Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av jotto, tirsdag 29. november 2016, klokken 14:13

« forrige - neste »

Wattson

Ikke noe å lure på - løp og kjøp!  Ikke mer feil på Tesla'en min enn andre premium biler jeg har hatt.  Riktignok lang ventetid på service pga noe treg opptrapping av service kapasiteten.  Er det akutt og viktig for videre kjørsel så får du hjelp umiddelbart, men uviktig småpirk tar litt lang tid fortsatt.  Men de gjør noe med det - Verdens største Tesla service senter har åpnet på Rud i Bærum med 23 mekanikere/teknikere - og de søker nå etter ytterligere 12 til. 
S90D 22de mars 2017 AP2 (+bestilt FSD)
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Rep

Hei!
Lurer også på å kjøpe brukt Tesla, valget står mellom 2015 S 70D eller 2013/2014 S85.
Hadde egentlig bestemt meg for S85, men etter å ha prøvd ein ny S75 D blei eg i tvil :-D
Har ikkje prøvd S85 ennå satser på å prøve ein i slutten av veka.
Fordeler og ulemper S85 kontra S70D?

Tesla S85 2013
kjøpt desember 2016
Nissan Leaf 2014 Acenta
kjøpt brukt juni 2015 km 17000 solgt 2019 86oookm
Bmwi3 120kw kjøpt ny april 2019

tomrh

Sitat fra: Rep på onsdag 26. oktober 2016, klokken 10:58
Fordeler og ulemper S85 kontra S70D?
Eier ikke Tesla selv men frunken er vesentlig større i de bakhjulsdrevne. Noe som kommer til å veie tungt for vår del når vi kjøper ihvertfall.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kjølholdt

kortere rekkevidde på 70, jeg får 386 typical ut av min 2013 85 kwh
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

fredag

Ville dere kjøpt brukt Model S via Finn?

Tesla gir nybilgaranti opp til 100 000km. Etter dette dekkes batteri og drivetrain til bilen er 8 år gammel.

Ved kjøp av brukt Tesla fra Tesla - certified pre-owned - så gir Tesla ytterligere tre-fire års bruktgaranti. Vet ikke helt nøyaktig hva denne dekker.

Det er en del ting som er veldig dyrt å reparere på Model S. Jeg er blitt fortalt at en bakdør på en drosje som hadde kjørt over 100 000km kostet godt over 100 000kr å reparere.

Min tre år gamle Model S har kjørt ca 75 000km nå, og jeg ser at jeg kommer til å bikke over 100 000km til sommeren. Er litt usikker på om jeg skal selge bilen nå, før garantien går ut på 100 000km, eller om jeg skal kjøre den et par år til og kanskje vente på lavere dollarkurs før jeg bestiller ny. Bilen funker jo flott, og blir jo vasket av Tesla hver gang det er noe som ikke funker så flott. Tesla har sannsynligvis vasket bilen min oftere enn jeg har denne høsten...
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Geirr

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Muffinman

Sitat fra: fredag på onsdag 26. oktober 2016, klokken 15:01
Det er en del ting som er veldig dyrt å reparere på Model S.
Hører rykte om pris på 15k for å fikse et dørhåndtak? Da hjelper det ikke å skryte av at elbiler slipper utgifter til registerreimsskifte...

Regner med at utbedring av død lysdiode i dørhåndtak er en omtrent like kostbar jobb. Har fått utbedret på et håndtak på den eldste bilen, og når er det neste dødt. Siden bilen er utenfor garanti blir det aldri reparert. Den nyeste bilen i signaturen har to håndtak med dioder som ikke virker - her holdt de vel bare 2-3 måneder. Det skal de få fikse.

Ronny_J

Det vil nok dukke opp et ganske rikholdig marked for deler fra andre produsenter etterhvert tror dere ikke? Når garanti er utløpt så kan jo bruk av andre verksteder være aktuelt for mange, regner med at en del av disse verkstedkjedene kurser sine folk i takt med at elbilene blir fler på norske veier. Det er en type konkurranse som får merkeverksteder til å begynne med prisgaranti hvertfall, uten at jeg har noen tanke om hvordan Tesla forholder seg til dette..
2013 Rød Signature P85+

Skjøteledning

Sitat fra: Muffinman på onsdag 26. oktober 2016, klokken 15:30
Sitat fra: fredag på onsdag 26. oktober 2016, klokken 15:01
Det er en del ting som er veldig dyrt å reparere på Model S.
Hører rykte om pris på 15k for å fikse et dørhåndtak? Da hjelper det ikke å skryte av at elbiler slipper utgifter til registerreimsskifte...

Regner med at utbedring av død lysdiode i dørhåndtak er en omtrent like kostbar jobb. Har fått utbedret på et håndtak på den eldste bilen, og når er det neste dødt. Siden bilen er utenfor garanti blir det aldri reparert. Den nyeste bilen i signaturen har to håndtak med dioder som ikke virker - her holdt de vel bare 2-3 måneder. Det skal de få fikse.

Fikk nytt dørhåndtak høyre foran på min. Det tok ca. 1 time å skifte, ventet mens Tesla gjorde det. Dette ble tatt på garanti. Høres ut som en vel stiv pris når det såpass liten jobb involvert. Kanskje håndtakene er platinumbelagt.

Beamer Screamer

Sitat fra: fredag på onsdag 26. oktober 2016, klokken 15:01
Ville dere kjøpt brukt Model S via Finn?

Tesla gir nybilgaranti opp til 100 000km. Etter dette dekkes batteri og drivetrain til bilen er 8 år gammel.

Ved kjøp av brukt Tesla fra Tesla - certified pre-owned - så gir Tesla ytterligere tre-fire års bruktgaranti. Vet ikke helt nøyaktig hva denne dekker.

Det er en del ting som er veldig dyrt å reparere på Model S. Jeg er blitt fortalt at en bakdør på en drosje som hadde kjørt over 100 000km kostet godt over 100 000kr å reparere.

Min tre år gamle Model S har kjørt ca 75 000km nå, og jeg ser at jeg kommer til å bikke over 100 000km til sommeren. Er litt usikker på om jeg skal selge bilen nå, før garantien går ut på 100 000km, eller om jeg skal kjøre den et par år til og kanskje vente på lavere dollarkurs før jeg bestiller ny. Bilen funker jo flott, og blir jo vasket av Tesla hver gang det er noe som ikke funker så flott. Tesla har sannsynligvis vasket bilen min oftere enn jeg har denne høsten...

Ville jeg kjøpt brukt Model S (eller X) via Finn? Ja.

Ville jeg kjøpt Tesla som nærmer seg garantiutløp? Absolutt ikke.

Model S og X er påkostede, avanserte og samtidig ganske ulike andre biler. Samtidig som kvaliteten tydeligvis er under snittet. Alt dette taler for mye og dyrt vedlikehold etterhvert som bilene blir gamle. Forhåpentligvis dukker det opp tredjeparts verksteder og deler etterhvert, men enn så lenge har Tesla nær monopol på deler + verksted og de har antagelig et ganske stort behov for å dra inn penger på dette.

Jeg tipper det blir mange poster på forumet etterhvert der folk beklager seg over høye verkstedregninger!

2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Muffinman

Man må huske at Model S produseres i ekstremt begrenset antall sammenlignet med "vanlige" biler. Sistnevnte har i tillegg utbredt kompatibilitet mtp at de deler plattform på tvers av merker og modeller, slik at en del vil passe på mange ulike biler. Da kan det lønne seg å lage ettermarkedsdeler, men jeg har ingen tro på at det skjer med det første for Model S. Det vil i så fall bli kostbare deler. Har egentlig mer tro på DIY reparasjoner på slike ting. Nå vet vi jo at det er konstruksjonsfeil i håndtakene og sitter dermed med en viss anelse om hvordan det kan utbedres når det ikke fungerer lenger. Og da fikser man jo lysdiodene samtidig, men ikke f... om jeg demonterer dette bare pga dioden.

Kanskje det går an å konstruere om håndtaksmekanismen slik at den blir mer holdbar også, men det vet jeg ikke før jeg eventuelt har et eksemplar på bordet.

fonberg

Sitat fra: Rep på onsdag 26. oktober 2016, klokken 10:58
Fordeler og ulemper S85 kontra S70D?

S70D: 4WD/fremkommelighet, AP/aktive sikkerhetssystemer, gjennomsnittlig færre feil, lengre gjenværende garantitid

S85: Ca. dobbelt så stor frunk, ca. 10% lengre rekkevidde, lavere innkjøpspris

Jeg hadde en S85 fra nov 13 til mars 16, kjørte ca, 70.000 km med den, og vil si den holdt seg veldig godt. Etter mitt skjønn var det ingen store kvalitetsbrister på den i forhold til min S85D fra mai 2016. Skjønt jeg var inne for garantifiks noen ganger med 13-modellen, og det har jeg ikke trengt med nybilen - hittil i hvert fall.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

Selv om garanti er utløpt har man reklamasjonsrett, så alt håp er ikke ute. Hadde jeg hatt en S som hadde gått 75.000 ville jeg enten solgt med en gang eller innstilt meg på å beholde den til langt over 100k. Det er nok igjen av garantien til at den har en verdi, men ikke lenge før verdien er borte.

Når det gjelder feil - Mln S90D har nå gått ca 12-13.000km over 7 måneder. Sammenlignet med S85'en fra 2013 er antall feil fra tilsvarende periode med den redusert med 90-95%.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA