulle avgårde i 08 tiden. Vi prøver litt til før vi ser om vi går for ladestasjon...

Selv om man bare har 10 A tilgjengelig, er det langt bedre å bruke en CEE-kontakt, enn Schuko. Jeg har sett mange brente, inkl. en som var ny for en uke siden!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Har også sett noen svidde Schuko og en svidd Cee. Skyldes dårlig kontakt og høy overgangsmotstand og kan skje omtrent uansett strømstyrke.

Godt alle ( tror jeg ) nye ladekladder nå kommer med temperatursensor som eliminerer slike problemer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ferry

Clipper Creek-kladden til min i3 har IKKE temperatursensor. Så vidt jeg vet leveres det en annen kladd nå, så mulig den har temperatursensor(?).

Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. november 2016, klokken 00:14
Jeg har selv opplevd grisevarm schuko-plugg etter 3 døgns lading på bare 5A, så varmgang kan skje nesten uavhengig av strømstyrke.

Det er mer enn nok effekt å ta av, så det trengs bare noen promille tap for å kunne gi varmgang hvis forholdene ligger til rette for det. Selv én watt blir varmt hvis arealet er lite nok. 30 watt på en loddebolt blir glovarmt. 30 watt på en varmeovn er ingenting.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA