Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lager gåent - noen som vil mekke litt?

Startet av PerBear, onsdag 17. august 2011, klokken 14:24

« forrige - neste »

PerBear

Her er en interessant video som viser komplett demontering av Bosch elsykkelmotor:

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

El rayo

Ja, der er det i hvertfall nok av utveksling!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PerBear

Sitat fra: El rayo på lørdag 16. juli 2011, klokken 02:55
Ja, der er det i hvertfall nok av utveksling!

Ja, først blir motorturtall redusert til pedalhastighet og så overført til bakhjulet med giring motsatt vei!  ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

commiesoft

Det første jeg tenkte når jeg så det her var at dette er en utrolig komplisert løsning.

En navmotor passer jo rett inn i sykler sånn de er idag, så hva er poenget med
denne motoren?

PerBear

Sitat fra: commiesoft på søndag 31. juli 2011, klokken 20:59
Det første jeg tenkte når jeg så det her var at dette er en utrolig komplisert løsning.

En navmotor passer jo rett inn i sykler sånn de er idag, så hva er poenget med
denne motoren?

Det er noen fordeler:
1) Motoren utnyhtter variable gir i bakhjulet for å få høyere dreiemoment og derved bedre bakkeklatringsegenskaper. Samtidig vil gir gjøre det mulig å bruke samme motor på elsykler som er "knallert" klassifisert - dvs. toppfart på 45 km/t.
2) EPAC/Pedelec må ha en form for pedalsensor. Når krank og motor er sammenbygget kan det forenkle pedalsensoren.
3) Lavt tyngdepunkt, under navsenter.
4) Vanlige sykkelhjul kan benyttes.
5) Lettere å få til god kjøling av motor.

Her er noen ulemper:
1) Høy pris
2) Krever spesialramme
3) Kun bakhjulsdrift
4) Belaster kjede og sykkelgir
5) Ikke mulighet for regenerativ bremsing
6) Ikke mulighet for revers
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Joachim

En annen fordel er jo "ekte" frihjul. Det er det som irriterer meg mest med min Winther elsykkel, altså motstanden i motoren når sykkelen triller.

commiesoft

Minimotorer har jo ekte frihjul, så Bosh sin løsning er bare tull sånn jeg ser det.

Joachim

Vel, det har ikke min motor, og etter det jeg har sett på pedelecs.co.uk så er det diskusjoner rundt hvilke motorer som triller best. Jeg er helt klart positiv til disse krankmotorene.

commiesoft

Minimotorene på de tre syklene våre er slik at om du løfter opp motorhjulet
og spinner det i fartsretningene så er det som et sykkelhjul, nesten ingen motstand.


PerBear

Det er med elsykler som med biler, det er bruk for forskjellige modeller, alt etter behov  :)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

hens

#10
Et par innvendinger til det som er skrevet:
1. Bosch motoren benytter bakhjulets frikrans.
2. Revers ? Hvor mange sykler har revers?
På Allweder løses dette med et hull i fotplaten!

Men Boschmotoren  ser unektelig litt komplisert ut

Min Think traveller har først en utveksling fra pedalen for å øke turtallet slik at det møter det reduserte turallet fra motoren og derfra 1:1 kjededrift til baknavet, hvor hastigheten geares opp igjen i navet..... ::)  Å sykle med denne uten batterihjelp er som å sykle med for stram bremsewire. Alle gearene ligger så høyt at den egner seg best for utforbakke. Jeg har skiftet bakdrevet med 2 tenner større, men trenger et med 4-6 tenner mer, men det er det ikke plass til.
Ingeniøren som har konstruert denne sykkelen har nok tenkt som så at: "Se hvor flink jeg er, som kan gjøre det så komplisert."
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Lånte en "Mercedes" Elsykkel mens Mersen fikk nytt frontvindu i Berlin.

Den hadde en motor som kunne være denne Bosch varianten.

Mektig imponert av hele sykkelen. Den hadde 3 trinn for assistanse, og et display/kontrol panel som viste hastighet og styrte det hele. Baknavet var 8 trinns Schimano, som må være nyeste versjon av 7 trinnsnavet.

De tre trinnene styrte egentlig hvor mye pedalkraft en måtte bidra med, og på høyeste nivå var det egentlig bare å rotere pedalene så "raste" sykkelen avgårde i 26 km/t totalt uanstrengt.

Har en kina Elsykkel, og har hatt DBS sin NiCd versjon, men denne var tydelig bedre enn begge disse, med sin godt kontrollerte assistanse, Relativt lave vekt, og stabile og godt avfjøret ramme.

En slik sykkel er perfekt i en by som Berlin/København/Amsterdam, etc, men kommer kanskje til kort en vintersdag i Oslo/Bergen/Trondhjem...
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PerBear

Husk at Bosch sin motor yter 500W peak. Sammen med motordrift gjennom en åttetrinns "girkasse" burde det være perfekt for bratte bakker som finnes de fleste plasser i Norge.
Den som får agenturet på disse gjør nok et kupp! ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Baltor

Sitat fra: hens på lørdag 06. august 2011, klokken 16:07
Et par innvendinger til det som er skrevet:
1. Bosch motoren benytter bakhjulets frikrans.
Det er nødvendig med en frikrans/et frihjul til slik at en kan sykle sykkelen uten motorbrems når batteriet nærmer seg tomt. På Kondisjonalis sitter det et frihjul i motordrevet som drar kjeden rett under kranken.
De som stort sett sykler på flatmark og heller ikke har problem med rekkevidde bør velge seg sykler uten regenereering, det er viktig for inspirasjonen at de oppleves som lette å tråkke.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

commiesoft

På en sykkel med minimotor er jo alle deler untatt navet standard, og rimelig å
reparere.

Når motoren sitter i selve kranken er det vel  en viss risiko for at det blir dyrt når
kranklageret går, så denne holder jeg meg unna.

På kinasykkellen min bruker jeg motoren innimellom. Mesteparten av tida triller
den lett som en vanlig sykkel, så turer på f.eks 6-8 mil er ikkeno problem.

Motoren er på bare 180W, men det er mer enn nok.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA