Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Car net

Startet av Bilisme, tirsdag 28. mars 2017, klokken 13:28

« forrige - neste »

Bilisme

Hei!
Takk for et interessant og lærerikt forum :) Veldig bra for en førstegangskjøper av El-bil som meg selv.

Jeg har prøvd å lese meg opp til et minimumsnivå av kunnskap om lading, rekkevidde, varmepumper, service. Andre modeller enn Leaf er vurdért, og jeg har ikke konkludert med at det MÅ bli en Leaf.

Våre behov er:
-jobb pendlerbil Spydeberg-Oslo-Spydeberg (5 mil én vei)
-kjøre vinterstid, -10-12 kuldegrader
-har mulighet for lading på jobb
-har ikke planlagt å investere i ladestasjon hjemme p.t.
-plass til minst to barneseter for de minste
-budsjett: ca. 200.000,- (+/- 20.000)

Vi har ikke prøvekjørt noen modeller, men migrerer nå fra en Golf, og håper det eksisterer noen aktuelle kandidater. Hva tror dere, Ny billig eller relativt velutstyrt brukt?

Elbil fundamentalist

Anbefaler Hundai ioniq, glem Leaf 24kWt, men Budsjettet ditt sier Leaf 30kWt som ett minimum.
Du kommer helt sikkert raskt til å ordne med lading hjemme, fra en vanlig stikkontakt.

Er lading hjemme umulig, og med din kjørelengde daglig på motorvei, så sparer du å mye penger at du burde vurdere en brukt Tesla. Tesla har også masse plass og er en ekstremt trygg bil for barna dine. Anbefaler brukt Tesla foran Ioniq om det skal være bil nr 1
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Espen Hugaas Andersen

Uten lading hjemme blir rekkevidden en viktig prioritet. Jeg ville også anbefalt Hyundai Ioniq. Da har du god rekkevidde og rask lading.

Om 220k er absolutt maks, så ville jeg sett om jeg kunne få tak i en 30 kWh Leaf.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

goggo

Hei, og velkommen til forumet.

Det rådet jeg generellt gir til evt. nye elbilister er at man tar seg tid til å gå til forhandlere av de aktuelle biltypene for å prøvekjøre disse,  og for å se at det er plass til evt. barneseter man skal bruke, at det er plass til den bagasjen man trenger, etc.

Selv er jeg er forholdsvis erfaren elbilist, men av den gjerrige typen som ikke bruker mer penger til bil en absolutt nødvendig  ;)
Jeg har nå kjørt ca 70 000 km med trillinger (I-Miev og C-Zero). Jeg er ekstremt fornøyd med disse bilene, men de begynner jo å bli litt gamle i konstruksjonen og rekkevidden på vinteren kan komme ned mot 60 km med varmeapparatet på fullt.

Nå skal jeg oppgradere til en mere komfortabel vinterbil  og mitt budsjett er akkurat som ditt budsjett - dvs 200 000,- til 220 000,-

Så til poenget  :) Etter å vurdert hva som er i markedet i dette prisområdet, så har jeg kommet til at for meg vil en 2015/2016 Kia Soul Exclusive være den bilen som gir mest rekkevidde og gjenværende garanti for pengene. Personlig liker jeg også sittestillingen i Soul bedre enn den lave sittestillingen i biler som Leaf, E-Golf og Zoe.

Jeg skal faktisk prøve en Soul Exclusive 2016 modell idag, så får vi se. Hvis jeg tar den så vil den koste meg ca 210 000,- pluss omreg - og da har jeg fremdeles 5,5 års nybilgaranti igjen på bilen.
For deg bør en Soul EV holde til tur/retur jobb stort sett alle årets dager, og hvis du trenger noen ekstra kilometer rekkevidde enkelte dager så kjører du i et område med mange hurtigladere - og denne er også rask (og derved billig) på hurtiglading i forhold til f.eks Leaf 24 KWh.

mvh
HUgo


   

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Bilisme

Takk for gode tips og råd - helt strålende!

Jeg ønsker å korrigere meg selv litt når det gjelder ladestasjon hjemme. Vi har garasje som henter strøm fra egen kurs i sikringsskapet i huset. Men, som jeg tror jeg har forstått, så anbefales det å få installert ny ladestasjon til elbil for hjemmelading.

Grunnen til at jeg ikke hadde tenkt å ta utgift til ny ladestasjon akkurat nå, er at jeg ikke har oversikt over hva dette koster. -Skal jeg legge helt ny kabel fra høyspenningen til egen sikringsskap i garasjen, eller skal jeg få lagt en ny kurs fra huset?

Så til slutt vil jeg si, at jeg setter stor pris på de svarene som er kommet så langt, og at de blir nøye vurdert alle sammen.

Vollis47

Har du en stikkontakt i garasjen så kan du bruke den dersom den er i god stand. De aller fleste lader bilen sin på den måten.

Lykke til med valg av elbil. Jeg tror dere kommer til å stortrives som elbilister.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

AppleKnocker

Jeg ville også anbefalt Ioniq, men da må du fort ut med mer enn kr 80 000 mer enn budsjettet ditt. Og du må vente noen måneder. Hvis det er greit, er det en no brainer.

Hvis du faktisk har tenkt å holde deg til budsjett, ville jeg gått for en 30 kwh Leaf. Den er mye bedre egnet på de veiene du skal kjøre med fartsgrense 80 og oppover. Soul har elendig luftmotstand, men er effektiv i  lave hastigheter. I motorveifart er Soul sammenlignbar med Leaf 24kwh med friskt batteri.


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Air01

Jeg vil anbefale Kia Soul utifra budsjett, rekkevidde, sittestilling, god plass til barnestoler, effektiv varmepumpe og støtte for rask hurtiglading.

Bor selv i Spydeberg og pendler til jobb på Skøyen (enkelte dager) og har ingen problemer med den avstanden, selv uten å lade på jobb.

Vil anbefale deg å ta en tur til Askim Auto og låne en demo bil.


Østfold/Oslo

Kia e-Niro Feb 2019
Kia Soul EV - 2016 (Solgt Jan 2019)
Mercedes E220 - 2004
Mercedes A (169) klasse - 2007

Amigakongen

@Bilisme

Du får ta deg en prøvetur i en i3. 8)

Finnes noen brukte til ca.220 000.
2015 BMW I3 - 11800km

sylwester

#9
Selv min 2012-Leaf som har 10% kapasitetstap kjører 5mil i -12 èn vei med god margin gitt at den er ladet opp og forvarmet. Jeg kjøpte min bil til 125.000 og vet det er liknende norske Leafer der ute. For 20.000 til får du en andregenerasjon som har noe lengre rekkevidde. Kjøper du brukt så er det sikrest å kjøpe en bil som er førstegangsregistrert i norge eller i det minste i europa der spesifikasjonen er nogenlunde lik. Jeg planlegger å kjøpe Tesla Model 3 eller Opel Ampera-e som hovedbil og la denne få småturene om noen år.

Idag selger de nye 30kWh-leafer til 209990 med rimelige rentefordeler i 3 år. Det lønner seg sikkert å legge på 30.000 for en Acenta siden det er først på det utstyrsnivået du får muligheten til å styre varmeanlegget og se status via app. Jeg er veldig glad i å kunne forvarme bilen uten strømtilkobling.
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf/tilbud.html

Birger N Haug har en alternativ tvist på det med alternativ tilbakelevering etter 2 eller 3 år for toppmodellen. De kaller det 0%rente 0%risiko.
I praksis garanterer de at bilen er verdt minst 137.000 etter 3 år. En 3 år gammel bil idag som har 24kWh har snittpris på 160.000 så jeg ville nok ikke veddet imot.
https://www.bnh.no/kampanjer/nissan-leaf-nullrisiko/


Jeg syns BMW i3 er interessant. Etter det nye batteriet kom er det et spennende alternativ og det er fristende med en bil som ikke ruster. BMW er og den eneste som har et batteribytteprogram så det kan hende at en ny BMW idag kan leve vesentlig lengre enn de andre konkurrentene.
Denne har hatt 33kWh-utgaven en stund så det er sannsynlig du kan finne de til salgs på finn. Det er derimot et hav av ekstrautstyr på de så prisene kan variere mye på grunn av utstyrsnivå på en bruktbil.

Siden elbil ikke er så opplagt at fungerer til bruken tilbyr mange nybilselgere at du kan låne med deg en et døgn eller to. Da kan du prøve hvor lett det er å komme seg på jobb og tilbake. Nå er det jo enda vinter så du får jo testa an medium til worst case.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Bilisme

Jeg spurte om det eksisterte noen aktuelle kandidater og har fått mange gode innspill i denne tråden –og bra at det finnes aktuelle elbilmodeller slik som dere har nevnt.

Nå er nettopp dieselbilen levert til vrakhandleren og det skal blir spennende å se hvor lenge jeg holder ut én og ikke lenger to biler i husholdningen. Så skal jeg selvfølgelig legge ut et bilde i denne tråden når elbilen er anskaffet. Takk for kjøpshjelpen alle sammen!

Her er en liten liste som er laget fra sitater ovenfor (prisene er ikke absolutte og fra januar 2017):

  • Ny Hyundai IONIQ electric 239.000,-
  • Ny Nissan Leaf 30kWt 215.000,-
  • Brukt Tesla S85 / S60 450.000,-
  • Brukt Kia Soul Electric Exclusive 200.000,-
  • Brukt BMW i3 ca. 220.000,-

geear

Sitat fra: Bilisme på onsdag 25. januar 2017, klokken 12:38
Jeg spurte om det eksisterte noen aktuelle kandidater og har fått mange gode innspill i denne tråden –og bra at det finnes aktuelle elbilmodeller slik som dere har nevnt.

Nå er nettopp dieselbilen levert til vrakhandleren og det skal blir spennende å se hvor lenge jeg holder ut én og ikke lenger to biler i husholdningen. Så skal jeg selvfølgelig legge ut et bilde i denne tråden når elbilen er anskaffet. Takk for kjøpshjelpen alle sammen!

Her er en liten liste som er laget fra sitater ovenfor (prisene er ikke absolutte og fra januar 2017):

  • Ny Hyundai IONIQ electric 239.000,-
  • Ny Nissan Leaf 30kWt 215.000,-
  • Brukt Tesla S85 / S60 450.000,-
  • Brukt Kia Soul Electric Exclusive 200.000,-
  • Brukt BMW i3 ca. 220.000,-
Da jeg var og så på Ioniq før jeg kjøpte e-Golf så var det knapt mulig å få kjøpt den til 239k. Iallfall ville det bli lang ventetid, da alle bilene de hadde på lista de første 3-4 månedene var kun med teknikkpakke eller hva de nå kaller det. Ioniq har nesten bare "alt eller ingenting". Med alt, og det bør man også velge på den bilen, så kom den på 282k med vinterhjul. Husk at det blir sommer før du kan få den.

Ellers blir jo kabalen en helt annen når du nå plutselig bringer inn Modell S til 450k - og hvis ventetid også er aktuelt så bør du jo få med både nye 300km e-Golf og Ampera-e - om ikke Modell 3. ;) MB og Renault har også alternativer, men her spiller det en rolle hva slags hurtigladebehov du eventuelt har.

Igjen savner jeg litt mer om hvilke egenskaper en ser etter i en bil. Elbil-handel har foreløpig vært så preget av rekkevidde, men nå er det mer å velge i, og en kan begynne å snakke om byggekvalitet, kjøreegenskaper, lastekapasitet og annet.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Vollis47

Enig med "gr" om at det er mye fokus på rekkevidde, og kraftige hjemmeladere også mener jeg. Selv om de fleste som oftest klarer seg med 10 -15 mils rekkevidde og 8 A ladestrøm.

Opplevd kvalitet, komfort, sittestilling, varme og plass betyr også mye. Og så kan det være lurt å tenke på parkeringsmuligheter, kjøremønster osv osv. Når en i tillegg skal tenke pris versus økonomi så er det nesten rart at en i det hele tatt får kjøpt seg en bil.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA