Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leaf som Taxi

Startet av Yeyeye, lørdag 03. desember 2011, klokken 15:02

« forrige - neste »

Yeyeye

Tips til hvor det er fornuftig, mulig å skaffe kaliumlut ønskes. Batteriene mine ser ut til å bli bedre nå når det nærmer seg vannfylling;)

Mvh
A R
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Lunde

#1
Det er normalt at du oppnår lavere indre motstand og en følelse av bedre batterier når det er lite vann og høyere konsentrasjon av lut, men sånn har de vært siden de var nye. Etterfyller du lut vil du oppnå en høyere konsentrasjon enn de tåler neste gang du blir kvitt vannet.

Du må gjerne prøve, men om de som laget batteriene mente det var lurt med høyere konsentrasjon hadde de vel utstyrt dem med det i utgangspunktet. Vannet forsvinner i gassform og fortrinnsvis hydrogen. Luten kommer med andre ord ingen vei om du ikke heller den ut  ;)

Batteriene skal etterfylles med filtrert avionisert vann å det har jeg utstyr til å lage selv  ;D

Håper du vet at man ikke bare kan helle på vann, men at dette er en spesiell prosedyre som MÅ følges. Alternativt har også her en felle å gå i  ::)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Yeyeye

#2
Jo da, veit om det meste om disse batteriene og vannfylling osv.  Har lest mye og tar vannservicene selv. Er også innforstått med at det teoretisk kun er vannet som fordamper. Men noen etterfyller jo lut også, og jeg er "forledet" til å ønske prøve det ;)
Batteripakken jeg nå bruker er fra en delebil jeg kjøpte, og er nær kasseringsstadiet. Jeg klarer å få ut mange Ah med forsiktig strømtrekk, mens de virker skikkelig trøtte selv når de er nyladete. Det er jo litt fornuft i det såklart, men også tynnere lutblanding vil jo fungere som en dårligere elektrolytt.
Hadde ikke kaliumluten(kalilut,KOH) på apoteket vært så dyrt så hadde jeg prøvd allerede, har jo ikke så mye å si om det går gærnt for å si det sånn ::)
Apoteket tar rundt 1300 for 2kg. Hadde det virket noe hadde det jo vært greit, men når en ikke vet helt ???

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

elektrolux

Jeg har en pakke jeg fyller lut på.

Men det er forde noen har fyllt vann uten å ladet pakken opp på forhånd.

Det rare er at den omtrent ikke bruker vann, så tar tid å gjennopprette lutkonsentrasjonen.

En alternativ måte å fylle lut på som er tryggere om en ikke vet forhistorien på blokkene er å lade dem helt ut, fylle lut med rett konsentrasjon, og la overskytende lut renne ut ved lading. Da reduserer du risikoen for å få for høy lutkonsentrasjon.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

På min gamle P106 byttet vi lut på nesten alle blokkene. Det hadde kun en kortvarig effekt.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Lutbytte der en snur blokken på hode og tømmer ut gammel lut har historik sett vært lite vellykket.

Ellers glemte jeg å nevne hvor en får kjøpt lut:

Hos batteriforhandleren!

Kjøpte selv hos Sønnak, og til helt annen pris enn hos apoteket.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Fra Saft-manualen:

"The alkaline electrolyte in a nickelcadmium
battery is a liquid
solution of potassium hydroxide
(KOH), lithium hydroxide (LiOH),
or sodium hydroxide (NaOH) into
distilled or demineralized water."
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rav4_EV

Har orginal lut fra Saft stående. Funker vanvittig bra på batterier som er gamle, men har god kapasitet målt med lave utladingsstrømmer.  Batterier med lav kapasitet tar kvelden etter et bytte.

Selger kun til personer ved personlig fremmøte, og som skjønner hvor farlig dette er. Dette er farlig gods, og kan ikke sendes uten høye kostnader.

Det er en enkel måte å finne ut om luten i batteriene dine er god. Tøm ut litt, og stikk hånden oppi.  Dersom dette straks føles veldig ubehagelig er luten din god nok. Dette er sjelden tilfelle med gamle batterier.

Husk at batteriene ikke bare skal ha kaliumlut, men også en del litiumhydroksyd. Dette hjelper på energiomsetting når batteriene er varme. Dessverre reagerer litiumhydroksyd med karbondioksid i luften og svekkes med tiden.

AM

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Baltor

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 24. november 2011, klokken 00:06
Funker vanvittig bra på batterier som er gamle, men har god kapasitet målt med lave utladingsstrømmer.  Batterier med lav kapasitet tar kvelden etter et bytte.


Etter det ryktene forteller er det et ganske stort antall batterier som har tatt kvelden etter lutbytte. Har du laget noen statistikk?

Jeg har en pakke hvor alle måler likt, og bare 80Ahr. Har tenkt at dette kanskje skyldes uttynning av lut pga feil  vannfylleprosedyre. Denne bilen har bare kjørt 15.000km
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Yeyeye

Blokkene mine kan nok tildels stemme med at de har god kapasitet ved lav utladning, men det stemmer kun ut ifra atde har meget dårlig ved høyt strømtrekk. Selv nyladede mister de spenningen urovekkende raskt, men en kan kjøre lenge(vel ikke lenge kansje) ved forsiktig kjøring. Et annet problem er at spenningen raskt kommer opp også, og laderen går over i overladingfasen alt for tidlig. Når jeg bruker funkjonen "tilgjengelig fra siste ladning" på nikometeret, ja så havner jeg alltid opp i minus for å si det sånn. Så for å få fulladet batteriene skikkelig en gang i blant har jeg i det siste brukt vedlikeholdsladning til dette. Noen som skal fra tønsbergområdet og til Trondheim fremover, og vet hva lut er ;)
(det var vel der du holdte til Rav4_EV?)

AR

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 24. november 2011, klokken 00:06
Har orginal lut fra Saft stående. Funker vanvittig bra på batterier som er gamle, men har god kapasitet målt med lave utladingsstrømmer.  Batterier med lav kapasitet tar kvelden etter et bytte.

Selger kun til personer ved personlig fremmøte, og som skjønner hvor farlig dette er. Dette er farlig gods, og kan ikke sendes uten høye kostnader.

Det er en enkel måte å finne ut om luten i batteriene dine er god. Tøm ut litt, og stikk hånden oppi.  Dersom dette straks føles veldig ubehagelig er luten din god nok. Dette er sjelden tilfelle med gamle batterier.

Husk at batteriene ikke bare skal ha kaliumlut, men også en del litiumhydroksyd. Dette hjelper på energiomsetting når batteriene er varme. Dessverre reagerer litiumhydroksyd med karbondioksid i luften og svekkes med tiden.

AM

AM
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Ben

Gammel tråd, men siden jeg har akkurat samme spørsmål...
Hvor får man tak i lut til SAFT nå om dagen???

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ben

Nei, men jeg kan jo gjøre et forsøk å få tak i daglig leder der;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA