Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: X60D!

Startet av bmw2002, søndag 16. oktober 2016, klokken 04:24

« forrige - neste »

bmw2002

Hei!

Vi trenger en bil til ettersom jeg er lei av å gå til barnehagen for å hente og levere. Jeg tenker enten å kjøpe en brukt i3 nå eller vente på Ampera A.

Utfordringen blir garasjeplass siden vi har 2 biler fra før. En veteran som jeg fikser på og en nyere bensinbil som kona kjører til jobb. Kona er nok neppe happy med å måtte måke snø etc så det betyr at elbilen blir stående ute.

Hvordan er det med lading når man står ute om vinteren. Vi har 2 stikk på utsiden av garasjen. Det gir vel ikke mening å ha en ladestasjon ute?

cra

Har ladet elbiler ute i et tiår uten problemer. Dvs; det hender jo at det kommer "is i rubben", altså at det klabber og fryser på luker o.l så det kan være vanskelig å åpne/lukke, men det er lett å fikse selve ladingen har aldri vært noe problem.

Det finnes ladestasjoner som kan stå ute, men hvis du tenker å bruke medfølgende kabel anbefales det å ordne det så den står tørt. Det finnes mange måter å¨gjøre det på; egne stolper, en postkasse på veggen, kontakt/kladd innvendig og kabel igjennom hull i veggen osv. Les litt på forumet her om hva som anbefales. Er ladestasjon med i investeringen så er det ikke noe i veien for å ha den ute. Lag evt. et lite tak e.l. over for å beskytte mot vær og vind.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bmw2002

Sitat fra: cra på fredag 26. august 2016, klokken 08:33
Det finnes ladestasjoner som kan stå ute, men hvis du tenker å bruke medfølgende kabel anbefales det å ordne det så den står tørt. Det finnes mange måter å¨gjøre det på; egne stolper, en postkasse på veggen, kontakt/kladd innvendig og kabel igjennom hull i veggen osv. Les litt på forumet her om hva som anbefales. Er ladestasjon med i investeringen så er det ikke noe i veien for å ha den ute. Lag evt. et lite tak e.l. over for å beskytte mot vær og vind.

Takk!

Jeg har ca 50 cm tak som stikker ut rundt hele garasjen så det er nok mulig å selve ladekladden under tak (evt lage en boks).

cra

Høres ut som du ligger brukbart an. :)  Postkasse er kjapt og enkelt, og kan ogsåmodifiseres slik at kabler går inn og ut om den er låst. Da blir det litt vanskeligere å bare raske den med seg hvis noen passerer og  finner på at det er "en god ide".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trekkoppbil

Det kan komme mye ann på klimaet:

I kyststrøk blir det nok ikke så kaldt.

I innlandet kan det bli sprengkulde.

Det heter seg at man ikke skal lade lithiumceller i kulda, men det kan gå hvis man lader sakte. Hurtiglading kan man stort sett glømme hvis batteriet er kaldt. Vanligvis går batteriet seg varmt mens man kjører, så det passer bra å lade når man kommer fram, men hvis du kjører så korte turer, så blir vel ikke batteriet så varmt.

no_way

Mange (dei fleste?) moderne elbilar har vel batterivarme som automatisk vert aktivert ved behov.

På den måten kan det vere ein fordel å time ladinga til å starte tidlig på morgonen når det er veldig kaldt ute. Dermed får du halvveis driftsvarmt batteri ved avreise. Eit veldig kaldt batteri vil ofte gi begrensning i regenerering og maksimal akselerasjon.
S85 med blå metallic lakk, dobbeltladar og stereoanlegg - utlevert sommaren 2014
VIN 396xx

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA