Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fører Harald A Møller AS kundene bak lyset ?

Startet av HPSE, lørdag 31. desember 2016, klokken 01:28

« forrige - neste »

AppleKnocker

Game on, men må nok vente til de første Zoe 40 kommer til Norge om noen uker. Jeg står langt foran i køen.
I mellomtiden er det greit å vite at flere på Zoe forumet har klart 100 km på motorvei i 110/120 i tre kuldegrader.

Med dobbelt så stort batteri på den nye skal det gå greit å knekke Ioniq
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Jorgen86

Dem er jo ikke så optimistiske på hjemmesiden sin I -5 og 110 så klarer den jo ikke mere enn 152km.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

Alexander27

Ja, Zoe´n er bare marginalt bedre enn Ioniqen i 120 km/t. Tror ikke forskjellen er forandres nevneverdig i 100 km/t heller. Høy fart og kulde er mer drepen for Zoe´n enn Ioniqen.

Inop

Sitat fra: Alexander27 på mandag 14. november 2016, klokken 09:48
Ja, Zoe´n er bare marginalt bedre enn Ioniqen i 120 km/t. Tror ikke forskjellen er forandres nevneverdig i 100 km/t heller. Høy fart og kulde er mer drepen for Zoe´n enn Ioniqen.
Er det Zoe 40 dere snakker (skriver) om her?
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Alexander27

Sitat fra: Inop på mandag 14. november 2016, klokken 09:53
Sitat fra: Alexander27 på mandag 14. november 2016, klokken 09:48
Ja, Zoe´n er bare marginalt bedre enn Ioniqen i 120 km/t. Tror ikke forskjellen er forandres nevneverdig i 100 km/t heller. Høy fart og kulde er mer drepen for Zoe´n enn Ioniqen.
Er det Zoe 40 dere snakker (skriver) om her?

Ja, det er det. Tipper Zoe 40 har max noen mil bedre rekkevidde enn Ioniqen i 100 km/t...Se på hjemmsiden. Der er det en omregningstabell.
https://kampanje.renault.no/kampanjer/zoe-forhandsbestilling/

Jorgen86

er denne jeg også sikter til ja, med 15" og eco 25+ uten ac og 50 kmt så går den vel opp imot 300 km vel? så 400 km??
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

Alexander27

Sitat fra: Jorgen86 på mandag 14. november 2016, klokken 10:54
er denne jeg også sikter til ja, med 15" og eco 25+ uten ac og 50 kmt så går den vel opp imot 300 km vel? så 400 km??

Ja riktig. Nå har jo Ioniqen også rullet 350 km under optimale forhold og fart. Så ut ifra batterikapasiteten til Zoen
så er ikke rekkevidden særlig imponerende faktisk...

AppleKnocker

Å måle rekkevidde, er som å måle lengden på en strikk.

Omregningstabellen til Renault er nok på den konservative siden. Hvis man skal sammenligne rekkevidde, må man sammenligne på likt grunnlag.

Personlig er jeg imponert over Ioniq - hands down! Men basert på at jeg har kjørt Ioniq, Leaf, Zoe og stort sett alle andre elbiler på markedet, er jeg ganske sikker på at effektiviteten til Ioniq ikke kompenserer for 13KWH større batteri i Renaulten under like forhold.
I kulde vil fordelen av stort batteri dessuten veie tyngre, gitt at forbruk til varme er noenlunde likt. På en bil med mindre batteri vil oppvarming kreve %vis mer av tilgjengelig batteri. Om man antar et konstant forbruk på 2kw til oppvarming på en tre timers kjøretur, tilsvarer det  21% av kapasiteten på en Ioniq og 14% av kapasiteten på en Zoe. Da har Zoe reelt sett 66% mer kapasitet til å drive bilen fremover på en slik tretimers tur. Ioniq er bra, men ikke magisk  :-*

Jeg tror dessuten at Ioniq kommer nærmest en Zoe 41KWH ved småkjøring i plussgrader, ikke motorveis kjøring. Hyundai har fått til ett eller annet som gjør at Ioniq for et helt annet forbruk ved start/stopp og krypkjøring. På Tesla, Leaf og andre biler vil kwh/100km sprette i taket når man kjører svært sakte, men på Ioniq er det merkbar forskjell.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Alexander27


sven erik

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 14. november 2016, klokken 12:14
Å måle rekkevidde, er som å måle lengden på en strikk.

Omregningstabellen til Renault er nok på den konservative siden. Hvis man skal sammenligne rekkevidde, må man sammenligne på likt grunnlag.

Personlig er jeg imponert over Ioniq - hands down! Men basert på at jeg har kjørt Ioniq, Leaf, Zoe og stort sett alle andre elbiler på markedet, er jeg ganske sikker på at effektiviteten til Ioniq ikke kompenserer for 13KWH større batteri i Renaulten under like forhold.
I kulde vil fordelen av stort batteri dessuten veie tyngre, gitt at forbruk til varme er noenlunde likt. På en bil med mindre batteri vil oppvarming kreve %vis mer av tilgjengelig batteri. Om man antar et konstant forbruk på 2kw til oppvarming på en tre timers kjøretur, tilsvarer det  21% av kapasiteten på en Ioniq og 14% av kapasiteten på en Zoe. Da har Zoe reelt sett 66% mer kapasitet til å drive bilen fremover på en slik tretimers tur. Ioniq er bra, men ikke magisk  :-*

Jeg tror dessuten at Ioniq kommer nærmest en Zoe 41KWH ved småkjøring i plussgrader, ikke motorveis kjøring. Hyundai har fått til ett eller annet som gjør at Ioniq for et helt annet forbruk ved start/stopp og krypkjøring. På Tesla, Leaf og andre biler vil kwh/100km sprette i taket når man kjører svært sakte, men på Ioniq er det merkbar forskjell.

este for rekkevidden er slet vei i 50 km i timen en sommer dag med runt 25 grader  da får en  best rekkevidde  at en står med mye stopp og start  går forbruket opp

HPSE


Ja var vel sånn de klarte 350 km :) Kjørte i rundt 30 grader og hadde vel en snittfart på mellom 50 og 60
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

AppleKnocker

Sitat fra: knut.aulie på søndag 13. november 2016, klokken 11:50
Post resultatet her da [emoji1360][emoji4]
Ingen test på norsk jord, men pushEV.com sier de har data for tre ulike scenarier med Ioniq vs Zoe:

Average speed of 50 km/h and outside temperature of 25º C with air conditioner off
Average speed of 100 km/h and outside temperature of 0º/-2 C with AC on (Zoe/Ioniq)
Average speed of 120 km/h and outside temperature of 5º/3 C with AC on (Zoe/Ioniq)

Zoe kom lengst med 20-30 km margin i alle tilfellene. Men Ioniq har mye bedre effektivitet. Dessuten var det marginalt kaldere når Ioniq ble kjørt.








http://pushevs.com/2016/11/24/hyundai-ioniq-electric-vs-renault-zoe/
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA