Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Olav Thon Gruppen fjerner ladeplasser i sine bygg

Startet av jsa061, torsdag 05. januar 2017, klokken 21:54

« forrige - neste »

jsa061

20kg hørtes nok litt mye ut ja..
12-15kg er nok mer riktig.
Boosteren jeg har startet Leafen uten batteri tilkoblet. Tipper boosteren veier 0,5kg.
Men å stole på at den skal fungere som 12v kilde? Nei, neppe...
12v skal være så stort/kraftig som mulig ;) Skal man spare vekt finnes det andre måter.

Tapp ut spylervæska, sikkert egen motor til lyktespylerne også så fjern den.
Fotgjengervarsel er vel ikke påbudt, fjern..
Bakseter brukes kanskje ikke så ofte? Plukk de ut.. Ditto høyttalere bak osv osv.
Vindusheis til bakdører.

Eller som tomrh har gjort, fjern vekt der det virkelig monner, roterende masse  ;)
Rapporter til moderator     Loggført


Haha, nå snakker vi ja! :) Vi får se hva jeg finner på, men det blybatteriet har jeg hatt mine argusøyne på lenge. Tror ikke jeg klarer å motstå fristelsen på å røske det ut!

Har jeg en liten booster i bakhånd så kan jeg jo også komme meg ut av eventuelle kinkige situasjoner som kan oppstå i kjølvannet av dette stuntet.

TorC

Hvis du faller for fristelsen, og velger å bruke de minste, ville jeg vel tro at http://www.alternativenergi.no/heter_12volt_12ah_lithium_batteri_med_innebygd_bms.html er et bedre alternativ enn Biltemas? En helt annen pris per wattime.

I verste fall kan du jo supplere med et ekstra hvis det har for liten effekt...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sven erik

om dere bytter ut 12 volt  batteriet  husk å ikke gjør det som med vanlig bil  da vil en  få muligens store kostnader etterpå  for en har  en ting som gir strøm til 12volt hele tiden  som  må kobles av  noen få elbiler kobler den av når tenningen er av  de fleste gjør ikke det

jsa061

Fant en liten godbit her som jeg tror jeg går for. Mulightet til å sjekke batteriet via bluetooth også! Gotdamn :)

https://www.ev-power.eu/WINA-30Ah-100Ah/LiFePO4-Battery-12V-22Ah-with-PCM-and-Bluetooth.html#tab1

nr1rayner

Du la merke til infoen på batteriet, i bildet...?
Max discharge current: 30A
Det er jammen ikke mye...!
360w det ved 12v, slår du på bilen (uten å starte den) og vifta står på noen hakk, setevarme, rattvarme og noe lys har du lett passert det.

Skal du absolutt slanke på batterisiden, kjøp et mindre blybatteri...
Se i verste fall på et MC-batteri. Vekt er oppgitt på biltema, der har du 20Ah batteri på ca 6kg.

Eller enda bedre, keep it simple, bruk det som står der.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA