Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre (TMX)?

Startet av satheesh.net, mandag 31. oktober 2016, klokken 23:18

« forrige - neste »

krl

Sitat fra: PaulusA på fredag 16. september 2016, klokken 13:33
Ok ok, ikke hurtiglading, so what? :-)

Uansett, hurtiglading er ikke det beste for levetiden til batteriet, det vil jo tiden etterhvert vise. Synes faktisk det er interessant å ha litt batteri igjen etter 100k eller 150k km :-)
Jeg har kjørt over 50.000 km med Teslaen nå. Ca. halvparten av all lading på superlader. Kapasitetstapet er foreløpig knapt nok synlig, så alt tyder på at batteriet holder lenge med denne bruken.

Selv superlading er relativt tregt sammenlignet med hvordan man behandler LiPO-batterier til RC-fly og slikt. Og jeg har flere batterier som har holdt i over 10 år ved den typen bruk. Temperatur er denne typen batteriers verste fiende -- og lagring i fulladet eller helt utladet tilstand.

PaulusA

Hei krl,
Hvis det vises allerede et kapasitetstap betyr det at degradering er ganske høy, da batteriet vil tape seg noen prosent før det vises i bilen.
Uansett, med aktiv kjøling er det nok ingen problemer med 200k km og mere
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

turfsurf

Hvor har du det i fra? På Tesla er 100% rimelig nært akkurat det, ikke en kunstig grense som på andre elbiler.  Derfor man har daily limit på 90%.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

PaulusA

Jeg liker ikke å finne opp kruttet igjen så du kan se på følgende.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=11119.0

Kan de ut som ca 95% av batteriet er tilgjengelig på Tesla, m.a.o. vil degenerering starte i toppen og vises når under disse 95%.

Kanskje en "kunstig" grense på andre elbiler, men egentlig ganske smart da man i beste fall får "0%" tap etter 100k km
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Trekkoppbil

Ja, det finnes teorier om at kapasitetstapet den første tida er skjult, iflg batteryuniversity.com:

(Jeg lurer på om denne teorien kan stemme, da jeg trudde at man lader opp cellene til samme spenning i hele levetida. F.eks 4,1V på Leaf.)
Hurtiglading av småceller, kan fungere helt annerledes enn hurtiglading av store batterier: Småcellene vil kjøle seg ned ganske kjappt, mens store batterier kan holde seg overoppheta over natta etter hurtiglading. Batterier er forskjellige på så mange måter.

Men over til saken:
Det finnes adaptere, så ulike biler kan lades på ulike ladere. F.eks kan Tesla bruke overgang fra Chademo.
Her er det et prosjekt for en overgang til å lade "alle" elbiler på Teslaladere: https://jdapter.quickchargepower.com/
Men det gjelder nok ikke alle Teslas ladere, og ikke superladere, og jeg trur ikke man uten videre kan lade en ac-bil på en dc-lader, og enkelte biler har ulike kontakter i Europa og USA.

Rav4_EV

Store batterier på ordentlig elbiler har aktiv temperaturkontroll og blir kjølt ned for de blir varme.

Adapteren du viser til passer bare i USA og bare på Teslas ladepunkter.
I Europa leverer Tesla type 2 på sine ladepunkt og disse passer alle biler med type 2.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

mb-lynet

Høy temperatur over lang tid er værre en enda høyere temperatur over kort tid. For biler med aktiv kjøling som B-ED eller TMS spiller det sannsynligvis ingen rolle hvor raskt eller sakte man lader så lenge systemet greier å kontrollere temperaturen.
Mercedes B-electric

Softblue

Jeg tror B-electric kunne brukt Tesla-laderne, men at MB ikke ville kjøpe tilgang, siden de solgte seg ut av Tesla.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA