Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Brent industrikontakt!!!

Startet av Måkemannen, mandag 17. april 2017, klokken 09:21

« forrige - neste »

Måkemannen

Hvor rask lading kan man få? 11kW? 22? Prøvde å google men får bare treff på model S.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


krister461

Det er vel ingen som vet enda for Model 3. På Model S kunne man tidligere få 11kW eller 22kW med dobbeltlader. Nå kan man få 11kW eller 16,5kW med oppgradert lader på Model S og X.

Måkemannen

Ok. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet. Men 3 fas lading bør vel være sannsynlig? En av manglene med Opel amp er nettopp at den kun har 1 fas lading.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Espen Hugaas Andersen

Jeg forventer minst 11 kW trefase-lading. Jeg tenker at mest sannsynlig er laderen for facelift Model S og Model X designet med tanke på Model 3 også. Da får man 11 kW med tilvalg på 16,5 kW. Den takler også 32A enfase, altså 7,4 kW.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Måkemannen

11 kW: Hvor lang ladetid snakker vi om da på 60 kWh pakken?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Måkemannen

..bare å dele på 6 kanskje.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Måkemannen

10 mener jeg! :)

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Espen Hugaas Andersen

Det vil nok ikke være langt unna sannheten. Jeg forventer to batteripakker på rundt 56 kWh tilgjengelig og 75 kWh tilgjengelig, da blir ladetidene i området av 6 timer og 8 timer, med 11 kW ladepunkt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cra

Et viktigere spørsmål er egentlig "Hvor rask hjemmelading trenger man egentlig".

Har kjørt elbil i over et tiår med det meste av 150.000+ kma kjør det siste fem av dem. Med unntak av to konkrete tilfeller hadde jeg klart meg fint med vanlig shucko-lading. De to gangene jeg trengte mer var sen hjemkomst med Teslaen med ny langtur neste morgen på strekning uten superlader. (Har kommet superlader på ruta nå). Da holdt det lenge med 32A 1-fase for min del.

Det betyr naturligvis ikke at ikke du har bruk for raskere lading mye oftere, men de fleste overestimerer gjerne hva de trenger av lading, og finner ut at de klarer seg med noe ganske enkelt og rimelig. Greit å gjøre noe research (slik du nå gjør) før man investerer i unødvendig dyrt ladeutstyr. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Måkemannen

Må kanskje nevne at dette ikke gjelder meg personlig, men noen jeg kjenner. Fyren har TN 400V i huset, så muligheten er god for ok lademuligheter. Om det ligger til rette for rask hjemmelading uten å legge ut for mye, så er det ikke så dumt å gjøre nettopp det.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Mazzbot

Med 16A kommer man langt . På jobb har jeg en 16A cee , lader med 10A der , hjemme lader jeg på vanlig shucko . Tesla umc kan vel lade med overgang på 16A cee enfase og få 16A ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

jkirkebo

Sitat fra: Mazzbot på onsdag 08. februar 2017, klokken 16:21
Med 16A kommer man langt . På jobb har jeg en 16A cee , lader med 10A der , hjemme lader jeg på vanlig shucko . Tesla umc kan vel lade med overgang på 16A cee enfase og få 16A ?

Ja, med rødt adapter og denne:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla/8-adapter-tesla/1-16a1r
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA