Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vurderinger av fordeler og ulemper på Ampera-e

Startet av JorgenM, mandag 28. november 2016, klokken 13:46

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: Arha på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 14:07

Nå er vel denne tråden om når "mikromarkedet Norge" når 50% elektrisk nybilsalg, og det antallet biler bør ikke være noe problem å produsere.  Resten av verden henger foreløpig noen år etter oss.

Når elbiler blir populære i andre land, er det ikke sikkert at norske importører får stor nok kvote, hvis det er produksjonsbegrensninger.  Det blir ikke like enkelt å importere demobiler/ endagsregistrerte biler heller.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rollep

Sitat fra: Kanutten på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 22:17
Jeg har ingen tro på at Tesla har en markedsandel på 15% dersom de andre produsentene har modeller med tilsvarende rekkevidde tilgjengelig på markedet. Fine biler, men trauste nordmenn vil antagelig foretrekke etablerte merker, dvs. Toyota, VW, Audi , BMW og Mercedes.

Dersom avgiftsfritaket opprettholdes kan det til og med hende at Porsche blander seg inn med Mission E :)
Now We're Talking! Hvis Mission E blir virkelighet kan til og med jeg tenke meg å gå helt over til elbil-kjøring  :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

Trekkoppbil

Dersom regjeringa får gjennom sitt ønske om å forlenge momsfritaket til 2020, trur jeg elbilene vil ta over nybilsalget innen 2019, med unntak av enkelte markesdnisjer hvor passende elbiler ikke er tilgjengelige.

Får man biler på 60kwt til under 300 000 kr vil de være konkuransedyktige:
-60 kwt kan dekke mange bruksområder. Regner du dagsetapper på 40-50 mil på langkjøring, og du kan klare deg med en mellomlading, så kan det være greit, da man har behov for en stopp uansett.
-Kontra fossilbil, kan en familiebil spare 20-30 000 i året på drivstoffutgitfter, bompenger, årsavgift, service etc.
-VW har vel planer om en del framtidige bilmodeller, og Nissan har også planer om at en gruppe biler skal kunne leveres elektrisk en gang, så det kan komme elbiler som dekker et breiere behovsspekter.
-Bruktimport kan dekke ulike prisklasser, og man kan nyte godt av at elbiler er billigere i andre land. Bruktimport kan bli vanskelig hvis momsen kommer.
-Det begynner å komme batterier med 8 års garanti, og det er håp om at levetid på batterier blir lengre.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA