Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parkeringsbrems problemer

Startet av Amoss, fredag 09. desember 2016, klokken 19:25

« forrige - neste »

Mazzbot

Er videoen av pressekonferansen lagt ut ? Skulle gjerne hørt Q&A
Tesla model 3 reservert 31/3 .

S4e

Sitat fra: Amoss på torsdag 20. oktober 2016, klokken 00:12
"Folk flest" er flere enn de maks 50.000 som ser ut til å kunne få skaffet seg denne "folkebilen" det første året - som er like lenge eller lengre enn det er til Model 3 forhåpentligvis er ute.

Med så lave produksjonstall blir det ikke noen folkebil selv om folk skulle så timesvis eller dagesvis i kø utenfor forhandlerne for å reservere :p I det minste ikke før også Model 3 er ute (etter alle solemerker).

Hvem sier at ikke Chevrolet/Opel vil øke produksjonstakten? Dette er jo ikke akkurat smågutter i bilbransjen og har både fabrikker og økonomiske muskler til å lage langt flere biler enn Tesla. Ditto for samarbeidspartner på batteri og drivlinjer.

Tesla er fantastiske til å markedsføre sin satsning mange år før, men vi kan ikke derved konkludere med at ikke andre kan matche tempo/skalering. Det viste Bolt/Ampera-e som er produksjonsklar mye kjappere enn de fleste hadde regnet med.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: S4e på søndag 23. oktober 2016, klokken 14:30Hvem sier at ikke Chevrolet/Opel vil øke produksjonstakten? Dette er jo ikke akkurat smågutter i bilbransjen og har både fabrikker og økonomiske muskler til å lage langt flere biler enn Tesla. Ditto for samarbeidspartner på batteri og drivlinjer.
De vil trolig skalere opp produksjonen. Men om de bestemmer seg for å skalere opp produksjonen i løpet av neste år, så tar det jo fort 2-3 år før nye batterifabrikker er bygget og klare til å levere store volum til bilproduksjonen. Altså er vi i området av 2020 før en virkning av en slik oppskalering vil føles. Noe oppskalering vil de nok klare å få til før vi er i 2020, men jeg vil bli overrasket om produksjonen er over 75k per år. Innen da kan Tesla ha kommet seg opp til 1 mill per år.

Sitat fra: S4e på søndag 23. oktober 2016, klokken 14:30Tesla er fantastiske til å markedsføre sin satsning mange år før, men vi kan ikke derved konkludere med at ikke andre kan matche tempo/skalering. Det viste Bolt/Ampera-e som er produksjonsklar mye kjappere enn de fleste hadde regnet med.
Ett utviklingsløp er en ting, men når det ikke finnes fabrikker til å produsere produktet man ønsker å selge så tar ting tid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elmo

Sitat fra: S4e på søndag 23. oktober 2016, klokken 14:30
Hvem sier at ikke Chevrolet/Opel vil øke produksjonstakten? Dette er jo ikke akkurat smågutter i bilbransjen og har både fabrikker og økonomiske muskler til å lage langt flere biler enn Tesla. Ditto for samarbeidspartner på batteri og drivlinjer.

Men hva hjelper det om de selv har muskler når de (såvidt jeg har hørt) ikke produserer motor, drivverk og batteri.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

knut.aulie

Hovedproblemet til GM er at de ikke helt har bestemt seg for om de vil selge mange elbiler fordi det vil true det som er hovedgeskjeften i dag.

Amoss

Sitat fra: S4e på søndag 23. oktober 2016, klokken 14:30
Hvem sier at ikke Chevrolet/Opel vil øke produksjonstakten? Dette er jo ikke akkurat smågutter i bilbransjen og har både fabrikker og økonomiske muskler til å lage langt flere biler enn Tesla. Ditto for samarbeidspartner på batteri og drivlinjer.

Joda, det vil de sikkert, men det som så langt har fremkommet - og som andre her alt har kommentert - "samarbeidspartner på batteri og drivlinjer" ser ikke ut til å ha "muskler" til å øke produksjonen av batterier på kort sikt. På litt lengre sikt - bare de får bygget ut mer fabrikk kapasitet - klarer de helt sikkert det.

Om det er noen begrensinger på drivlinjer (motor/inverter etc) eller noe av det andre denne underleverandøren skal lever til Bolt/Ampera-e er så vidt jeg vet ukjent, men på disse delene antar jeg at de raskere og enklere kan få til en produksjonsøkning.


Sitat fra: S4e på søndag 23. oktober 2016, klokken 14:30
Tesla er fantastiske til å markedsføre sin satsning mange år før, men vi kan ikke derved konkludere med at ikke andre kan matche tempo/skalering. Det viste Bolt/Ampera-e som er produksjonsklar mye kjappere enn de fleste hadde regnet med.

Og grunnen til at de snakker om det som skal skje flere år senere er nettopp fordi det vet - og vet at vi vet - at de ikke kan produsere produktene før fabrikken er bygget. Akkurat slik det er for GM/LG.

Og vil også gi knut.aulie ett poeng for det han sier, det er slett ikke utenkelig at det er noe av problemet - eller grunnen til at de ikke har planlagt for en større produksjon fra starten.
Sitat fra: knut.aulie på søndag 23. oktober 2016, klokken 21:50
Hovedproblemet til GM er at de ikke helt har bestemt seg for om de vil selge mange elbiler fordi det vil true det som er hovedgeskjeften i dag.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA