Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fakturaer fra Fjellinjen

Startet av Finn Arne, mandag 21. februar 2011, klokken 12:56

« forrige - neste »

Finn Arne

Har endelig kjøpt en Think City, 2001 mod. for 2 dager siden. Leste i instruksjonsboken at det skulle være en bryter merket med 10a . Denne skulle da trykkes inn hvis man vekslet mellom 10a eller 16a ladning.  bryteren som sitter der hvor 10a skulle sitte i følge instruksjonsboken i min bil er ikke merket i det hele tatt(er 2 brytere som ikke er merket) Disse går jeg utifra ikke er i bruk. 
Har ladet en gang hjemme med 10a og det gikk fint.
Har 10a hjemme og 16a på jobben og lurer nå på hva jeg bør gjøre når jeg skal lade på 16a i morgen?
Bilen har lading på venstre skjerm med stor ledning.

Kjøpte en sort Think City 2001 mod. 28.01.2011.
Kjøpt på 47 000 km. regner med å kjøre ca 12 000 km pr år.
Kjøpte en sort Think City 2011 mod. Lithium, 4 seter, med AC og oppvarmet fronrute,  15.04.2011.
kjøpt på 1 400 km. :-)
Bor på Løvenstad i Rælingen.
Dette er er spenning i hverdagen.

hens

Think bør kun lades med 10 A. Ladeinntaket og inntakssikringen vil brenne etter en tid hvis det benyttes i posisjon 16A.
Forøvrig er strømtrekket redusert til 14A i stilling 16A, for å gi sikringen litt lengre levetid.
posisjon 10 A er når bryteren lyser sterkt.
Du kan også kjenne på ladeinntaket om den står i 10 eller 16A, temperaturen på kontakten forteller det.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

#2
Hallo Finn Arne

Og velkommen til forumet.

Thinken din har ikke valgbar ladestrøm. D.v.s den har det, men mangler bryteren slik at du ikke kan velge ladestrøm. ( ser det på den sidemonterte ladekontakten )

Les gjennom dette: http://www.elbil.no/wiki/Think

Med nyinnkjøpt Think classic, må du snarest oppsøke en entusiast og få utført vannservice. Deretter etter 2-3000 km, inntil du får målt hvor mye vann bilen bruker. Think gir selv beskjed om vannservice etter 1050 Ahr overlading, men gamle batterier trenger vannservice oftere; mellom 350-700Ahr, og det er direkte skadelig å vente på meldingen på displayet.

Ikke monter Harald Revne boksen din. Den er i praksis en spenningsstyrt ladestopper, og tar ikke hensyn til batterienes behov. Den vil i beste fall gi korte rekkevidde, og i værste fall skadelig reversering. Bilen har fra fabrikk et avansert styresystem som passer på at batteriene får riktig lading. Du kan lade bilen når som helst, og fra hvilket som helst ladenivå. Ladingen kan også avbrytes når som helst, men bør få fullføre ladesekvensen da den siste fasen er toppballansering, som holder batteriet i ballanse og opprettholder kapasiteten på pakken. HR boksen er diskutert her: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2634.0

Ikke tomkjør bilen, uten å ha batteriovervåkning. Du kan lese hvorfor her: http://www.elbil.no/wiki/PSA:Batteripakke#Reversering_av_Celler_kontra_introdusering_av_minneeffekt
I praksis bør du unngå rødfeltet på energimeteret, og helst holde deg unna de siste 30%.

Ikke bruk hele bilens effekt. Den kan trekke 250A fra batteriet, mens batteriet liker dårlig strømtrekk over 150A. Det betyr i praksis å føle på fartspedalen og slakke litt av. Opp bakker vil det gå tregt, men det er bedre enn å måtte reparere batteripakken.

Sjekk også tilstanden på 12V batteriet. Skru av tenningen, åpne serviceluka og skru på nærlyset i en time, med tenningen av. Mål spenningen på 12V batteriet i 12V uttaket under girvelgeren med lyset fremdeles på etter 1 time. Er spenningen over 10,5V er 12V batteriet OK. Lad opp igjen med en intelligent 12V lader.


 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Finn Arne

Takker for gode råd.
Lurer bare på en ting til, nå er det 40% igjen av strømmen på batteriet, hvor lenge kan den da stå på lading uten at batteriene tar skade?

Har tenkt å sette den på lading nå ca 22:00 og bilen vil bli brukt i morgen ca kl 07:30.
Bilen skal kjøres ca 2,2 mil til jobben i morgen og vil da ha brukt ca 40% av batterikapasiteten, er fremme på jobb ca 08:15 og tenkte da å lade den på jobben før jeg kjører hjem igjen ca kl 16:00.
Greit å ha fullt batteri til hjemturen, vet aldri hvor lenge man blir sittende i kø.

Dette er det kjøremønsteret som bilen vil bli mest brukt til.
Er det greit å sette den på lading med en gang jeg kommer på jobb eller bør jeg vente noen timer før jeg lader den for hjemturen?

Synd at jeg har brukt kr 6 500 på soft lader, men vil ikke montere den når du fraråder det.
Kjøpte en sort Think City 2001 mod. 28.01.2011.
Kjøpt på 47 000 km. regner med å kjøre ca 12 000 km pr år.
Kjøpte en sort Think City 2011 mod. Lithium, 4 seter, med AC og oppvarmet fronrute,  15.04.2011.
kjøpt på 1 400 km. :-)
Bor på Løvenstad i Rælingen.
Dette er er spenning i hverdagen.

Finn Arne

Glemte en ting angående vannservice til batteripakken, bor i Rælingen og lurte på hvem eller hvilket firma jeg bør bruke til dette?


Kjøpte en sort Think City 2001 mod. 28.01.2011.
Kjøpt på 47 000 km. regner med å kjøre ca 12 000 km pr år.
Kjøpte en sort Think City 2011 mod. Lithium, 4 seter, med AC og oppvarmet fronrute,  15.04.2011.
kjøpt på 1 400 km. :-)
Bor på Løvenstad i Rælingen.
Dette er er spenning i hverdagen.

elektrolux

Sitat fra: Finn Arne på søndag 30. januar 2011, klokken 22:10
Lurer bare på en ting til, nå er det 40% igjen av strømmen på batteriet, hvor lenge kan den da stå på lading uten at batteriene tar skade?

Med 40% igjen og lading med 10A fra nettet eller ca 15A inn på batteriet tar det i underkant av 4 timer å nå overladingen, og i tillegg skal 15% fylles på med 5A ladestrøm. Det tar ytterligere 2 timer; altså ca 6 timer total ladetid.

Laderen styrer alt dette automatisk, og slår seg selv av etter dette. Det er likevel lurt å lade så tett opptil kjøring som mulig, og et derfor kan du godt vente til Midnatt med å sette i gang ladingen.

Husk også lading før bruk, ikke etter bruk på NiCd batterier som du har.

Og gled deg over å ha en bil som gir masse kjøreglade, og lite stress.

Du vil en eller annen gang måtte ta en omvei innom noe, og da vil du tømme pakken litt ekstra. Derfor er det helt greit å lade både hjemme og på jobb.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Finn Arne

Vil igjen takke for gode svar, dette forumet er veldig bra, gleder meg til å begynne å bruke Thinken til å fra jobb.
Du anbefalte vannservice på batteripakken så raskt som mulig, hvem kan du anbefale?
Bor i Rælingen.
Kjøpte en sort Think City 2001 mod. 28.01.2011.
Kjøpt på 47 000 km. regner med å kjøre ca 12 000 km pr år.
Kjøpte en sort Think City 2011 mod. Lithium, 4 seter, med AC og oppvarmet fronrute,  15.04.2011.
kjøpt på 1 400 km. :-)
Bor på Løvenstad i Rælingen.
Dette er er spenning i hverdagen.

hkaspenberg

Sitat fra: Finn Arne på søndag 30. januar 2011, klokken 22:18
Glemte en ting angående vannservice til batteripakken, bor i Rælingen og lurte på hvem eller hvilket firma jeg bør bruke til dette?
Det kan jeg godt hjelpe deg med. Du bør stikke innom så lser vi av hvor mange Ah overladning som er registrert for å se hvor stort behovet er. Hvis vi må fylle nå må jeg dra og skaffe noe vann... Send meg en PM.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA