Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf

Startet av PNR1A, fredag 16. desember 2016, klokken 20:38

« forrige - neste »

PNR1A

Lading starter ved å velge tilsvarende knapp i begge Apps og så får jeg melding på mobilen at ladinga startet. Når jeg prøver å avbryte lading ved ca. 80%, knapp "Avbryt" i Nissan EV er dimmed. Samme gjelder knapp "Set charging timer" i LM. Ladetimer er innstilt til torsdag fra kl. 22 til fredag kl. 04. Samtidig "klima" knapper i begge Apps funker helt perfekt. Har dere tips eller råd, blir jeg taknemlig.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

Rio

Man kan ikke avbryte lading på Leaf, i hvert fall ikke på de tidligere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

PNR1A

Fikk bilen i juni, ikka akkurat "tidligere" modell. Men men, skal fortsette med å dra ut kabel ved 80%. :)
Nissan Leaf Nordic 30kWh

sylwester

#3
hvis du har g1: Sett timer1 start og stop til midnatt,  80%,alle dager.
Den starter når du kobler på og stopper på 80%.kan overstyre av knapp i bilen eller app til å gå til 100%.

På nyere modeller er ikke 80% fordi Nissan ble straffet av EPA for måten 80% var fremstilt i manualen. Høyere tall på reklamemateriell er viktigere enn langt levetid etter garantien er ute.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

PNR1A

Har ikke G1 og det med EPA vet jeg. 80% er bare et eksempel siden fleste her på forumet mener at det er best å lade opp til 80%. Får ikke avbryte lading fra begge Apps uansett prosent. Da blir det å regne omtrent hvor mange timer med lading trenger jeg til 80%, ikke noe verre enn det.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

bob-bob

#5
Sitat fra: Valdemar på torsdag 27. oktober 2016, klokken 09:01
Har ikke G1 og det med EPA vet jeg. 80% er bare et eksempel siden fleste her på forumet mener at det er best å lade opp til 80%. Får ikke avbryte lading fra begge Apps uansett prosent. Da blir det å regne omtrent hvor mange timer med lading trenger jeg til 80%, ikke noe verre enn det.
Jeg er en av de på forumet som ikke mener det nødvendigvis er best å lade til 80 %.  Har du det nye batteriet , tåler det lading til 100 % mye bedre enn den gamle typen. Det er annen kjemi i batteriet. Det er nok også derfor Nissan har økt garantien til 8 år.......... Så bare lad fullt du. Den eneste gangen du bør lade til mellom 50 og 80% er hvis du skal parkere bilen lenge. ( dvs over 1 uke...)   8)


Men for å svare trådstarter :  prøv å restarte appen ( logge ut og inn igjen) og se om du kan stoppe lading da ?

BE

Kan godt være at det nye batteriet tåler bedre å bli ladet til 100%, men uansett så sliter det mer enn å lade til 80%. Det har ingenting med synsing å gjøre, det er fakta og gjelder alle batterityper som benyttes i moderne elbiler. Derfor er det helt unødvendig å lade til mer enn 80% med mindre man faktisk trenger dette. Dessuten har men tilgjengelig regenerering ved 80%, noe man ikke har med fulladet batteri.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

bob-bob

#7
Sitat fra: BE på torsdag 27. oktober 2016, klokken 15:24
Kan godt være at det nye batteriet tåler bedre å bli ladet til 100%, men uansett så sliter det mer enn å lade til 80%. Det har ingenting med synsing å gjøre, det er fakta og gjelder alle batterityper som benyttes i moderne elbiler. Derfor er det helt unødvendig å lade til mer enn 80% med mindre man faktisk trenger dette. Dessuten har men tilgjengelig regenerering ved 80%, noe man ikke har med fulladet batteri.
Synsing driver jeg ikke med. Men jeg skal ikke påstå at du synser , så lavt synker jeg ikke. Mitt poeng ( fakta følger...) er at selv med lading opp til 100 % vil levetiden på dette nyeste batteriet sannsynligvis være lengre enn bilen  ( den varer neppe i over 20 år og med 500000 km på telleren tror jeg ? ), selv med et visst kapasitetstap.

"Of course, as Battery University explains, it's not as simple as that. After 300 to 500 cycles at 100 percent depth of discharge, a lithium-ion cell's capacity will drop to 70 percent. But partial discharge "reduces stress and prolongs battery life." Drain the batteries consistently to only 50 percent, as is often the case with electric cars that get plugged in frequently, and life expectancy of a healthy battery zooms up to 1,200 to 1,500 cycles. That, of course, translates to 366,000 miles, but don't expect numbers like that on your odometer. Other wild cards such as frequency of fast recharge can also affect battery life."

Link her : https://cleantechnica.com/2016/05/31/battery-lifetime-long-can-electric-vehicle-batteries-last/

NB : nå beveger vi vel oss vekk fra trådstarter vel ? han lurte på hvordan han kunne avbryte lading , ikke sant ?
Jeg foreslår at vi holder oss til tema. Batterilevetid er blitt diskutert nok i en annen tråd. :P

PNR1A

Takk for alle tips og råd, har sendt PM til gyathaar vedr. Leaf Manager. Får håpe at han har løsning på dette.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

sylwester

For å bli on topic. For den offisielle appen på Android så hjelper det ofte å fjerne den i liste over kjørende tasks. Uheldigvis så er det litt forskjellig hvordan man får opp den lista med somregel er det enten langtrykk eller korttrykk på en av de 3 knappene i bunnen. Man skyver fingeren horisontalt over NissanConnect EV slik at den forsvinner fra lista og klikker på hjemmeknappen for å gå ut. Dette gjør jeg lhver gang jeg skal bruke appen siden den ikke automatisk logger inn på nytt når sesjonen timer ut og appen fremdeles er i minnet.

Leaf Manager er noe bedre til å si hva den holder på med, men når backend er nede så kommer det rare feilmeldinger av denne og. Det kan bety at det er backend som er riv ruskende gal og ikke nødvendigvis appene.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA