Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: DIY - redde ødelagte hjulmutre (gammel type)

Startet av chb, mandag 23. oktober 2017, klokken 17:11

« forrige - neste »

chb

Er blitt presentert en løsning for lastbalansering av el-bil lading som jeg har vanskelig for å tro at kan gjennomføres i praksis. Det innebærer styring av et relé av/på når det er tilgjengelig kapasitet, dvs. at strømmen kobles av/på til ladeboks/uttak ved ledig kapasitet.

I praksis risikerer man da at det ikke er strøm til ladeboksen ved parkering og at kabelen da ikke låses i ladeboks. Tenker da at både stolpe/bil vil spille inn på om lading i det hele tatt starter og ved strømbrudd av/på. Har blant annet lest her på forumet at folk har forskjellige erfaringer med Tesla og fortsettelse av lading etter strømbrudd. Bilprodusentene er vel heller ikke særlig glad i en slik type løsning.

Mitt spørsmål er da om det finnes en oversikt over hvordan ulike modeller reagerer ved strømbrudd og om i det hele tatt noen modeller vil starte lading på et senere tidspunkt (uten manuell tidsstyring ved hjelp av interface i bil/mobilapp)?

jkirkebo

Sitat fra: chb på tirsdag 29. august 2017, klokken 19:36
Er blitt presentert en løsning for lastbalansering av el-bil lading som jeg har vanskelig for å tro at kan gjennomføres i praksis. Det innebærer styring av et relé av/på når det er tilgjengelig kapasitet, dvs. at strømmen kobles av/på til ladeboks/uttak ved ledig kapasitet.

I praksis risikerer man da at det ikke er strøm til ladeboksen ved parkering og at kabelen da ikke låses i ladeboks. Tenker da at både stolpe/bil vil spille inn på om lading i det hele tatt starter og ved strømbrudd av/på. Har blant annet lest her på forumet at folk har forskjellige erfaringer med Tesla og fortsettelse av lading etter strømbrudd. Bilprodusentene er vel heller ikke særlig glad i en slik type løsning.

Mitt spørsmål er da om det finnes en oversikt over hvordan ulike modeller reagerer ved strømbrudd og om i det hele tatt noen modeller vil starte lading på et senere tidspunkt (uten manuell tidsstyring ved hjelp av interface i bil/mobilapp)?

Vår EcoLite ladestasjon kan leveres med ekstern styring for å sperre for lading. Da vil dette releet avslutte lading på en ordentlig måte istedenfor at strømmen kuttes med de problemer det kan skape. Ladestasjonen vil signalisere til bilen at lading må avsluttes og bilen avslutter selv. Alle bilmodeller støtter dette. Evt. går det an å sette lading ned til 6A ved behov, om det ikke er behov for å sperre helt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

chb

Takker for innspill, men dette adresserer ikke mitt opprinnelige spørsmål. Jeg er klar over at denne typen løsning eksisterer på markedet, men jeg lurer på hvordan el-biler vil håndtere et "dumt" off/on signal under lading. Altså et "ukontrollert" strømbrudd.

elektrolux

Standarden tilsier at CP signalet kjøres negativ (-12V) i noen sekunder. Dette skal vekke opp bilen om den har gått i dvale.

Om ladestasjonen støtter dette etter strømbrudd bør slik primitiv lastfordeling fungere.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA