Hovedmeny

Brukt ioniq

Startet av pepe, onsdag 01. mai 2019, klokken 11:16

« forrige - neste »

pepe

Jeg vurderer å kjøpe en brukt ioniq. Hjelp meg å bestemme. 2 biler med tilsvarende kjørelengde, men en bil har et års garanti igjen. Hvor mye penger er ett år med garanti verdt?

Myrknir

#1
Etter det jeg vet er det svært lite feil med Ioniq. Hvor mye prisforskjell er det snakk om?
Du må tenke på er om prisen for 1 år er høyere/lavere enn hva en potensiell reparsjon kan komme på.
Det jeg har lest om barnesykdommer på Ioniq er i hovedsak software bugs og noe 12v batteriproblemer, som jeg ikke kan tenke meg er all verdens å fikse om det skulle dukke opp.
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

pepe

Sitat fra: Myrknir på onsdag 01. mai 2019, klokken 11:31
Etter det jeg vet er det svært lite feil med Ioniq. Hvor mye prisforskjell i pris er det snakk om?
Du må tenke på er om prisen for 1 år er høyere/lavere enn hva en potensiell reparsjon kan komme på.
Det jeg har lest om barnesykdommer på Ioniq er i hovedsak software bugs og noe 12v batteriproblemer, som jeg ikke kan tenke meg er all verdens å fikse om det skulle dukke opp.

10000 kr ekstra for bilen som er ett år nytt. Verdt det ?

Myrknir

Sitat fra: pepe på onsdag 01. mai 2019, klokken 11:39
Sitat fra: Myrknir på onsdag 01. mai 2019, klokken 11:31
Etter det jeg vet er det svært lite feil med Ioniq. Hvor mye prisforskjell i pris er det snakk om?
Du må tenke på er om prisen for 1 år er høyere/lavere enn hva en potensiell reparsjon kan komme på.
Det jeg har lest om barnesykdommer på Ioniq er i hovedsak software bugs og noe 12v batteriproblemer, som jeg ikke kan tenke meg er all verdens å fikse om det skulle dukke opp.

10000 kr ekstra for bilen som er ett år nytt. Verdt det ?

Er de ellers helt like på utstyrsnivå?
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

pepe

Sitat fra: Myrknir på onsdag 01. mai 2019, klokken 20:54
Sitat fra: pepe på onsdag 01. mai 2019, klokken 11:39
Sitat fra: Myrknir på onsdag 01. mai 2019, klokken 11:31
Etter det jeg vet er det svært lite feil med Ioniq. Hvor mye prisforskjell i pris er det snakk om?
Du må tenke på er om prisen for 1 år er høyere/lavere enn hva en potensiell reparsjon kan komme på.
Det jeg har lest om barnesykdommer på Ioniq er i hovedsak software bugs og noe 12v batteriproblemer, som jeg ikke kan tenke meg er all verdens å fikse om det skulle dukke opp.

10000 kr ekstra for bilen som er ett år nytt. Verdt det ?

Er de ellers helt like på utstyrsnivå?

Ja. lignende utstyrsnivå

RazAquato

#5
Usikker på -garanti-tiden, men det spiller liten rolle.
Du bor i ett land med verdens beste lover (les: forbrukerkjøpsloven) i forhold til reklamasjoner på eventuelle feil og mangler.

Første Ioniq kom i 2017, hvilket betyr at den eldste ioniq i Norge fortsatt har minst 3år til med reklamasjonsrett.
Hva garantien tilbyr -ut over-reklamasjonsrett er som regel ikke av nevneverdig betydning.


Edit. Da har jeg sjekket:
"Hyundai tilbyr sine kunder fem års garanti uten kilometerbegrensning fra første registreringsdato. Vi har også gleden av å tilby markedets beste garanti på fremdriftsbatteriet på våre batterielektriske biler: åtte år eller 200 000 km (avhengig av hva som inntreffer først)."

Det er med andre ord direkte feil at den ene bilen kun har ett års garantitid igjen.

pepe

Sitat fra: RazAquato på torsdag 02. mai 2019, klokken 22:13
Usikker på -garanti-tiden, men det spiller liten rolle.
Du bor i ett land med verdens beste lover (les: forbrukerkjøpsloven) i forhold til reklamasjoner på eventuelle feil og mangler.

Første Ioniq kom i 2017, hvilket betyr at den eldste ioniq i Norge fortsatt har minst 3år til med reklamasjonsrett.
Hva garantien tilbyr -ut over-reklamasjonsrett er som regel ikke av nevneverdig betydning.


Edit. Da har jeg sjekket:
"Hyundai tilbyr sine kunder fem års garanti uten kilometerbegrensning fra første registreringsdato. Vi har også gleden av å tilby markedets beste garanti på fremdriftsbatteriet på våre batterielektriske biler: åtte år eller 200 000 km (avhengig av hva som inntreffer først)."

Det er med andre ord direkte feil at den ene bilen kun har ett års garantitid igjen.

Jeg skrev spørsmålet mitt feil. Beklager om forvirringen :)

En bil har 4 års garanti og en annen bil har 3 års garanti. Ønsket å vite hvor mye ekstra noen ville betale for et ekstra års garanti. Det er for biler med lignende kjøretøy og utstyr.

RazAquato

Da er anbefalingen enkel:  kjøp den nyeste.

1:den har ett år nyere bildekk. om du kan kjøre èn sesong ekstra med sommer+vinterdekk (vel og merke om de har noenlunde lik slitasje), så har det alene en verdi på noen tusen.

(en investering på 10.000 ekstra -i dag- er altså noe du får igjen ved forskyvet kostnad på dekk kjøp)

2: ved salg i fremtiden er bilen ett år nyere, den er således mer salgbar.

eksempelvis om du skal selge om 6 år, så har den nyeste bilen da fortsatt 1 år av garanti på batteriet, noe som sikkert er verdt litt.

Jeg ville uansett gått over bilen med lupe før overtagelse. Den har helt sikkert en mikroskopisk ripe i lakken fra steinsprut eller lignende, noe du kan prute ned ett par tusen på, så blir gapet mellom disse bilene noe mindre.

jornhd

Bare en presisering. De første (demo)bilene ble registrert aug. 2016. De første kundebilene ble levert okt. 2016.

pepe

Nå har ny ioniq 2020 blitt annonsert. Kanskje det er best å vente med kjøp av brukt ioniq nå. Når man ser på prisene på Zoe (22kwh) og Leaf (30kwh), kan prisen på dagens ioniq modeller også falle.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA