Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model X - Dekk og felger

Startet av OPV, tirsdag 22. august 2017, klokken 14:21

« forrige - neste »

OPV

Jeg har et spørsmål rundt RTTI som jeg håper noen av dere som kjører BMW elbil kan svare på.

Jeg har spurt på de vanlige BMW-forumene, men de virker mest opptatt av "motorsaker".

Jeg har en fem år gammel fossilbil med permanent RTTI (er bilene store nok får man slikt...).

Lokale køer virker perfekt (mistenkelig nøyaktig, faktisk, så her er det nok data fra alle typer biler, ikke bare BMW, som brukes som grunnlag).

I Norge finner jeg også masser av informasjon om veiarbeider, men jeg opplever aldri at stengte veier er lagt inn. Fex når Oslofjordtunnelen var stengt eller nå, når Breviksbrua er stengt for vedlikehold. I instillingene har jeg valgt å bli informert om alle typer hendelser.

I andre land (Sverige eller Danmark) kommer slike ting opp og systemet ruter om automatisk.

Hva er deres erfaring med dette med BMW i3?

Hvis dere heller ikke har dette, må det være en systemfeil hos leverandøren av tjenesten hos BMW.

På forhånd takk.

Ole Petter Vik, Asker.

SveinJ

Opplever det samme som du, både på i3, Q3 og to andre Garmin enheter. Selv Navi i leiebiler gir ofte villedende info.
Så det henger nok sammen med info som blir sendt ut fra en eller annen kilde (Statens Vegvesen?) med sensorer i veibanen og andre sensorer.
Bare innenfor det området jeg vanligvis kjører, er det manglende eller villedende info.
Så jeg antar det ikke er feil på BMW Navi?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

OPV

Takk.

Statens vegvesens database er ganske korrekt, spesielt når det gjelder veiarbeid og stengte veier (dette kan sjekkes på fex Brevikbrua, som nå er stengt pga vedlikehold; se vedlegg).

I følge flere kilder er det Inrix som mater BMWs systemer med data (https://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrslagedienst).

De må ha en feil for henting av data for Norge. Jeg skal prøve å komme til bunns i dette. Som sagt er dette korrekt for Sverige og Danmark. Hvis jeg slår av RTTI, bruker systemet TMC (så lenge FM-nettet er operativt) og da kommer de stengte veiene fram. De kommer i Norge fra NRK Trafikk. Har ikke testet dette fullt ut med DAB-TPEG, som P4 sender ut (sammen med Mediamobile/V-traffic) i Norge.

Trafikkflytinformasjonen som Inrix gir oss (via BMW RTTI) er basert på info biler med innebygd SIM-kort (eller tilsvarende løsninger) sender fra seg, spesielt hastighet. Det er info fra alle typer biler, ikke bare BMW. Denne informasjonen har jeg sjekket mange ganger rundt Asker og den er svært nøyaktig, med dynamisk oppdatering hvert 3dje minutt.

BMW har en svakhet i forhold til V-traffic (se vedlegg). V-traffic viser ikke grønt for veier som ikke har trafikk, mens BMW viser grønt for veier uten hindringer. Forskjellen er tydelig for strekninger som er stengt, som Breviksbrua.

Dette er i det hele tatt en ganske uoversiktlig verden å finne ut av, med mange aktører og samarbeid på kryss og tvers. Det har skjedd ekstremt mye siden 2001, da de aller første BMWene kunne utnytte FM RDS-TMC med lokasjonsdata eid av et Telenor datterselskap, og NRK startet å sende ut RDS-TMC som prøveprosjekt. Det at vi har avkjørselsnummer på motorveier er et resultat av dette (via et større EU-prosjekt). Dette var nødvendig for å fortelle hvor en sperring var.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA