Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Varmepumpe?

Startet av GOLF-raider, mandag 28. november 2016, klokken 09:49

« forrige - neste »

Chivas

En ting som slår meg når jeg leser argumentene (hvis man kan kalle de for det) til elbil-haterne er at de ofte omfavner og har stor tro på hydrogen. 
Rett og slett forunderlig å se alt hatet og uvitenhet rundt elbil, samtidig som det snakkes varmt om "annen type" elbil :-D

JorgenM

Ja noen av dem har hjernevasket seg selv til elbilhat og omfavner samtidig hydrogen fordi de har begynt å se slutten på fossilbiler og bare MÅ ha noe å stø seg på i fremtiden.

Hvis du spør dem om ulempene ved hydrogen så har de ikke peiling.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Chivas

En ting som slår meg når jeg leser argumentene (hvis man kan kalle de for det) til elbil-haterne er at de ofte omfavner og har stor tro på hydrogen. 
Rett og slett forunderlig å se alt hatet og uvitenhet rundt elbil, samtidig som det snakkes varmt om "annen type" elbil :-D

Chivas

Av en eller annen grunn virker det som at innlegget mitt forsvant. Postet igjen :-)

JorgenM

Innlegget mitt var et svar på ditt, så ser ut som jeg har litt overnaturlige evner :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

JorgenM

Gjengir Grønn Kontakt på Facebook:
"- Nå kan du lade bilen din på Circle K Vestby, som ligger svært beleilig til ved E6 mellom Oslo og Moss. Rett i nærheten finner du Norwegian Outlet der du kan boltre deg på 12000 shopping-kvadratmeter.
Lad bilen, lad handleposene og kjør elektrisk videre!

Adressen er Svarthagsveien 3, Verpet, 1540 Vestby


Circle K Vestby er eid av Storo Invest som igjen er eid av vår mann Dag Oppegaard, nå tilbyr han lading til oss  :D :D :D
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Lokführer

Sitat fra: Chivas på søndag 16. oktober 2016, klokken 10:01
En ting som slår meg når jeg leser argumentene (hvis man kan kalle de for det) til elbil-haterne er at de ofte omfavner og har stor tro på hydrogen. 
Rett og slett forunderlig å se alt hatet og uvitenhet rundt elbil, samtidig som det snakkes varmt om "annen type" elbil :-D
Det er tydeligvis ladetiden/fylletiden som er det eneste argumentet de sitter igjen med. De evner ikke å forstå at elbilen kan lades når man ikke bruker den. I tillegg vil en halvtimes hurtiglading på langtur være såpass ubeleielig at hele elbilidéen må skrotes.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

larsk

Sitat fra: Lokführer på fredag 21. oktober 2016, klokken 10:06
Sitat fra: Chivas på søndag 16. oktober 2016, klokken 10:01
En ting som slår meg når jeg leser argumentene (hvis man kan kalle de for det) til elbil-haterne er at de ofte omfavner og har stor tro på hydrogen. 
Rett og slett forunderlig å se alt hatet og uvitenhet rundt elbil, samtidig som det snakkes varmt om "annen type" elbil :-D
Det er tydeligvis ladetiden/fylletiden som er det eneste argumentet de sitter igjen med. De evner ikke å forstå at elbilen kan lades når man ikke bruker den. I tillegg vil en halvtimes hurtiglading på langtur være såpass ubeleielig at hele elbilidéen må skrotes.

Ja, det er jo en sant helvete at bilen lades i garasjen når jeg sover....
Går glipp av dieselfylling i stiv kuling i hele høst... og iskald fyllepistol hele vintern... noe jeg VIRKELIG savner...
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

cra

Sitat fra: Chivas på søndag 16. oktober 2016, klokken 10:01
En ting som slår meg når jeg leser argumentene (hvis man kan kalle de for det) til elbil-haterne er at de ofte omfavner og har stor tro på hydrogen. 
Rett og slett forunderlig å se alt hatet og uvitenhet rundt elbil, samtidig som det snakkes varmt om "annen type" elbil :-D

Jeg fatter ikk eat så mange higer etter å forbli i klørne på en eller annen drivstoffmafia!  :o :o  Strøm kan "alle" lage selv relativt enkelt, og det blir bare billigere og billigere. Hydrogen kan man (intil videre) bare glemme å produsere selv, og for å være ærlig er jeg ikke så sugen på tanken om at naboen skal kunne produsere knallgass i garasjen sin.

Den *eneste* fordelen med hydroget er at det er raskt å fylle tanken. For meg er det ikke i nærheten av å veie opp for ulempene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kanutten

Sitat fra: cra på fredag 21. oktober 2016, klokken 10:46
Den *eneste* fordelen med hydroget er at det er raskt å fylle tanken. For meg er det ikke i nærheten av å veie opp for ulempene.

Jeg vet ikke om jeg er enig. Ladetiden er selvsagt ikke interessant dersom man bare kjører småturer og kan lade bilen hjemme i garasjen, men slik er jo ikke virkeligheten for alle. Personlig opplever jeg det som en ganske stor ulempe å tvinges til lange pauser på lengre turer - derfor brukes elbilen bare til den daglige småkjøringen.

For dem som enda ikke har elbil er mye naturlig nok basert på fordommer og uvitenhet, og da er det nærliggende å velge/sammeligne alternativer som ligner mest mulig på dagens bruksmønster, dvs. at du raskt kan fylle tanken på en bensinstasjon.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

sylwester

Sitat fra: cra på fredag 21. oktober 2016, klokken 10:46
Den *eneste* fordelen med hydroget er at det er raskt å fylle tanken. For meg er det ikke i nærheten av å veie opp for ulempene.

Med tanke på at man bruker 3kWh fra nettet for å få 1kWh inn i en hydrogenbil gjør at dette også er ganske kostbart. Muligens en plugin-hydrogenbil der man kan lade i tillegg er fremtiden, men å være avhengig av hydrogen alene er uheldig.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Øyvind.h

Sitat fra: Kanutten på fredag 21. oktober 2016, klokken 11:54
Sitat fra: cra på fredag 21. oktober 2016, klokken 10:46
Den *eneste* fordelen med hydroget er at det er raskt å fylle tanken. For meg er det ikke i nærheten av å veie opp for ulempene.
Ladetiden er selvsagt ikke interessant dersom man bare kjører småturer og kan lade bilen hjemme i garasjen, men slik er jo ikke virkeligheten for alle. Personlig opplever jeg det som en ganske stor ulempe å tvinges til lange pauser på lengre turer - derfor brukes elbilen bare til den daglige småkjøringen.

Det kommer an på hva man definerer som langturer. Er eksempelvis en 3 timers kjøretur på 26 mil fra Oslo til Ringebu definert som langtur? Jeg tar ganske mange turer i løpet av et år som ligger i sjiktet 10-26 mil. Disse turene kjører jeg uten hurtiglading og slipper således stasjonsbesøk på alle disse turene, i tillegg til all småkjøring. En hydrogenbil kan pt ikke kjøre tur/retur ringebu og vil nok antakelig stoppe både på vei opp og ned for fylling inntil infrastrukturen er bedre (aner ikke om det faktisk finnes stasjoner).

Det er først når jeg skal 30 mil + hurtiglading kommer inn i bildet, og da normalt på en tur som er ca 50 mil som jeg tar 1-2 ganger per år. På den turen holder det med 10 minutter lading (eksempelvis etter 3,5 timer på Alvdal). Jeg lever fint med 10 minutters pause for å kjøre 50 mil her i Norge.

Det eneste unntaket jeg har vært borti hvor elbilen har vært mer tidkrevende enn fossil seneste året er turen til Danmark i sommer. Da kjørte vi ca  2,5 timer/27 mil til Falkenberg i Sverige hvor vi planla å spise lunsj. Der var det kø på superchargeren. Det medførte at selv om pausen vår varte i 60 min så hadde vi ikke nok energi til å komme helt frem til hytta syd på Falster i Danmark (Danmarks sydligste punkt tror jeg). Måtte derfor stoppe noen minutter på Køge Supercharger.
Total kjøretur ble ca 57 mil hvorav det aller meste i 120-150km/t. Dvs. kjørte som fossil, men brukte sikkert 10-20 minutter lenger enn jeg ville gjort med fossilbil pga lading. En som kjørte samme distanse non-stop med fossil ville brukt ca 1 time mindre enn meg, forutsatt samme hastighet, rute og ingen drivstoff-fylling.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Gardin

De som liker hydrogenbiler pleier å se bort ifra Tesla fordi den er for dyr. For alle andre elbiler så langt er det et poeng at langturer er tungvint. Men dette gjeller i liten grad for Tesla. Tesla lager biler som på alle måter er bedre enn den beste hydrogenbilen, inkludert reisetid på langtur (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28759.0.html)

Nå kommer det snart flere elbiler med brukbar rekkevidde til en folkelig pris, så man kan jo håpe at folk flest snart innser at hydrogen er meningsløst. Det er som kjent fortsatt ingen konkrete planer om å lage hydrogenbiler til en folkelig pris.

Ellers er det en ærlig sak å mene at elbilfordelene i Norge er for gode. Det er mange andre områder man kunne satset på for å bedre miljøet også. Og går det som elbilfanatikerene tror så vil elbiler utkonkurrere fossilbiler snart uansett. I såfall får vi lite igjen for den enorme elbilsatsningen vår.

Robert Sund

Hvis Bellona, Zero, Elbillforeningen med flere gikk tydelig ut for å forhindre at ressurser blir svidd av på hydrogen før teknologien er klar og trygg for massemarkedet (IMHO aldri), vil det bli enklere å redusere utslippene raskt. Tilstrekkelig tydelig og ofte nok vil hjelpe på for å få folk flest til å forstå det raskere også.

Jeg må innrømme at jeg har mest tro på at Bellona tar tak i dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA