Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Klattlading?

Startet av Mippen, onsdag 11. januar 2017, klokken 12:07

« forrige - neste »

Mippen

Bergen taper angivelig mange millioner på elbiler og vil ha betaling for å finansere utbygging av bybanen. De vil ha graderte bomenger etter utslipp. Det er for såvidt greit, men jeg forstår ikke at inntektene går ned etter som rushtids avgift er innført, og siden trafikken har gått ned med bare 4 prosent i løpet av året. Trenden har så vidt jeg vet vært økende trafikk andre år, så totalt sett bør ikke inntekten være så dårlig.

Bompenger for å finansiere kollektiv tilbud er jeg ikke så glad i. De som ikke har mulighet til å benytte seg av kollektivtilbudet skal betale for de som bruker det. Det syns jeg ikke er logisk. Argumentet for bompenger er også sprikende. I et øyeblikk skal det brukes for å regulere trafikken, i neste øyeblikk er inntektene viktig og skal gå til andre prosjekter.

Http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Elbilfritaket-i-bomringen-ofres-326335b.html
Fremtiden er elektrisk.

saphran

Journalister arresterer *aldri* kommunen her, selv om de fremstiller situasjonen helt forvridd. Ser man på kurven for bompengeinntekter er det ikke akkurat som om den preges av nedgang:

Årlig inntekt i bomringen i Bergen:
2010-2011: 518 millioner
2011-2012: 533 millioner
2012-2013: 539 millioner
2013-2014: 1048 millioner  (! - dette takket være dobling av satsen).

Kilde:
http://www.ba.no/nyheter/na-krever-bergen-inn-over-en-milliard-kroner-i-bompenger-hvert-ar/s/1-41-7456122#am-commentArea

Merkverdig nok har ingen heller nevnt at i vedtaket om rushtidsavgift så ligger det allerede inne at rabatten utenom rushet skal justeres slik at inntektene skal bli de samme som før rushtidsavgiften...så politikerne kunne bare gjort som de allerede da sa.

I det de nå skisserer snakker de om å justere opp avgiftene slik at selv med regjeringens forbud mot å ta mer enn 50% av dette for elbiler så vil allikevel det utgjøre 20 kr per passering (og da langt flere passeringer å betale for enn før pga større antall bommer osv.). Her burde alle innse paradokset ved at det isåfall utgjør det samme kronebeløpet (og da altså *mer* totalt) enn de fleste elbileiere betalte før de kjøpte elbilen sin(!). Går de til det skrittet har man altså endt opp i en dårligere økonomisituasjon bompengemessig privat enn før man gikk for den miljøvennlige løsningen...Og det i en by hvor nivået på bompengene primært har blitt justert opp nettopp med nettopp forurensning som argument. Det henger jo overhodet ikke på greip.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA