Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger råd ift nybestilling av Tesla S

Startet av psyfoon, torsdag 27. april 2017, klokken 09:57

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: Amoss på lørdag 18. februar 2017, klokken 13:55

Minner om at det ikke er mange dagene siden Politiet gikk ut på twitter og informerte om at man burde la bilen stå om man ikke hadde piggdekk over store deler av Østlandet.

Har man alternativer der man bare kan la bilen stå på vilkårlige dager når dette oppstår bør man kanskje revurdere om man egentlig trenger bilen? Eller i det minste om man kan la bilen stå sånn til hverdags.

Har kjørt piggfritt i 21 år, bor et sted der veiene er dekket av is stort sett halve året, og det har gått bra så langt. Bare å være forsiktig, vurdere forholdene og ha med et sett hurtigkjettinger just in case.

Som sagt kan jeg ikke forstå hvordan momsfritak for piggdekk kan forsvares når en vet hvilke skader de gjør...

(Men merk at jeg ikke benekter at piggdekk vil være bedre under forhold med våt is.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

AppleKnocker

Hvis den politisk korrekte holdningen er at de som faktisk er avhengig av bil, ikke kan ha elbil, fordi piggdekk er nedtur, er samme sak som å be folk skaffe seg dieselbil. Dobbeltmoral de lux.

Vi har to biler og seks sett dekk. Siden vi ikke har muligheten til å la kjøreforholdene bestemme når vi lar bilen stå, har vi piggdekk på minst én bil i vinterhalvåret. For eldre fruer på Frogner, arbeidsledige, eller de som bruker bil fordi de er late funker det sikkert bra med piggfritt. Enkelte klarer seg sikkert helt uten vinterdekk også.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Crown

Vi har ikke mulighet til å bruke kollektivt uten å gå ned til 50% stillinger, og har ganske smal, bratt og svingete vei hjem. Har hatt FWD og piggfritt i sesonger med mye vinter uten særlig hell.  Så hovedgrunnen til at jeg "turde" å kjøpe piggfritt til Ioniq'en, er at vi har en 4WD med piggdekk på lur i garasjen. Nå skal det nevnes at det ikke har vært glatt vinterføre mer enn ca en halv dag siden vi kjøpte Ioniqen, så Subaruen har bare kjørt én tur siden midten av desember stakkars :-D Og da er det selvsagt herlig med piggfritt.

Er uansett enig i at hvis alternativet til å ha piggdekk på elbilen er å ikke ha elbil, så er jo det alternativet hakket verre for miljøet... bor man ved en stor by og bruker piggdekk så betaler man jo flesk som skal gå til vasking av gater etc for å redusere problemet. Det største miljøproblemet er uansett alt saltet som spres rundt om og løser opp veibanen, og det er jo uavhengig av dekk.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

psyfoon

Sitat fra: Oddaa på lørdag 18. februar 2017, klokken 17:44
Sitat fra: Amoss på lørdag 18. februar 2017, klokken 13:55


Som sagt kan jeg ikke forstå hvordan momsfritak for piggdekk kan forsvares når en vet hvilke skader de gjør...



Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvilke langt mer alvorlige skader enn de du tydeligvis mener er så forferdelig påføring av klima og miljø kunne vært unngått med piggdekk istedenfor piggfritt med tanke på personskader og ulykker i trafikken på glatt føre?
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Oddaa

Sitat fra: psyfoon på lørdag 18. februar 2017, klokken 22:19
Sitat fra: Oddaa på lørdag 18. februar 2017, klokken 17:44
Sitat fra: Amoss på lørdag 18. februar 2017, klokken 13:55


Som sagt kan jeg ikke forstå hvordan momsfritak for piggdekk kan forsvares når en vet hvilke skader de gjør...



Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvilke langt mer alvorlige skader enn de du tydeligvis mener er så forferdelig påføring av klima og miljø kunne vært unngått med piggdekk istedenfor piggfritt med tanke på personskader og ulykker i trafikken på glatt føre?

Om det finnes noen statistikker som viser at piggfritt er farligere enn piggdekk mht personskader så ser jeg poenget.

Om ikke så vil jeg påstå at de fleste som mener at de trenger piggdekk aldri har prøvd noe annet...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Amoss

Sitat fra: Oddaa på søndag 19. februar 2017, klokken 00:11
Om ikke så vil jeg påstå at de fleste som mener at de trenger piggdekk aldri har prøvd noe annet...

Hva de fleste har eller ikke har skal jeg ikke uttale meg om, men jo, jeg har prøvd. 36 timer etter første snøfall med piggfrie dekk - med ett føre som egentlig ikke skulle være noe spesielt utfordrende - satt det splitter nye piggdekk på bilen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

AppleKnocker

Sitat fra: Oddaa på søndag 19. februar 2017, klokken 00:11
Om ikke så vil jeg påstå at de fleste som mener at de trenger piggdekk aldri har prøvd noe annet...
Det kan du gjerne påstå, men de som har best grunnlag for å vurdere saken er de som  kjører med både piggfritt og piggdekk. Det er flere inkl meg selv på forumet som har tre sett dekk til bilene våre. Jeg er ikke det minste i tvil om at jeg trenger piggdekk.

Kanskje noen like gjerne kunne påstå at de fleste som kjører på piggfrie dekk ikke er særlig gode til å tenke gjennom konsekvensene av det de gjør?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Oddaa på søndag 19. februar 2017, klokken 00:11
Sitat fra: psyfoon på lørdag 18. februar 2017, klokken 22:19
Sitat fra: Oddaa på lørdag 18. februar 2017, klokken 17:44
Sitat fra: Amoss på lørdag 18. februar 2017, klokken 13:55


Som sagt kan jeg ikke forstå hvordan momsfritak for piggdekk kan forsvares når en vet hvilke skader de gjør...



Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvilke langt mer alvorlige skader enn de du tydeligvis mener er så forferdelig påføring av klima og miljø kunne vært unngått med piggdekk istedenfor piggfritt med tanke på personskader og ulykker i trafikken på glatt føre?

Om det finnes noen statistikker som viser at piggfritt er farligere enn piggdekk mht personskader så ser jeg poenget.

Om ikke så vil jeg påstå at de fleste som mener at de trenger piggdekk aldri har prøvd noe annet...


Sent from my iPhone using Tapatalk
"Å kjøre med piggfrie dekk gir 40% større sjanse for å dø i en trafikkulykke enn piggdekk."
http://www.dn.se/debatt/mer-farliga-partiklar-fran-t-banan-an-fran-dubbdack/
33% av det farligste svevestøvet er fra bremsene
http://www.danskelbilkomite.dk/bremser.htm
"Dubbpartiklarna är relativt stora, och relativt harmlösa"
http://www.svt.se/opinion/oresonlig-haxjakt-pa-bilagare-med-dubbdack
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

tomrh

Minner om at trådstarter ba om råd til hvilke piggdekk han skal kjøpe til sin Ioniq, spesielt mhp. rekkevidde. Dette utvikler seg bare til nok en piggfri vs piggdekk diskusjon...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA