Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøp av 70d

Startet av hhagl, mandag 02. november 2015, klokken 19:40

« forrige - neste »

hhagl

Etter at zoe fikk motor/ladefeil har jeg fått tilbake leafen fra kona og hun kjører lånebensinbilen. Det jeg legger merke til nå er at de siste ringene for full regenerering kommer veldig sent nå. Må ned mot halvfult batteri før jeg får maks regenerering. Kan ikke huske at det var sånn før. Er det fordi batteriet begynner å bli slitt? Har fortsatt alle batteristrekene og fikk full pott på siste service.
2012 Nissan leaf
2015 Renault Zoe 240 - står på verksted

jkirkebo

Sitat fra: hhagl på fredag 02. oktober 2015, klokken 08:57
Etter at zoe fikk motor/ladefeil har jeg fått tilbake leafen fra kona og hun kjører lånebensinbilen. Det jeg legger merke til nå er at de siste ringene for full regenerering kommer veldig sent nå. Må ned mot halvfult batteri før jeg får maks regenerering. Kan ikke huske at det var sånn før. Er det fordi batteriet begynner å bli slitt? Har fortsatt alle batteristrekene og fikk full pott på siste service.

Jeg tipper det er fordi det blir kaldere på natten for tiden. Du har vel neppe 5 streker på batteritemperatur lengre?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ThomasEL

Sitat fra: hhagl på fredag 02. oktober 2015, klokken 08:57
Etter at zoe fikk motor/ladefeil har jeg fått tilbake leafen fra kona og hun kjører lånebensinbilen. Det jeg legger merke til nå er at de siste ringene for full regenerering kommer veldig sent nå. Må ned mot halvfult batteri før jeg får maks regenerering. Kan ikke huske at det var sånn før. Er det fordi batteriet begynner å bli slitt? Har fortsatt alle batteristrekene og fikk full pott på siste service.

Gjelder dette selv ved (kraftig) bremsing?? Eller kun når du renner i B-modus?
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

hhagl

Har ikke B-gir på min bil. Før har siste regenereringsring gjerne kommet ved en kraftig nedbremsing, men synes den kommer mye senere nå enn den gjorde før selv sammenlignet med mye lavere temperaturer om vinteren.
2012 Nissan leaf
2015 Renault Zoe 240 - står på verksted

Electrix

Sitat fra: ThomasEL på fredag 02. oktober 2015, klokken 09:47
Sitat fra: hhagl på fredag 02. oktober 2015, klokken 08:57
Etter at zoe fikk motor/ladefeil har jeg fått tilbake leafen fra kona og hun kjører lånebensinbilen. Det jeg legger merke til nå er at de siste ringene for full regenerering kommer veldig sent nå. Må ned mot halvfult batteri før jeg får maks regenerering. Kan ikke huske at det var sånn før. Er det fordi batteriet begynner å bli slitt? Har fortsatt alle batteristrekene og fikk full pott på siste service.

Gjelder dette selv ved (kraftig) bremsing?? Eller kun når du renner i B-modus?
Antall ringer som vises er helt uavhengig av modus eller bremsing, de viser hvor mye regenerering som er tilgjengelig, dette avhenger hovedsakelig av hvor oppladet batteriet er og temperaturen, på samme måte som ved hurtiglading, effekten inn på batteriet er jo omtrent like stor ved kraftig regenerering og hurtiglading. Prikkene i ringene derimot viser reell regenerering.

Ved lave temperaturer må jeg også ganske langt ned på SOC før jeg får full regen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

ThomasEL

Er dette ulikt på ulike modeller?

På min 15-modell vises alle ringene hele tiden, selv v 100% opplading...

Jeg tok det som en selvfølge at trådstarter snakket om prikkene inni...?
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

hhagl

På 2012 modellen min har jeg ytre ring som alltid lyser, en indre ring som indikerer hvor mye jeg kan få på maks og prikker som angir regenereringen. Ved fulladet lyser ingen av disse indre ringene de kommer gradvis etterhvert som batteristrekene går ned.

Har alltid brukt timer for å ha oppladet batteri når jeg kjører hver morgen, 80% på sommeren og 100% på vinteren. Det er nå når jeg lader til 100% at jeg oppdaget at siste indre ring kom mye senere enn jeg kan huske fra tidligere.
2012 Nissan leaf
2015 Renault Zoe 240 - står på verksted

AppleKnocker

Sitat fra: hhagl på fredag 02. oktober 2015, klokken 11:05
På 2012 modellen min har jeg ytre ring som alltid lyser, en indre ring som indikerer hvor mye jeg kan få på maks og prikker som angir regenereringen. Ved fulladet lyser ingen av disse indre ringene de kommer gradvis etterhvert som batteristrekene går ned.


Det er samme som på 2015 modell. Kan godt hende indre ring kommer senere som følge av lav nattetemp. Har ikke sjekket selv, men høres riktig ut det som blir påpekt over.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

ThomasEL

Sjekket dette på min bil nå i dag.
Temperatur ute: 6 grader C
4 "temperaturstreker" på batteriet

Allerede v ca 95% SOC hadde jeg tre av ringene på plass. Ved ca 91% fikk jeg den fjerde og siste.

Vet ikke om trådstarter hadde mye kaldere vær enn det? Ganske stor forskjell på 90% og 50%...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

hhagl

På søndag hadde jeg 4 temperatur streker og siste ring kom like før batterimåleren gikk fra 4 til 3 streker.
2012 Nissan leaf
2015 Renault Zoe 240 - står på verksted

ThomasEL

Merkelig... Syns det tyder på at den indre resistansen i batteriet er ganske høy. Har du Leaf Spy? Hvis du leser av verdien for Hx, så antar jeg den er noe lav..?
   - Merker du noe på effekten/akselrasjonen?
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

#11
Sitat fra: ThomasEL på torsdag 08. oktober 2015, klokken 16:33
Merkelig... Syns det tyder på at den indre resistansen i batteriet er ganske høy. Har du Leaf Spy? Hvis du leser av verdien for Hx, så antar jeg den er noe lav..?
   - Merker du noe på effekten/akselrasjonen?
Min 2012 er ned på 70 tallet for Hx. Og jeg får ikke alle ringer opp før godt ned på SOC. Etter en langtur i august med mye hurtiglading steg som andre nevner SOH Hx etc. Hx opp over 80 noen dager etter den turen og bilen langt mer ivrig på å få på sirkler for regenerering. Effekt er ok, slo de fleste fossilbiler i en bilslalom her forleden, så ikke noe si på aks. 80kW er det lett å ta ut.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

hhagl

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 08. oktober 2015, klokken 16:33
Merkelig... Syns det tyder på at den indre resistansen i batteriet er ganske høy. Har du Leaf Spy? Hvis du leser av verdien for Hx, så antar jeg den er noe lav..?
   - Merker du noe på effekten/akselrasjonen?

Merker ingen ting på effekt når jeg kjører, der får jeg alt tilgjengelig. Har ikke LeafSpy.
2012 Nissan leaf
2015 Renault Zoe 240 - står på verksted

tomrh

Selv med 5 streker på temperatur opplever jeg for tiden sjelden å få den femte regenereringsringen, selv om SoC er veldig lav. Skyldes det høy indre resistans i batteriet? Leafspy viser SoH = 86%, Hx = 72,71. Hva opplever dere andre med 11-12 mod?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Samme her ja, og hx ned på 70. I går med 2 strek (ca 25% SOC) igjen kom ring 5 til syne.
Lenge bare 2-3 ringer.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA