Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tapatalk oppdatert

Startet av Sølve, onsdag 25. november 2015, klokken 00:12

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: Askøy på lørdag 19. desember 2015, klokken 23:43
Sitat fra: pudderjagar på fredag 18. desember 2015, klokken 22:18
Har dere sjekka kor mykje meir dere må betala på ferja? Husk at ein betalar for sjåføren men ikkje bilen etter dei gamle reglane. Etter dei nye så betalar ein ikkje for sjåføren men bil med førar. På Austevollsferja får ein elbil ei auke på 17 kr. Dvs 78 kr for ein bil mot 60 kr(persontakst).

Hvis prisane mine er rett utifrå 2015:
Person 60 kr
Bil 209 kr herav bompenger 54 kr.

50% av 209-54 = 78 kr

Og hvis du reknar ut kor mykje du sparer pr km så er da fremdeles god forteneste på elbil.

Disse 17kronene dine blir for en pendler nesten 10.000kr i året.
17X2=34
34krX270arbeidsdager=9180kr/år.
Vi vet jo at mange av disse Austevollpendlerene jobber i byen og parkerer i Bygarasjen. Prisen for elbil har der akkurat gått opp fra 0kr/året til 14400kr/året.
9180kr+14400kr=23580kr ekstra utgift i året.

Dette vil nok for mange være medvirkende til ikke å anskaffe seg elbil, og for dem som har 2 biler selge den ene. Veldig mange vil være avhengig av fleksibiliteten en fossilbil gir, og vil derfor kvitte seg med elbilen (alle har ikke Tesla).

Det er spesielt dem som pendler til/fra byen man ønsker skal benytte elbil istedenfor fossilbil. Det er disse som står i rushtrafikken hver dag, det er i rushtrafikken den store miljøgevinsten oppnås. Det er ikke dem som bor "på landet" og sjelden er i byen miljøgevinsten ved elbil er stor.

Den nye p-avgiften og fergebetalingen vil ramme nettopp dem man ønsker skal benytte elbil, dem som pendler til/fra jobb i byen. Politikken burde jo vært stikk motsatt, denne gruppen burde jo blitt stimulert til å velge bort fossilbilen mot elbil, nå skjer det stikk motsatte...

Dette er molbopolitikk på sitt verste.

Det verste med dette forslaget er at det ikke er gate parkering i Bergen. Man kunne vel samtidig fått 50 % på årskortet - hadde hatt en misjon. Fergene med 50 % er egentlig helt ok om man vår bruke verdikort og at sjåføren er med i bilen. da tror jeg faktisk vi kommer godt ut.

pudderjagar

Vært veldig spennande å sjå kva som skjer med elbilandelen i Bygarasjen etter nyttår. I dag er da er % tilsynelatande ganske høg når da gjeld elbilar. Når desse skal jakte på ledige parkeringsplassar utanfor Bygarasjen ser eg for meg eit kaos. Skal ikkje så mykje til for å få da i Bergen sentrum. At alle elbilsjåførane begynner å ta bussen trur eg ikkje.

Da er jo eit lite håp at politikarane ser dette ved neste revisjon av bybudsjettet og innlemmer årskortet i elbilrabatten. Slek eg har lest mellom lingjene så var denne 50% rabatten tenkt på alt men dei sov litt i timen og Bergenparkering såg sitt snitt til å ta full pris.

Eg synest at gratisparkeringa på Bystasjonen er ein av dei mest virkningsfulle insentivene for både å redusere trafikk i sentrum og lokale utslepp. Bygrarasjen ligg ideelt til.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

kos

Om alle som i dag kjører elbil eller alle i dag som parkerer i sentrum vil gå over til kollektiv om prisen ble høyere i by garasjen så tenker jeg at politikerne river by garasjen og tripler prisene på resten av parkeringsplassene  - så er alle over på kollektivt og trafikk mønsteret i Bergen er tilbake til 1950 - Hurra.

Så kan vi andre som bor og lever i Bergen slippe dø av driten til alle andre. 

pudderjagar

Uffja. Dette må vel vera værste senario. Men frå spøk til alvor så ønsker politikarane å riva bygarasjen for å bruka tomta til meir tenlege formål (Da forrige bystyret) :o

Har høyrt om leiligheter eller kontroareal. Kvar skal ein då parkere? Nokon må kjøre eit stykke for å koma til kollektivpunkt med brukande frekvens. Og dei punkta som ligg utanfor sentrum er jo parkeringskapasiteten sprengt allerede!!

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

kos

Å satse på elbil som er godt for helsen er vanskelig for politikken - de ønsker seg renere luft og misunnelse og insentiver er vist det samme. Løsningen er såre enkel - elbiler og færre bensinbiler og et fornuftig kollektivtilbud. Så da starter de selvsagt når elbil politikken virker med å redusere insentivene slik at den positive utviklingen stopper. Det var jo ikke miljøet men økonomien de egentlig tenker på. Så kan resten dø i sin egen drit.

jlan

Sitat fra: pudderjagar på fredag 18. desember 2015, klokken 22:18
Har dere sjekka kor mykje meir dere må betala på ferja? Husk at ein betalar for sjåføren men ikkje bilen etter dei gamle reglane. Etter dei nye så betalar ein ikkje for sjåføren men bil med førar. På Austevollsferja får ein elbil ei auke på 17 kr. Dvs 78 kr for ein bil mot 60 kr(persontakst).

Hvis prisane mine er rett utifrå 2015:
Person 60 kr
Bil 209 kr herav bompenger 54 kr.

50% av 209-54 = 78 kr

Og hvis du reknar ut kor mykje du sparer pr km så er da fremdeles god forteneste på elbil.

Gammel tråd, men altså, så godt som alle pendlere med fossilbil har fergekort med 50% rabatt. Da betaler de 109 kr fra Krokeide til Hufthammar, mens elbilførere slipper bompenger og betaler 75kr. Etter de gamle reglene ville elbilfører betalt 51 kr med kort(17% rabatt).
Fra Halhjem til Våge betaler de med fossilbil og fergekort 72 kr og de med elbil med eller uten fergekort 72 kr.

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA