Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Trustno1, fredag 16. desember 2016, klokken 14:39

« forrige - neste »

Trustno1

Jeg har lagt merke til at bremsene henger ganske godt på når jeg rygger. Noen som vet om dette er "by design" i senere oppdateringer for å rense de for rust, eller om jeg har noe feil på bremsene?

Kan ikke si jeg merker noe når jeg kjører fremover, men ofte når jeg starter å rygge hører jeg også ett lite klunk. Høres/føles ut som dette kun gjelder bakhjulene

Muffinman

Kjent feil, hadde den på vår P85. "Rommet" i kalipperen som klossene står i ruster og blir for vidt slik at klossene beveger seg. Vi fikk byttet begge kalippere og klosser på garanti. Ikke veldig betryggende at kalippere på så nye biler ruster opp innvendig, forhåpentligvis byttes de i forbedret versjon.

Trustno1

Sitat fra: Muffinman på onsdag 26. oktober 2016, klokken 13:38
Kjent feil, hadde den på vår P85. "Rommet" i kalipperen som klossene står i ruster og blir for vidt slik at klossene beveger seg. Vi fikk byttet begge kalippere og klosser på garanti. Ikke veldig betryggende at kalippere på så nye biler ruster opp innvendig, forhåpentligvis byttes de i forbedret versjon.

Ok, spørs om det får bli en tur på SC da. Har uansett ett vindu som skulle vært skiftet pga riper på førersiden, men det ville de ikke ta utenom service, eventuelt om jeg hadde andre ting som skulle fikses

Dette er en mars 2015 modell

Muffinman

Sjekk passasjersiden ekstra godt, det er sikkert mindre brukt slik at ripene ikke vises så godt om feilen er der. Dette skyldes at "lokket" til dørhåndtaksmekanismen er løst eller feilmontert, slik at det gnisser mot glasset når det går opp eller ned. Var tilstede på begge sider på begge bilene i signaturen ved utlevering, og har sett det på loanere et godt stykke ut i 2016. Pass på at de ikke bare skifter ruta (de gjorde det noen ganger på 2013-modellen vår før de kom på å se etter årsak..).

Ronny_J

Sitat fra: Muffinman på onsdag 26. oktober 2016, klokken 15:25
Sjekk passasjersiden ekstra godt, det er sikkert mindre brukt slik at ripene ikke vises så godt om feilen er der. Dette skyldes at "lokket" til dørhåndtaksmekanismen er løst eller feilmontert, slik at det gnisser mot glasset når det går opp eller ned. Var tilstede på begge sider på begge bilene i signaturen ved utlevering, og har sett det på loanere et godt stykke ut i 2016. Pass på at de ikke bare skifter ruta (de gjorde det noen ganger på 2013-modellen vår før de kom på å se etter årsak..).

De har catchet årsaken, byttet en rute på min og beskrev feilen og fiksen med årsak til det du nevner. Ble bra og ikke mer striper i min rute.
2013 Rød Signature P85+

Dag A.

Bremseproblematikken gjelder ikke bare Tesla. 
Dette er kjent fra mange biler, spesielt i de deler av landet hvor det saltes mye (måtte hinmannen ta hele Statens Veivesen og Mesta og alle saltbiler)  >:(

De aller fleste moderne biler, og da spesielt elbiler med regenerativ bremsing har problemer med at bremsene setter  seg.

Det du beskriver er mest sannsynlig "håndbrekket" som trenger litt overtalelse før det løsner helt etter å ha stått stille. 
Dette er ikke de vanlige bremsene, men den bremsekaliperen du ser ca kl ett når du kikker inn i felgene på bakhjulene.
Hovedbremsekaliperne er større og ligger ca klokken åtte

Det er skrevet metervis med artikler på problematikken, f.eks denne under.
Ellers så har Tesla et servicetillegg (koster 900) så demonterer de bremsene og smører de opp igjen.

http://www.dinside.no/motor/derfor-kan-elbilenes-bremser-svikte/60992555
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Muffinman

Det var ikke parkbremsene på vår bil, og bremsene hadde ingen tegn til å sitte fast pga lite bruk eller salt. Her var det rett og slett gods som hadde rustet vekk inni kalipperen, slik at den ble for rom for klossen som dermed kunne bevege seg. Det avstedkom et klikk/klakk i overgangen fram/bakover.  Har forresten hatt 12 biler før denne uten å se snurten av denne feilen, og de fleste av de var i tillegg gamle.

Ingen tvil om at bremsene på en elbil må pleies med mindre man kjører veldig mye, men det er altså ikke årsaken til at hovekaliperene bak ruster innvendig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA