Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fører Harald A Møller AS kundene bak lyset ?

Startet av leifarne, torsdag 29. desember 2016, klokken 12:39

« forrige - neste »

leifarne

Vi vurderer å bytte ut vår 2 år gamle BMW I3 med en ny med oppgradert batteripakke. Per idag har I3 en vår kun kostet verditapet som har vært på ca 85 000 kr på de to årene vi har eid bilen. Det gir altså en månedskostnad på ca 3500 kr + finanskostnad. Det å lease en ny BMW I3 i Charged edition koster i løpet av en treårsperiode 175 000 kr, altså rundt 4800 kr. I tillegg kan man få momskostnader etter 2017. Jeg kan ikke helt se hvorfor det skal lønne seg å lease? Forventer man at I3 vil ha et større verditap fra 2017 - 2020 enn det den har hatt fra 2015-2017? Er det andre aspekter som kan være verdt å ta med?

hemi

Leasing lønner seg sjelden/aldri, man gjør det kun p.g.a. kapitalbinding og evnt andre prosjekter, f.eks. om man ikke ønsker at det er billån/bil registrert i sitt navn i forbindelse med nytt stort boliglån.

leifarne

For vår del så er det et poeng å ikke binde opp for mye kapital, men med den merkostnaden jeg kommer frem til er det fristende å prøve å skaffe kapital fra andre steder.

hemi

satt i perspektiv, 100% finans, lønner seg fortsatt over leasing.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA