Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Drive unit failure

Startet av Hamiso, mandag 17. november 2014, klokken 10:11

« forrige - neste »

Hamiso

Fekk knekt eine hjulbolten på bakhjulet då eit firma skifta til vinterdekk for litt sidan.
Var i kontakt med Mekonomen på Jessheim i dag. Dei snakka noko om at dei er usikre på om det blir ei komplisert sak, med skifte av hjullager eller noko slikt, og i kva grad det er lett/vanskeleg å få tak i deler.
Er det nokon som veit om dette er ein enkel eller vanskeleg og dyr affære? Og kor ein kan få tak i slike deler?
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

Mr.Zero

På en rekke biler er det en smal sak å skifte hjulbolter. Disse sitter presset inn fra baksiden, så det er som oftest bare å banke de ut (inn) - og inn med en ny fra baksiden. Men - jeg har ikke studert trillingen. Ring til en av de store mitsubishi-verkstedene rundt Oslo og hør. De har lengst erfaring med å reparere disse bilene.
Mutrene skal for øvrig tiltrekkes med 100 Nm. En god muttertrekker som verkstedene bruker drar lett 800 Nm. Ikke rart ting blir skrudd i filler...
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Waberg

#2
Jeg kjøpte en grisepikk på biltema til 39 kr og fikset det selv på 10 minutter. Se her http://bimmers.no/topic/643463-knekkt-hjulbolt-diy/ http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Skrueuttrekkere-5-stk-192248/

Nå vet jeg ikke om trillingene har vanlige bolter?
15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

Hamiso

Jada. Grisepikk har eg  :o
Men fekk det ikkje til. Fekk den ikkje til å festa seg i holet som eg bora. Og tenkte etterkvart at den bolten er vel klinka fast på baksida. Men viss nokon har erfaring m trilling og knekte boltar, og har fått det til, så kan eg godt prøva litt til.
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

erik e

Veldig enkelt.  Kjøp ny så ser du hvor enkelt den er "festet" fra "baksiden".
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

SUNPWRD

Godt forslag fra erik. Forøvrig er de fleste hjulbolter (som er utskiftbare) bare presset inn i navet/trommel.. Altså er det tiltrekningne av mutteren som strammer bolten "på plass".
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

Hamiso

Jaja...
Det blei nå verkstad til slutt.
Olsen Auto på Jessheim.
Greit å koma til bak bremsane.
1200,- Og då fann dei endå ein hjulbolt som var moden for utskifting.
Så grisepikken får venta...
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

Fritjof

#7
Jeg byttet en knekt hjulbolt, venstre bak, på iMiev-en nå i dag. Det er trommelbremser bak, derfor er det ingen bremsekalipper som må demonteres først. Forran må evt. dette gjøres.
1) Jekk opp bilen, skru av hjulets 3 gjenværende bolter, løft av hjulet.
2) Sjekk at ikke håndbrekket står på.
3) Bank lett på trommelens sider med hammer slik at dekslet (trommelfronten) løsner. Deretter dra det rett av.
4) Nå er alle boltene synlige og den som er knekt kan bankes ut. Drei litt på hjulet slik at du ser at det er plass for bolten til å gli ut bakover (innover).
5) Sett ny bolt på plass fra baksiden og frem. Bolten presses inn ved at du strammer til med hjulmutteren slik at du ser at den er helt inne fra baksiden. Jeg brukte noen tykke skiver som anlegg mot hjulmutteren når jeg presset bolten på plass med skralle og tilhørende pipe.
6) Monter trommelen tilbake (litt lirking) og sett på hjulet.
7) Enter gjengene for hånd og ikke med muttertrekker! Stram skruene tilslutt med 120Nm moment.
8) Nå er du ferdig! Etterstramming skjer med samme moment etter noen dagers kjøring.
Ny bolt hos Motor Forum har V.nr. MB911495 og har M12 x 1,5 gjenger, Lengden er 46,6mm, koster 80kr/stk, men halve prisen ved å bestille i en vilkårlig nettbutikk. På min modell er boltene like forran og bak. Momentnøkkel hos Torshov kostet meg 500kr. Konklusjon: Lett jobb, tar ca. 20-30 min, da har du veldig god tid. NB! Ser lengre opp på denne tråden at Grisepikk er nevnt. Denne jobben omfatter IKKE bruk av Grisepikk. La grisen beholde pikken for seg selv!

65lars

Hvor i all verden kommer ordet "Grisepikk" fra, da?   :)

Interessant lesing, og gode råd, takk.

Da jeg skulle ta av vinterhjulene i april, var de skrudd så hradt fast at i tilleg til en halv meter lang hjul-nøkkel, måtte vi sette på en stål-stang, og stå på stanga, før noen av mutterne løsnet med en forferdelig lyd!  No grease.
Jeg trodde jeg skulle vri boltene av, og det er mulig at noen er skadet.

Siden har jeg brukt litt grease på boltene, og skrudd til for hånd, etterskrudd etter ca. 10 km, og alt er OK.

Nå skal jeg på verksted og få byttet to dekk. så alle går i riktig kjøreretning, og vil insistere på at de skrur fast hjulene med hånd, og ikke full borre til 800 Nm...  :-)
Eller lar meg gjøre det selv.
Trilling, bestilt KIA

elektrolux

Sitat fra: 65lars på tirsdag 01. november 2016, klokken 16:06
Hvor i all verden kommer ordet "Grisepikk" fra, da?   :)

Spørs om det ikke har noe med utseende på grisens hale å gjøre?

Ellers bruker vi negerkuse av samme grunn på dette materialet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Stjerneglis

Jeg har som fast rutine å løsne hjulboltene og stramme dem igjen på egen hånd med en gang bilen er tilbake fra et verkstedbesøk.

Man skal ellers være forsiktig med å smøre gjengene på hjulboltene da dette kan fort føre til overstramming. Dette er et fenomen velkjent for alle maskiningeniører...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Beamer Screamer

Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 01. november 2016, klokken 22:42
Jeg har som fast rutine å løsne hjulboltene og stramme dem igjen på egen hånd med en gang bilen er tilbake fra et verkstedbesøk.

Man skal ellers være forsiktig med å smøre gjengene på hjulboltene da dette kan fort føre til overstramming. Dette er et fenomen velkjent for alle maskiningeniører...

Jeg gjør også det. Så er det rett inn på verkstedet igjen og be de bruke riktig moment dersom boltene sitter altfor godt på. Ganske utrolig at de presumptivt proffe faktisk er de aller minst proffe på hjulskift!

Jeg pleier å bruke bittelitt grease på boltene og anleggsflaten på felgen - om ikke ved hvert hjulskift så i alle fall innimellom. Og så bruker jeg selvsagt en momentnøkkel og etterstrammer etter noen titalls km.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

elektrolux

Som på det meste er selvgjort velgjort. Verksteder har stramme budsjetter å forholde seg til og alt skal gå raskest mulig. Vil du gi bilen din litt kjærlighet er det kun deg selv som duger.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Fritjof

De fleste skrubare metalliske forbindelser har godt av å bli smurt litt.
Når det gjelder hjulmuttere, er det best å bruke litt kobberfett og ikke grease. Denne finnes å få kjøpt på sprayboks eller på tube. Jeg foretrekker tube, det gir minst søl. Når det gjelder stramming av hjulmuttere, er 120Nm det som gjelder for de fleste personbiler. Ikke mindre og heller ikke mer. Mangler du momentnøkkel må du skaffe en for å være sikker på at strammingen blir rett.

erik e

Maskiningeniør smører ikke hjulboltene. Neivel . Da har de for mye skolegang,og for lite erfaring. I den "saltlaken" hjulboltene " bader" hele vinteren sier det seg selv at de skal smøres.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA