Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Uoriginale vinterdekk på felg

Startet av Strommen24, torsdag 04. mai 2017, klokken 22:54

« forrige - neste »

arthur

Da forutsetter det et stell av bilen som jeg er ganske sikker på at langt under 1% gjør.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Olemann

Er det altså OK å spraye med sinkspray så både skivene og kaliper/stempler får det på seg?  Link til aktuell spray som ikke gjør noe skade?

Sitat fra: elektrolux på søndag 26. februar 2017, klokken 08:47
Sitat fra: arthur på søndag 26. februar 2017, klokken 05:07
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 25. februar 2017, klokken 12:16
Riktig det arthur, de deler du nevner er like på en elbil, og koster i utgangspunktet like mye å vedlikeholde.
Dog mulig sett bort fra bremser, som nok får noe lengre levetid på en elbil pga regen, men ikke her lasset velter.

Jeg tror faktisk det er omvendt. Klossene vil nok holde lenger, men hva hjelper det når skivene ruster og klossene også blir byttet. Regen gjør at man ikke bruker bremsene og da ruster det fort, fryktelig fort!

Ikke enig. Med litt stell slik at rusten ikke får satt seg ruster ikke skivene. Har flere classic biler med originale skiver og klosser. Må bare passe på at alt beveger seg som det skal, og pusse vekk påbegynt rust, og gjerne spraye på med zinkspray som klossen uansett sveiper vekk i berøringsområdet. Zinken vil da hindre at rust danner seg utenfor det området som klossene holder rustfrie

nr1rayner

#17
Sitat fra: elektrolux på søndag 26. februar 2017, klokken 08:47
Ikke enig. Med litt stell slik at rusten ikke får satt seg ruster ikke skivene.

og gjerne spraye på med zinkspray som klossen uansett sveiper vekk i berøringsområdet. Zinken vil da hindre at rust danner seg utenfor det området som klossene holder rustfrie
Absolutt, biler som er jevnlig i bruk vil få skrubbet bort rusten på skivene, stor forskjell på overflaterust og "gravrust"  ;) Selv om bilen brukes uten å tråkke inn bremsepedalen vil mye av rusten slipes vekk under kjøring, klossene ligger svakt inn på skiva hele tiden.
Finnes nok av eksempler på 5 år gamle fossiler som det blir byttet skiver og kanskje kaliper fordi de kjører for lite og ruster fast/istykker.

Sorry electrolux, god teori, men stemmer dessverre ikke helt i virkeligheten.
Mulig det forsinker prosessen, men det holder ikke rust unna.
Beviset finner du her
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25515.msg533736.html#msg533736
Som du kanskje ser på bildet har mine kalipre og skiver zinkbelegg. De har blitt sprayet ca 4 ganger nå (vår og høst). Maskerer ingenting, som du skriver, det som havner på slitebanen slites bort uansett, har ingenting å si. Men går selvsagt ikke inn for å spraye på slitebanen.
Men kaliper og skiven utenfor slitebanen ser dog ut til å holde seg svært bra så jeg kommer til å fortsette med Biltema sin zinkspray  :D Den ser ut til å sitte svært godt på slike overflater. Prøvde den på traversen, men der flasset den bare av.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

#18
Hmm, flere har vel nevnt drivstoff, men ingen har vel kommet med noen tall..
Så jeg kan jo prøve å oppklare litt.

Jeg har nå kjørt Leafen temmelig nøyaktig 30'km på 2 år. Begynner å bli ei stund siden jeg sjekket data nå, men mnds forbruk så ut til å ligge på ca 200 kWh.
200x12= 2.400 kWh/år
2400kWh / 1500mil = 1,6 kwh/mil som nok stemmer ganske bra med forbruk sett over året.
Vår strømregning for sist måned lød på 1083 kr for 989 kWh => 1,09 kr/kWh.
Så ut som vi hadde en ganske dyr avtale, så skiftet nå  ;) :D

Så, 15.000 km med Leaf koster da (ca) så meget i drivstoff:
2.400 kWh x 1,09 = 2.616 kr pr år.

Så til det fossile alternativ:
Jeg regner da på diesel og setter fast dieselpris til kr 12 pr liter som ser ut som en oppnåelig helgepris her for tiden.
Setter opp 2 biltyper med antatt forbruk. Reelt vil selvsagt variere etter kjørelengde, kjørestil osv osv, men dette skulle vel være et ok utgangspunkt:
A: Fiesta, Polo o.l. snittforbruk 0,5 l/mil
B: Mondeo, Passat, Sportage o.l. snittforbruk 0,7 l/mil

A: 1.500 mil X 0,5 l/mil X 12 kr/liter = 9.000 kr/år

B: 1.500 mil X 0,7 l/mil X 12 kr/liter = 12.600 kr/år

Besparelse på å kjøre el:
  9.000                               12.600
- 2.616                             -  2.616

= 6.384                            = 9.984


Edit:
Så må man vel legge til at hurtiglading koster mer, men man har også muligheten til å lade gratis mange steder..
I en videre beregning kommer jo også oppsett av ladepunkt/-kurs som en ganske høy engangskostnad.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA