Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: X60D!

Startet av S4e, mandag 07. november 2016, klokken 17:01

« forrige - neste »

S4e

Hei!

Vurder elbil.

Jeg har hytta på Sjusjøen som brukes flittig spesielt om vinteren. Kontakt i hytteveggen gjør ladning mulig når jeg kommer fram, men det er ca 190 km og mye bakker på slutten av turen.

Det blir vel for langt for dagens generasjon av Leaf?

Hvor lenge må jeg regne med å stoppe for ladning for eksempel i Brummundal eller Rudshøgda for å komme opp med god margin på vinterstid? Inkludert å holde grei fart på motorveien (120 i 110 sone f.eks.).

Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

sjossang

#1
Når du presser bilen med høy hastighet og lav utetemp, så tror jeg du må lade 2 ganger. Holder nok å lade 15-20 minutter hver gang (hurtiglader).

Men: kjører du litt roligere så burde du klare det med 1 stopp. Sjekk egotrip.se:
http://egotrip.se/#N4IgNg9gxgziBcBtEB5GkA0ACAchATgO4CGAniBiAMoBWArjDQB8CmAdtgEoCWbA5jGIBrFvmx4iZEAF1KMAC4JEskFDYIQbbjEFsAtGBbEAZhVUBbDTm26sAGSPGsAZgAMQgOoALLADYAdL6eZub4CABMAKyulPhh8OExIIrwAIxJUEqqXsQAJizmEGbypAAOLFipxWUV4XoQdPKGiiqwWWxFKrlw8CDmonwsuWa5lr0d+ObEYCAAvkA

Når jeg legger opp motorvei 110km/t så må du lade 2 ganger, men endrer jeg det til 90km/t så holder det med 1 lading :)
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

bob-bob

Sitat fra: S4e på mandag 19. september 2016, klokken 21:29
Hei!

Vurder elbil.

Jeg har hytta på Sjusjøen som brukes flittig spesielt om vinteren. Kontakt i hytteveggen gjør ladning mulig når jeg kommer fram, men det er ca 190 km og mye bakker på slutten av turen.

Det blir vel for langt for dagens generasjon av Leaf?

Hvor lenge må jeg regne med å stoppe for ladning for eksempel i Brummundal eller Rudshøgda for å komme opp med god margin på vinterstid? Inkludert å holde grei fart på motorveien (120 i 110 sone f.eks.).

Med såpass høy hastighet bør du kanskje beregne 2 stopp. 1 stopp ca Minnesund på ca 15 minutter , og så 1 til på Brumunddal / Rudshøgda på 15 minutter ( batteriet vil være godt og varmt da , så det lader nok kjapt selv på vinterstid.)  Mulig det holder med 1 stopp på Minnesund ved retur til Oslo , men ikke hvis du ligger mye over 100 km/t  ( 30kW Leaf )

S4e

Takk for deling av erfaring. Da tror jeg at vi venter på neste generasjon :-)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Trekkoppbil

I enkelte artikler er det antyda at 2017-modellene av Leaf kommer ganske seint. Kanskje til jul eller nyttår.

Det går rykter om at et av batterialternativene blir på 40kwt.
Vanligvis trur jeg du kan kjøre 19 mil med 40kwt batteri, men kjører du i høy fart og takboks på våt veg, med mye varmeapparat og mye stigning, så tør jeg ikke garantere noe som helst.

Men jeg forstår ikke problemet med ei ladepause:
Er du litt i grenseland for rekkevidda, så får man gjerne noen ekstra mil med 5-10 min lading langs veien. På den tida rekker du gjerne ikke å gå innom en pølsestasjon en gang. Det blir gjerne en stopp på en sånn vei av ulike gjøremål, så det tar ikke ekstra tid å lade. Det blir ofte motsatt: Er man på Kiwi eller andre steder mens man lader, så forter man seg gjerne ut for å avslutte ladinga.

S4e

Hvis det kun dreide seg om en pause på 15 min der en kan handle og får garantert plass for hurtigladning - så ja.
Har bestilt Opel Ampera-e :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA