Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading på hytte (og hjemme?) - Enkelt opplegg for sikker lading?

Startet av VL, mandag 19. desember 2016, klokken 20:35

« forrige - neste »

VL

Hei!

Når jeg startet opp bilen i morges så jeg at en strek var borte fra displayet, kun 11 streker helt til høyre nå.

Når jeg lader bilen hiver jeg den rett i kontakten og lar den stå til jeg skal bruke den neste gang (dette er sikkert ikke lurt)? Finnes det noen mulighet for å stille inn når ladingen skal stoppe og hvor høyt bør man lade den om den lades hver eneste dag? (får ikke til å koble opp bilen mot tlf, så jeg har ikke app)

Takk for forhånd  :)
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Vollis47

Hvilken bil snakker du om? Er det en Nissan (som du har solgt) eller er det en Tesla?
Gjelder det Nissan Leaf så kan du vel stille den til kun å lade til 80 %. Du kan også stille den til å fullføre lading (80 eller 100%) på et tidspunkt når du planlegger å starte turen. Jeg kan i hvertfall det på vår eNV200.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

VL

Beklager. Er en 2013 Nissan Leaf som jeg nylig har anskaffet meg.

Hvor i bilen kan jeg ligge inn at ladingen skal stoppe på f.eks 80%?
Og hva heter appen dere bruker? Får ikke til den you + nissan.... Har aktivert på nett og i bilen, men appen sier at epost/brukernavn ikke er gyldig, selv om jeg har aktivert bilen med det.... Blir mildt sagt frustrert på hele appen nå  >:(
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Trekkoppbil

#3
Det spørs om ikke det mest skånsomme er en rask opplading rett før man skal ut å kjøre.

Jeg prøvde en gang å google etter optimal ladehastighet for lithiumceller, og da konkluderte jeg litt overfladisk med at 6kw og 10kw bør være nogenlunde innafor. Juicebox kommer vel også i noen DC-utgaver, men det koster fort noen tusen $. https://emotorwerks.com/store-juicebox-ev-charging-stations/dc-charging-systems/product/listing

Ellers bør man passe seg for høye termperaturer. Parkering i sola og gjentatte hurtigladinger på varme dager kan være uheldig.
Opplading i sprengkulde er vel heller ikke så lurt.

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Sele

Forhandler sa til meg at det ikke var bra at bilen stod tilkoblet strøm etter lading var sluttført.

tomrh

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 30. oktober 2016, klokken 12:46
Jeg prøvde en gang å google etter optimal ladehastighet for lithiumceller
Jeg også. Battery university kom fram til at 0,8C er optimalt, dvs. man kan gjerne lade Leafen på 6,6 kW om man har. Og 3,3 kW er bedre enn 2 kW.
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 30. oktober 2016, klokken 12:46
Opplading i sprengkulde er vel heller ikke så lurt.
Leafen har batterivarmer som slår inn hvis det blir for kaldt til å lade opp batteriet. Men nå snakker vi om indre strøk altså, type Røros, med 30 kuldegrader.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: Sele på mandag 31. oktober 2016, klokken 11:04
Forhandler sa til meg at det ikke var bra at bilen stod tilkoblet strøm etter lading var sluttført.

Det har null ok niks å si for helsa til hovedbatteriet. Men på eldre Leaf kan 12V batteriet bli utladet hvis bilen blir stående lenge med ladekabelen i (over en uke).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lifern

Jeg har også en 2013 modell.
Har kjørt 124000 Km. Lader hver natt til 100 %.Lader veldig ofte mellom 80 og 100,da med 16A.
Har over 100 hurtigladinger.
Alle barer inntakt og SOH på 90.
Står tilkoblet etter ferdig lading til jeg kjører. Ofte 8-10 timer.
Så at det er skadelig å lade til 100% tror jeg ikke noe på.
SVART EUROLEAF 2013

Tomma

Nå skal ikke jeg påta meg tittel som ekspert, men ble fortalt av forhandler at om mulig å helst lade til 80% og ikke 100%. Å ta en beslutning basert på en bil blir feil. Du kan være 1 av 1000 hvor det er tilfellet
Nissan Leaf 2014 Tekna

Elbil fundamentalist

Bilen bør ikke stått ytterposisjonene på batteriet. Ok å kjøre det ned til null, men ikke la bilen stå der. Sett den på lading med det samme. Likeså i andre enden av skalaen. Ok å lade helt opp, men bruk bilen når den er blitt full ladet. Til vanlig bør man altså la bilen lade til 80%. Om man må bruke hele batterier, bruk timeren slik at bilen ikke står mange timer hver natt fulladet, ev hele helgen på 100%.
Skal du på ferie og være borte noen uker, lar bilen ned til 50-60%. Da kan den stå lenge uten at batteriet tar skade. Telabjørn har en video om emnet.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

jkirkebo

Sitat fra: lifern på mandag 31. oktober 2016, klokken 13:06
Jeg har også en 2013 modell.
Har kjørt 124000 Km. Lader hver natt til 100 %.Lader veldig ofte mellom 80 og 100,da med 16A.
Har over 100 hurtigladinger.
Alle barer inntakt og SOH på 90.
Står tilkoblet etter ferdig lading til jeg kjører. Ofte 8-10 timer.
Så at det er skadelig å lade til 100% tror jeg ikke noe på.

Du merker neppe noe særlig forskjell på 80% og 100% etter bare 3 år, siden "100%" på Leaf ikke er 100% reelt slik som på Tesla.
Forskjellen blir også størst på biler som kjøres relativt lite.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trekkoppbil

Her er det noen som mener at du ved topplading til 4V, får dobbelt så mange utladingssykluser, som om du lader til 4,1V:

4,1V: 600 - 1000 sykluser
4.0V: 1200-2000sykluser.

Hvis du har f.eks 300 sykluser i året, kan du regne ut hva du får etter 3 år.

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

(I laboratorietester er det populært å regne antallet sykluser. I det virkelige liv, kan det være et dårlig mål for levetida til batteriet)

Rio

Husk at det er utallige batterikjemier, med stor forskjell på hvordan de takler å bli ladet 100%.

For øvrig enig i at man bør holde seg unna ytterkantene (0% og 100%).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Trond.Strom

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 31. oktober 2016, klokken 21:03
Her er det noen som mener at du ved topplading til 4V, får dobbelt så mange utladingssykluser, som om du lader til 4,1V:

4,1V: 600 - 1000 sykluser
4.0V: 1200-2000sykluser.

Hvis du har f.eks 300 sykluser i året, kan du regne ut hva du får etter 3 år.

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

(I laboratorietester er det populært å regne antallet sykluser. I det virkelige liv, kan det være et dårlig mål for levetida til batteriet)

En ladesyklus er vel definert som 1 gang fra 0-100% eller 2 ganger fra 0-50 eller 3 ganger 0-33 osv.
Ettersom bilen går drøye 100 kilometer per ladesyklus kan man jo gange omm 300 ladesykluser med 100 kilometer gir 30 000 kilometer. Jeg vil anta at det er noe lengre enn de aller fleste leafer går på et år.

Min Leaf fra november 2011 har rundet 45000 kilometer. eller da ca 450 ladesykluser. Leafspy sier at det er batteriet er på 86% State of health. Hvor korrekt dette er da bilen stort sett lades til 80% og kjøres til 20-30% er ukjent. 0 hurtigladinger hjelper vistnok heller ikke for BMS systemet når det skal gjette på kapasitet.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA