Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software v8.0

Startet av GRS, mandag 30. januar 2017, klokken 23:25

« forrige - neste »

GRS

Kan noen skrive/lage en tråd (sticky?) som forklarer for potensielle nye kjøpere (som meg....) utfordringene med laderer/ulike standarder? Leser at mange må bytte ladekabler til ny standard, og det skal bygges ut en rekke nye ladestasjoner etter en avtale mellom store tyske produsenter.

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=47091

Savner en guide med feller/tips om hva man BØR satse på, og hva man bør holde seg unna for å ikke være helt "ute" iløpet av kort tid. Blir for dumt å satse mye penger på "feil" hest, også må bruke halvgode jalla-løsninger for å tilpasse seg nye løsninger om kort tid om man skal på langtur..... :)

Om en slik tråd finnes blir jeg glad for en link.
TM3P sort/sort

Rio

Type 2 ladeuttak er standard i Europa. Alle fremtidige ladeuttak vil være Type 2.
De fleste får en slik kabel med bilen. (Dersom bilen din har type 1, så får du type 1 til type 2 kabel! :) )

Schuko (husholdningskontakt) kan fremdeles brukes, men sliter med strømstyrken for en elbil og kan utgjøre en brannfare.


For hurtiglading er det CCS/Combo som er standard. Nye hurtigladere (også dem fra Tesla) skal også støtte denne.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

GRS

Takk! Hvilke bilprodusenter (selger biler som) er utenfor disse standardene, og hvilke planer har de for å tilpasse seg?
TM3P sort/sort

ReneM

Sitat fra: Rio på onsdag 30. november 2016, klokken 10:41
Type 2 ladeuttak er standard i Europa. Alle fremtidige ladeuttak vil være Type 2.
De fleste får en slik kabel med bilen. (Dersom bilen din har type 1, så får du type 1 til type 2 kabel! :) )

Schuko (husholdningskontakt) kan fremdeles brukes, men sliter med strømstyrken for en elbil og kan utgjøre en brannfare.


For hurtiglading er det CCS/Combo som er standard. Nye hurtigladere (også dem fra Tesla) skal også støtte denne.

Hva skjer med chademo da? For et år tilbake ble det dratt frem at CSS tilgang var me dårligere en chademo. Kommer dette til å snu?
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

turfsurf

Sitat fra: GRS på onsdag 30. november 2016, klokken 11:18
Takk! Hvilke bilprodusenter (selger biler som) er utenfor disse standardene, og hvilke planer har de for å tilpasse seg?

Nissan, Kia og Mitsubishi produserer biler med ChaDeMo DC lading
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Trekkoppbil

For AC-lading trenger man på moderne biler en ekstern boks som heter EVSE:
-Mobil EVSE er det er vanlig å ha med seg i bilen. Den plugger man gjerne i vanlige veggutak. Den kan plugges i husholdningskontakter av typen schuko, og den kan plugges i industrikontakter. Man må gjerne ha med seg en eller flere overkangskabler for å kunne støtte ulike kontakter.
-Stasjonær EVSE kan være montert i garasjen eller utendørs p-plass.

Mellom bil og EVSE brukes 2 typer kontakter:
-SAE J1771, populært kallt type1, er den originale løsningen for lading med 1 fase på ca 110V eller ca 230V. Kanskje de fleste bilene her i landet har type1-inntak. Det gjelder japanske, nkludert trillingene,  og en del amerikanske fabrikat mm.
-Mennekes type2 er en europeisk variant som også støtter 3-faselading. Den brukes av flere europeiske biler og Tesla.

Vanligvis har EVSE kabel som du dytter inn i bilen. Enkelte stasjonære EVSEr med type2, har det ikke, og du må ha en skjøtekabel med deg.
Type2-kontakter er standard på offentlige ladepunkter i Europa, men kanskje de fleste bilene har type1-inntak. Det løses med at ladestolpene er uten kabel, og hver enkelt bilist må ha med seg kabel som passer til sin bil.
Mange type2-biler har likeretter for bare en fase, mens andre har for 3 faser også. Skal man lade på 3 faser, kreves 400V-anlegg.
Type1-biler lader på bare 1 fase.

For DC lading som typisk brukes til hurtiglading, er det 2 standarder som råder:
1:Chademo som er standard for verden.
2:CSS som har en europeisk plugg, og en annen plugg ellers i verden.
I tillegg er det en bilfabrikant som har egen løsning med egne hurtigladere.

Hurtigladere er utstyrt med kabler, og de fleste offentlige har både CSS og Chademo, så man har ikke det med seg i bilen, bortsett fra Tesla-eiere som f.eks vil ha Chademo-overgang med seg, og det kan være sjeldne tilfeller at noen vil ha overgang mellom ulike CSS type1 og type2.

Rio

Sitat fra: GRS på onsdag 30. november 2016, klokken 11:18
Takk! Hvilke bilprodusenter (selger biler som) er utenfor disse standardene, og hvilke planer har de for å tilpasse seg?

Jeg er ikke sikker på hva Nissan planlegger. Jeg har hørt rykter "begge veier" - at de skal fortsette med CHAdeMO, og at de skal gå over til CCS/Combo.

(CCS/Combo er en kombinasjon av Type 2 (som brukes til normallading), med to ekstra pinner for hurtiglading.)

Du finner en oversikt her, hvor du kan se hva de forskjellige bilene er:

http://elbil.no/elbil-2/elbiler-idag/

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: ReneM på onsdag 30. november 2016, klokken 12:45
Sitat fra: Rio på onsdag 30. november 2016, klokken 10:41
Type 2 ladeuttak er standard i Europa. Alle fremtidige ladeuttak vil være Type 2.
De fleste får en slik kabel med bilen. (Dersom bilen din har type 1, så får du type 1 til type 2 kabel! :) )

Schuko (husholdningskontakt) kan fremdeles brukes, men sliter med strømstyrken for en elbil og kan utgjøre en brannfare.


For hurtiglading er det CCS/Combo som er standard. Nye hurtigladere (også dem fra Tesla) skal også støtte denne.

Hva skjer med chademo da? For et år tilbake ble det dratt frem at CSS tilgang var me dårligere en chademo. Kommer dette til å snu?

Ja, det vil snu i Europa. I Europa skal alle hurtigladere (fra 2017/2018 (jeg husker ikke datoen) ha minst CCS, og så kan man ha noe annet i tillegg. Dette er lovpålagt.

Så man kan ha en hurtiglader med 2 x CCS, men ikke 2 x Tesla, eller 2 x CHAdeMO. Minst én må være CCS.


I Norge så tenker jeg at man nok kommer til å støtte CHAdeMO i mange år fremover, men jeg ville nok ikke kjøpt en ny langdistanse CHAdeMO-bil for å kjøre på kontinentet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

automat

Det kommer neppe så veldig mange nye bilmodeller på det europeiske markedet med Chademo, fra nå av. Det betyr at hurtigladertilbydere vil begynne å prioritere ned Chademo. Spørsmålet er bare hvor lang tid det vil ta.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Robert Sund

Det er vanskelig å spå om fremtiden, men det er en god del biler med Chademo på veien allerede så de vil (fortsatt) være en betydelig kundegruppe selv om CCS blir større. Det blir interresant å se i hvilken grad elektronikken blir felles for pluggene og mellom ladestasjonene (for lavere byggepris og lastbalansering, og om det gis noe rabatt for redusert hastighet).

Noen spørsmål spesifikt om tvungen CCS for Tesla ladestasjoner:
Sitat fra: Rio på onsdag 30. november 2016, klokken 10:41
For hurtiglading er det CCS/Combo som er standard. Nye hurtigladere (også dem fra Tesla) skal også støtte denne.
Sitat fra: Rio på onsdag 30. november 2016, klokken 23:27
Ja, det vil snu i Europa. I Europa skal alle hurtigladere (fra 2017/2018 (jeg husker ikke datoen) ha minst CCS, og så kan man ha noe annet i tillegg. Dette er lovpålagt.

Så man kan ha en hurtiglader med 2 x CCS, men ikke 2 x Tesla, eller 2 x CHAdeMO. Minst én må være CCS.
Jeg antar at dette vil gjelde for nybygg.

Tesla benytter type2 plugg med lengre pinner (og tilsvarende sokkel) for DC hurtiglading, og tåler derfor høyere strømstyrke enn andre biler på denne pluggen. De leverer allerede 350A på denne som skal være grensen på den nye europeiske superladestandarden (med CCS).

Blir Tesla tvunget til å ha minst en CCS plugg pr. annlegg, selv om ingen nåværende Teslaer har plass til den store klumpen? (Eller minst en for hver lader)? Selv om Tesla betaler fullt ut for laderen alene?

Blir de tvunget til å la andre lade på pluggen (uten at andre merker eller det offentlige er med å betale for laderen), eller skal det byttes til CCS uten at noen andre kan benytte den?

CCS på Tesla bilene gir mer mening IMHO da det gir en fordel både for kommersielle ladetilbydere og til Teslaeiere.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA